Full-time (time) education: atudy in the municipal contexto of Almeirim/PA
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9186Keywords:
Full-time Education; Education Policies; Municipality of Almeirim - Pará.Abstract
This article research aimed to analyze the implementation of the Mais Educação Program process, as one of the governmental actions aimed at inducing full-time education policies in the Education Department of the municipality/SEDUC of Almeirim-Pará, with a time line from 2012 to 2016. It has been identified that in the investigation period there had been the governmental intention of inducing actions directed to a Full-time Education, but with little progress in such implementation of this program for the entire municipal network. The research has also sought to subsidize and collaborate with the education improvement, based on the discussions on the public educational policies implementation aimed at a whole day education, considering the idiosyncrasies of the Amazonian people, as well as the obstacles of educational processes.
Metrics
References
ALMEIRIM (Município). Relatório de Atividades do Comitê de Programas da Seduc. Almeirim: Secretaria de Educação, 2012 a 2018.
BRASIL. Decreto n. 7.083 de 27 de janeiro de 2010. Dispõe sobre o Programa Mais Educação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 de janeiro de 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7083.htm>. Acesso em: 22. jun. 2022.
BRASIL, Ministério da Educação. Manual operacional de educação integral 2012. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11452-manual-operacional-de-educacao-integral-2012-pdf&category_slug=agosto-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 22. jun. 2022.
BRASIL, Presidência da República. Lei nº13.005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 23 jun. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 jun. 2022.
COELHO, L. M., GUILARDUCCI, R., MÓL, S. (2020). Educação em tempo integral e programa mais educação: soluções locais para questões gerais?. Revista Educação E Políticas Em Debate, 8(3), 344–360. Disponível em: https://doi.org/10.14393/REPOD-v8n3a2019-48699 Acesso em: 25 jun. 2022.
COLARES, M. L. I. S.; ASSIS, A. E. S. Q.; PEREZ, J. R. R. Dimensões a serem consideradas para a discussão de políticas educacionais na realidade Amazônica. Práxis Educacional, [S. l.], v. 14, n. 27, 2018. DOI: 10.22481/praxis.v14i27.2926. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/2926. Acesso em: 17 jun. 2022
COLARES, M. L. I. S.; CARDOZO, M. J. P. B; ARRUDA, E. P. Educação integral e formação docente: questões conceituais e legais. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. esp. 3, p. 1529-1546, jun. 2021. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp.3.15296 Acesso em: 26 jun. 2022.
DOURADO, L.F. Educação de Qualidade. Revista Em Aberto. Brasília, v.33, n.109, p.181-189, set/dez.2020. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4524/3858 Acesso em: 28 jun. 2022.
GOMES, T. C.; COLARES, M. L. I. S. A política de educação integral em tempo integral: a perspectiva dos professores. Práxis Educacional, [S. l.], v. 15, n. 31, p. 313-332, 2019. DOI: 10.22481/praxis.v15i31.4675. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4675. Acesso em: 18 jun. 2022.
SAVIANI, D. Sistema Nacional de Educação articulado ao Plano Nacional de Educação. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, vol. 15, n. 44. Maio/Agosto de 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24782010000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em 02 set. 2022.
SOARES, L. de V.; COLARES, M. L. I. S.; LOMBARDI, J. C. Resist and advance in public education: contributions of historical-critical pedagogy. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 15, n. 34, p. 16, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.