Women's Education:

Historical-Educational Context of a Confessional Institution in Santarém-Pa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14424

Keywords:

Women's Education; Church; Teaching.

Abstract

The article presents an analysis of the historical context of women's access to education in the municipality of Santarém – PA. It deals with the role attributed to women in society and the influence of the church on the teaching model offered at the institution. The methodology is bibliographic, based on analyzes of female education at national and regional levels, as well as documentary methods, such as the orphan registry book, images and photographs, which portray the social and educational aspects of the researched institution. The data indicate that the church had a great influence on the educational model that girls received and that the creation of the religious school in the city of Santarém – PA contributed significantly to the educational development of the Lower Amazon region, by training women and creating teaching opportunities, which would impact not only the teaching environment of many women, but also their cultural, social and work lives.

Metrics

Visualizações em PDF
21
Mar 25 '25Mar 28 '25Mar 31 '25Apr 01 '25Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '25Apr 19 '25Apr 22 '256.0
|

Author Biographies

Neila dos Santos, Universidade Federal do Oeste do Pará

Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Oeste do Pará (Ufopa). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil” (HISTEDBR-Ufopa).

Anselmo Alencar Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará

Professor Titular da Universidade Federal do Oeste do Pará (Ufopa) lotado no Instituto de Ciências da Educação (Iced). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil” (HISTEDBR-Ufopa).

Eli Conceição de Vasconcelos Tapajós Sousa, Universidade Federal do Oeste do Pará

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/Ufopa). Mestra em Educação PPGE/Ufopa. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil” (HISTEDBR- Ufopa).

References

APPLE, Michael W. Ensino e trabalho feminino: uma análise comparativa da história e ideologia. Cad. Pesquisa, p. 14-23, 1988. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0100- 15741988000100002&script=sci_abstract&tlng=en. Acesso em: 02 jun. 2023.

BACK, Cleiciane et al. O papel das mulheres na sociedade: diferentes formas de submissão.

Revista Eventos Pedagógicos, v. 3, n. 2, p. 328-336, 2012. Disponível em:

https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/9225. Acesso em: 20 jun. 2023.

BARROS, M. M. A. C. de. O Farol que guia: a educação de mulheres no Colégio São José / Óbidos - PA (1950 a 1962). Belém: Universidade do Estado do Pará, 2010.

BIASOLI-ALVES, Zélia Maria Mendes. Continuidades e rupturas no papel da mulher brasileira no século XX. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 16, p. 233-239, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/kj9szysyT59MGzyQc3d7xnf/?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2023.

BRASIL. Decreto nº 981, de 8 de novembro de 1890. (1890). Aprova o Regulamento da Instrucção Primaria e Secundaria do Districto Federal (Coleção de Leis do Brasil - 1890, p. 3474, Vol. Fasc. XI [Publicação Original]). Distrito Federal, RJ. Disponível em:https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-981-8-novembro-1890- 515376-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 24 set. 2023.

COUTO, Raimundo Jorge da Cruz; COLARES, Anselmo Alencar. O panorama das escolas confessionais no Baixo Amazonas no início do século XX. Revista Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, ano 26, n. 47. jan./abr, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1025. Acesso em: out./nov. 2023.

COUTO, Raimundo Jorge da Cruz. Os Franciscanos alemães no Baixo Amazonas (1907 - 1962): o protagonismo político educacional de Dom Amando Bahlmann, 2019. 145 fl.

Dissertação de Mestrado. 2019.

FERREIRA, Paula de Souza; XIMENES-ROCHA, Solange Helena; SOUZA, Maria de Fátima Matos de. Aspectos históricos da formação de professores primários em Santarém no século XX: o legado das escolas Álvaro Adolfo da Silveira, Santa Clara e São José. Revista HISTEDBR

On-line, v. 15, n. 62, p. 167-184, 2015. Disponível em:https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640500. Acesso em: 27 nov. 2023.

FREITAS, Maria Vanderlânia Sousa de. A Reforma Benjamin Constant e a Educação Básica no início do século XX. Campina Grande: Universidade Estadual da Paraíba, 2015.

LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. História das mulheres no Brasil, v. 2, p. 443-481, 1997. Disponível em: https://www.academia.edu/download/38930881/MulheresnaSaladeAula.pdf. Acesso em: 12 set. 2023

MANOEL, Ivan Aparecido. Igreja e educação feminina, 1859-1919: uma face do conservadorismo. Unesp, 1996.

MARCÍLIO, Maria Luiza. História da escola em São Paulo e no Brasil. São Paulo, 2005.

MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: fotografia e história interfaces. Tempo, Rio de Janeiros, v. 1, n. 2, p. 73-98, 1996.

MAUAD, Ana Maria. Na mira do olhar: um exercício de análise da fotografia nas revistas ilustradas cariocas, na primeira metade do século XX. Anais do museu paulista: história e cultura material, v. 13, p. 133-174, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/anaismp/a/fGFrcB87WgdfKt8QDkrBvvh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 06 out. 2023.

RIBEIRO, Arilda Ines Miranda. Mulheres Educadas na Colônia, 2016. p. 79-87. LOPES, Eliane Marta Santos Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. (No Title), 2000.

ROGERS, Rebecca. Congregações femininas e difusão de um modelo escolar: uma história transnacional. Pro-Posições, v. 25, p. 55-74, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/YrfNKfpJ96cghcWKt86yqfJ/?lang=pt. Acesso em: 28 de ago. 2023.

SCHAFFRATH, Marlete dos Anjos Silva. Profissionalização do magistério feminino: uma história de emancipação e preconceitos. 23ª Reunião Anual da Anped, 2000. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/gt_02_19.pdf. Acesso em: 11 out. 2023.

SEVERINO, J. Antônio. Metodologia do trabalho científico. 24º Ed. São Paulo: Editora Cortez, 2017.

TAPAJÓS-SOUSA, Eli Conceição de Vasconcelos; COLARES, Anselmo Alencar. Formação educativa confessional: do orfanato ao magistério. In: MAFRA, José Ricardo. Pesquisa em Educação na e da Amazônia. Teresina: Alumia Editorial, 2023, p. 133-153. Disponível em:

https://www.ufopa.edu.br/media/file/site/iced/documentos/2023/2484b457ccbdc42f2e1457a 008822143.pdf. Acesso em: set./nov. 2023.

TAPAJÓS-SOUSA, Eli Conceição de Vasconcelos; COLARES, Anselmo Alencar. Instituição confessional e formação educacional de mulheres na Amazônia (Oeste do Pará) nos séculos XIX e XX. Colóquio do Museu Pedagógico-ISSN 2175-5493, v. 14, n. 1, p. 1604-1609, 2022.

Disponível em: https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=pt- R&user=eiBIIMMAAAAJ&citation_for_view=eiBIIMMAAAAJ:2osOgNQ5qMEC. Acesso em: set./nov. 2023.

Published

2025-03-24

How to Cite

DOS SANTOS, N.; ALENCAR COLARES, A.; DE VASCONCELOS TAPAJÓS SOUSA, E. C. Women’s Education:: Historical-Educational Context of a Confessional Institution in Santarém-Pa. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14424. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/14424. Acesso em: 7 apr. 2025.

Issue

Section

Fluxo Contínuo