Foucault's contributions to the theory of relationship with knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9201

Keywords:

Relation with knowledge; Power relations; Bernard Charlot; Michel Foucault.

Abstract

The aim of this study is to approach the understandings between the theory of the relationship with knowledge of Charlot (2000) with ideas present in Foucault (1996, 2014, 2021) which are, respectively, in the works: "Discipline and Punish", "The Order of Speech" and "Microphysics of Power". The research is qualitative in character, with a theoretical essay format mediated by hermeneutics. The main results found were: the valorization of relations to understand his theories, the process of focusing on normatization as a device to exclude subjects outside the norm, the understanding that a scientific truth can be limited according to its time history, and, an active perception of the subject characterized by the appropriation in different relationships Considering the importance of these findings, it is suggested that further dialogues between this and other authors be held in order to broaden the understanding about the theory of relationship with knowledge.

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Author Biographies

Lucas Luan de Brito Cordeiro, Universidade Federal do Ceará, UFC

Acadêmico de licenciatura em Educação Física na Universidade Federal do Ceará, membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar e Relações com os Saberes (GEPEFERS) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (GEPEFE).

Pedro Gabriel Viana do Amaral, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG

Mestrando em Educação e Docência, professor de Educação Física e coordenador pedagógico e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar e Relações com os Saberes/GEPEFERS e do Grupo via Lettera.

Luciana Venâncio, Universidade Federal do Ceará, UFC

Pós-Doutora em Educação. Docente na Universidade Federal do Ceará. Coordenadora e docente do Mestrado Profissional em Educação Física/ProEF/UFC. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar e Relações com os Saberes/GEPEFERS.

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Published

2022-10-20

How to Cite

CORDEIRO, L. L. de B. .; AMARAL, . . P. G. V. do; VENÂNCIO, L. . Foucault’s contributions to the theory of relationship with knowledge. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9201. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9201. Acesso em: 18 may. 2024.