“A TEACHER IS A GARDENER”: METAPHORIC CONCEPTUALIZATIONS OF “TEACHER/ TEACHING” IN INTERNET MEMES AND METAPHOR NICHES
Palavras-chave:
Metaphor, Mappings, Cognition, ArgumentationResumo
This paper proposes a reflection on the argumentative effects of metaphor, from the overall perspective of Cognitive Linguistics. The focus is on the way in which a given cognitive-discursive orientation can be approached in this area of study, which contemplates the interweaving between the cognitive and discursive dimensions of metaphorical language. To explore this goal, we have analyzed a corpus formed by internet memes and metaphor niches about teaching and education, in which figurative language is characterized by situated metaphors, intertwined with frames and conceptual metaphors. The analysis seeks to identify the elements of the online dimension of cognition (vehicles and situated metaphors) and those of the off-fline dimension: conceptual metaphors and underlying frames. The results seem to corroborate the hypothesis that the cognitive-discursive thread woven by the articulation between stable and unstable instances of cognition conducts, with clear rhetorical force, a certain way of looking at the target domain, according to the intended point-of-view
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2019 Solange Vereza
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam na Linguagem em Foco concordam com os seguintes termos:
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação. Os artigos estão simultaneamente licenciados sob a Creative Commons Attribution License que permite a partilha do trabalho com reconhecimento da sua autoria e da publicação inicial nesta revista.
- Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores. Para tanto, solicitamos uma Declaração de Direito Autoral, que deve ser submetido junto ao manuscrito como Documento Suplementar.
- Os autores têm autorização para disponibilizar a versão do texto publicada na Linguagem em Foco em repositórios institucionais ou outras plataformas de distribuição de trabalhos acadêmicos (ex. ResearchGate, Academia.edu).