MULTIMODALITY IN METAPHOR MEANING: A COGNITIVE ANALYSIS OF SCIENTIFIC TEXTS
Palavras-chave:
Metaphor, Multimodality, Scientific TextResumo
In order to be multimodal, a communication medium needs to combine different modes of expression. In this paper, we claim that even though metaphors are communicated in the verbal mode in scientific texts, the construction of some of them involves multiple perception processes. Our data comprise a set of conventionalized metaphors that are used in scientific papers as pedagogical tools for explaining technical concepts. To access the multimodality of the metaphorical process in the scientific domain, we use the following conceptual constructs: metaphorical mappings (LAKOFF; JOHNSON, 1980), conceptual blending (FAUCONNIER; TURNER, 2002), image-schemas (JOHNSON, 1987; HAMPE, 2005), blended classic joint attention (THOMAS; TURNER, 2011) and narrative thinking (TURNER, 1996). We analyze the scientific metaphors “cognitive filter” and “perceptual filter” that are used to construe the concepts of “cognitive transformation” and “schemata” in the field of cognitive psychology. Specifically, we show how the knowledge network associated with filters and the filtering process (i.e., the image-schematic structure of a filter and the entities and relations involved in the filtering process) helps to frame and construe the scientific concepts. Our results reveal that linguistic resources configured through analogical processes, such as metaphors and narratives, are essentially multimodal. The intended contribution is to think of the metaphor in the scientific text as a trigger to see an abstract scientific construction via image schemas.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2019 Rosana Ferrareto Lourenço Rodrigues, Ana Eliza Barbosa de Oliveira Baptista
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam na Linguagem em Foco concordam com os seguintes termos:
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação. Os artigos estão simultaneamente licenciados sob a Creative Commons Attribution License que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da sua autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores. Para tanto, solicitamos uma Declaração de Direito Autoral, que deve ser submetido junto ao manuscrito como Documento Suplementar.
- Os autores têm autorização para disponibilizar a versão do texto publicada na Linguagem em Foco em repositórios institucionais ou outras plataformas de distribuição de trabalhos acadêmicos (ex. ResearchGate, Academia.edu).