Foucault's contributions to the theory of relationship with knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9201

Keywords:

Relation with knowledge; Power relations; Bernard Charlot; Michel Foucault.

Abstract

The aim of this study is to approach the understandings between the theory of the relationship with knowledge of Charlot (2000) with ideas present in Foucault (1996, 2014, 2021) which are, respectively, in the works: "Discipline and Punish", "The Order of Speech" and "Microphysics of Power". The research is qualitative in character, with a theoretical essay format mediated by hermeneutics. The main results found were: the valorization of relations to understand his theories, the process of focusing on normatization as a device to exclude subjects outside the norm, the understanding that a scientific truth can be limited according to its time history, and, an active perception of the subject characterized by the appropriation in different relationships Considering the importance of these findings, it is suggested that further dialogues between this and other authors be held in order to broaden the understanding about the theory of relationship with knowledge.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Luan de Brito Cordeiro, Universidade Federal do Ceará, UFC

Acadêmico de licenciatura em Educação Física na Universidade Federal do Ceará, membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar e Relações com os Saberes (GEPEFERS) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (GEPEFE).

Pedro Gabriel Viana do Amaral, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG

Mestrando em Educação e Docência, professor de Educação Física e coordenador pedagógico e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar e Relações com os Saberes/GEPEFERS e do Grupo via Lettera.

Luciana Venâncio, Universidade Federal do Ceará, UFC

Pós-Doutora em Educação. Docente na Universidade Federal do Ceará. Coordenadora e docente do Mestrado Profissional em Educação Física/ProEF/UFC. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar e Relações com os Saberes/GEPEFERS.

References

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. 3.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

DUARTE, Evandro Santos; FARIAS, Vanderlei Gularte; OLIVEIRA, Neiva Afonso. O método hermenêutico e a pesquisa na área das ciências humanas. In: Salão do conhecimento: XXII Jornada de Pesquisa, 2017, Ijuí. Anais do Salão do Conhecimento. Injuí, 2017. p.1-13. Disponível em: https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/7740. Acesso em: 22 de ago. 2022.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 42. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

MACHADO, Cássia Cilene de Almeida Chalá Machado; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A relação com o saber e o empoderamento de idosos em processos de escolarização. Educar em Revista, Curitiba, v. 38, p.e82053, 2022.

SOAVE, Cláudia Soave; ARRUDA, Marina Patrício de. A dimensão ética do cuidado de si e sua influência na relação com o saber: A inter-relação docente e discente. Revista Gepesvida. [S. l.], v.5, n.11, p.1-13, 2019.

UNICEF. Cultura do fracasso escolar afeta milhões de estudantes e desigualdade se agrava na pandemia, alertam UNICEF e Instituto Claro. UNICEF, 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/cultura-do-fracasso-escolar-afeta-milhoes-de-estudantes-e-desigualdade-se-agrava-na-pandemia Acesso em: 7 de jul. de 2022.

VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. A Complexidade dos Desafios da Educação Física na Escolarização Brasileira na Perspectiva da Relação com o Saber dos(as) Alunos(as). Revista Internacional Educon, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e22031019, 2022.

VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. Educação Física escolar “Errar é humano”, mas é fonte de aprendizagem. Instrumento: Rev. Est. e Pesq. em Educação, Juiz de Fora, v. 21, n. 1, p. 58-73, jan./jun. 2019.

Published

2022-10-20

How to Cite

CORDEIRO, L. L. de B. .; AMARAL, . . P. G. V. do; VENÂNCIO, L. . Foucault’s contributions to the theory of relationship with knowledge. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9201. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9201. Acesso em: 22 nov. 2024.