Impacts of remote teaching on municipal basic education in Crato-CE

Authors

  • Ivaneide Severo Goiana Pedagoga do Estado de Pernambuco
  • Luana Ricarto da Costa Secretaria de Educação de Juazeiro do Norte - CE
  • Fabiana Vilar de Sousa Bezerra Universidade Regional do Cariri

Keywords:

Remote teaching, Teacher training, Education, COVID-19

Abstract

The investigation discusses the impacts of the Covid-19 pandemic on remote teaching on the daily school life of education professionals in the municipal network of Crato-CE. The framework was based on studies by Arroyo (2003), Libâneo (2011), Kenski (2012) and Silva & Silva (2021). Methodologically, a qualitative approach was adopted, with bibliographic analysis of official and normative documents. As a result, we realized that Covid-19 caused several impacts on education due to the suspension of face-to-face classes, with emphasis on the lack of technological resources, leaving out a large social segment contributing to the expansion of educational inequalities. Given the scenario, it is urgent to think about public policies aimed at education, with the aim of promoting quality education. However, it is necessary to emphasize that the responsibility for the educational deficit does not lie solely with teachers, but rather with a series of socioeconomic factors that influence the gaps that weaken the educational sphere.

Author Biographies

Ivaneide Severo Goiana, Pedagoga do Estado de Pernambuco

 Possui graduação em pedagogia pela Universidade Regional do Cariri (2007). Mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2016). Atualmente é analista em gestão educacional (pedagoga) da Escola de Referência em Ensino Médio Barão de Exu-PE. Tem experiência na área de história da educação, educação religiosa, práticas pedagógicas e instituições educacionais. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4124046904801791. E-mail: ivaneidesevero28@gmail.com

Luana Ricarto da Costa, Secretaria de Educação de Juazeiro do Norte - CE

Graduada em Pedagogia pela-URCA. Especialista em educação. Professora da Educação Básica do Município de Juazeiro do Norte. Mestranda no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação da URCA. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1106890309179909. E-mail: Luana.costa@urca.br

Fabiana Vilar de Sousa Bezerra, Universidade Regional do Cariri

Graduada em Pedagogia. Especialista em Educação. Professora da Educação Básica do Município de Crato-CE. E-mail: fabianavsb03@gmail.com

References

ARROYO, Miguel Gonzales. Outro Sujeitos, Outras Pedagogias. 2ª. ed-Vozes. Petrópolis-RJ, 2014.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 19. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1992579/mod_resource/content/1/O%20que%20e%20educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acessado em 10 de maio de 2020

BRASIL, MEC/SEF. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDBEN. 9394/1996.

________. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.

________. Portaria nº 343. MEC. Diário oficial, de 18 de março de 2020. Acessado em 10 de junho de 2022. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376.

_______. Conselho Nacional de Educação – CNE. Parecer CNE/CES, nº343/2020, aprovado em 16 de junho de 2020. Acessado em 10 de junho. Disponível em https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECESN3432020.pdf?query=137/2007-CEE/MS.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Editora Papirus, 2007.

LIBANEO, José Carlos. Adeus Professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SILVA, Maria José Sousa da, SILVA, Raniele Marque da. EDUCAÇÃO E ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: DESAFIOS E DESENCONTROS. Ed. Realize, Conedu, 2020.

Published

2024-01-16

How to Cite

Severo Goiana, I., Ricarto da Costa, L., & Vilar de Sousa Bezerra, F. (2024). Impacts of remote teaching on municipal basic education in Crato-CE. Conexão ComCiência, 1(4). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/12045

Issue

Section

Edição Especial - Práticas educativas na Educação Básica e no Ensino Superior