The genre of care and the teachers’ training in Emotions Workshop (Ateliê das Emoções)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9185

Keywords:

Teacher Training; Basic education; Care genre; Emotions Workshop.

Abstract

Considering the complexity of teaching work and the challenges they face, the present study analyzes the training needs of teachers from public schools in Piripiri - PI, when it comes to self-care, care and engagement with others, during and after the pandemic period. It is part of an extension project, with a workload of 180 hours, promoted by PROEX – Pró-reitora de Extensão, developed for teachers of Basic Education at Emotions Workshop (Ateliê das Emoções). This is a Participatory Research, with a qualitative approach, whose objectives are descriptive and analytical. The meetings divided into eight modules took place virtually in view of the covid-19 pandemic. There was a significant increase in relation to the mental illness of Education professionals, so it is essential that continuing education projects to provide an opportunity to highlight the emotions of teachers, having the genre of care for themselves and the other as a central aspect.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Joselma Ferreira Lima e Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, IFPI

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Mestre em Educação pela UFPB. É Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Campus Piripiri e no ProfEPT, Campus Parnaíba. Coordenadora e formadora no Ateliê das Emoções (2021-2022)

Maria Keilana Alves da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, IFPI

Licencianda em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí-IFPI, Campus Piripiri. Bolsista do Projeto de Extensão -PIBEX (2021-2022): Ateliê das Emoções.

Maria Aparecida Ferreira da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, IFPI

Graduada em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí-IFPI (2018), Especialista em Língua Brasileira de Sinais pela Faculdade das Américas – FAM. Graduada em Ciências da Natureza pela Universidade Aberta do Brasil-UAB (2021). Monitora voluntária no curso Ateliê das Emoções IFPI (2021-2022).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2016.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; STRECK, Danilo Romeu (Org). (2006). Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida, SP: Ideias & Letras.

CHARLOT, Bernard. A noção de relação com o saber: bases de apoio teórico e fundamentos antropológicos. In: CHARLOT, Bernard (Org.). Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Tradução de Fátima Murad. Porto ALEGRE: Artmed Editora, 2001, p. 15-31.

DEJOURS, C., DESSORS, D., DESRIAUX, F. Por um trabalho, fator de equilíbrio. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 33, n.3, p.98-104, maio/jun. 1993.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência Emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. 2 ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

KOURY, Mauro G. P. As ciências sociais das emoções. Um balanço. RBSE/UFP, v.5, n.14-15, ago/dez, 2006. p. 137-157. Disponível em: (http://www.cchla.ufpb.br/rbse/RBSE%20v5,%20n14.15%20ago).dez2006.pdf. Acesso em: 23 dez. 2019.

NEFF, Kristin; GERMER, Christopher. Manual de mindfulness e autocompaixão: um guia para construir forças internas e prosperar na arte de ser seu melhor amigo. Porto Alegre: Artmed, 2019

SOUZA, Vera L. T. de; RAMOS, Vânia R. L.; OLIVEIRA, Beatriz C. de; DUGNANI, Lilian A. C.; MEDEIROS, Fernanda P. Emoções e práxis docentes: contribuições da Psicologia à formação continuada. Rev. Psicopedagogia, v. 36, n.110, 2019. p. 235-245. Disponível em: (http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-.84862019000300011). Acesso em: 20 abr. 2021

Published

2022-10-17

How to Cite

LIMA E SILVA, J. F.; SILVA, M. K. A. da .; SILVA, M. A. F. da . The genre of care and the teachers’ training in Emotions Workshop (Ateliê das Emoções). GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 6, n. 2, 2022. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9185. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/9185. Acesso em: 18 may. 2024.