Discussing literature as a knowledge production tool
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v6i2.9176Keywords:
Literature; Knowledge; knowledge production.Abstract
This article aims to discuss about literature as a means of producing knowledge, with a view to deepening timeless knowledge, which makes human beings more conscious and critical. Thus, this research is classified as bibliographical, qualitative, theoretically based on studies by Candido (1999; 2006; 2011), Laville and Dionne (1999), Marconi and Lakatos (2003), Compagnon (2009), Lopes (2010), Cadermatori (2012) and others. The research is divided into three main parts, the first of which conceptualized knowledge and its types presented in Marconi and Lakatos (2003). In the second part, reflections on literature within the artistic field and in the construction of knowledge were presented and finally, in the third part, literature was presented as a tool capable of producing knowledge. It was possible to perceive that, through literature, it is possible to build new knowledge, which makes the individual a holder of his own knowledge.
Metrics
References
ALONSO, Leonardo. A LITERATURA NA FORMAÇÃO DE DIREITOS HUMANOS: UM OLHAR. Revista Pedagogia Social, v. 6, n. 2, 2018. Disponível em: http://www.revistadepedagogiasocial.uff.br/index.php/revista/article/view/154. Acessado em: 11 jan. 2022.
CADERMATORI, Ligia. O professor e a literatura: para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autênica, 2012.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
CANDIDO, Antônio. A literatura e a formação do homem. São Paulo: USP, 1999.
CANDIDO, Antônio. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro Sobre o Azul, 2006.
CANDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antônio. Vários escritos. 5ª. ed., Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011.
CHAMPGNOS, Antoine. Literatura para quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2014.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2016.
DERRIDA, Jacques. Essa estranha instituição chamada literatura: uma entrevista com Jacques Derrida. Tradução de Marileide Dias Esqueda. Revisão técnica e introdução de Evando Nascimento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
EAGLETON, Terry. Teoria da Literatura: uma introdução. Tradução de Waltensir Dutra. 6ª. ed., São Paulo: Martins Fontes, 2006.
EVÊNCIO, Katia Maria de Moura; TEIXEIRA, Shearley Lima; RODRIGUES, Kátissa Galgania Feitosa Coutinho; FEITOSA, Flaviana Araújo; FONTES, Wesley Jonh da Silva. Dos Tipos de Conhecimento às Pesquisas Qualitativas em Educação;Id online. Rev. Mult. Psic. v.13, n. 47, p. 440-452, outubro/2019. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2105. Acesso: 02 dez. de 2021.
FRANÇA, Vera Regina Veiga. Teoria (s) da comunicação: busca de identidade e de caminhos. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, n. 2, v. 23, 1994. Disponível em https://brapci.inf.br/index.php/res/v/76146 . Acesso:11 de jan. de 2022.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Método de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.a
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed . São Paulo: Atlas, 2008.b
HESSEN, Johnnes. Teoria do conhecimento. Martins Fontes. São Paulo. 2000.
HORÁCIO. Arte poética. In: ARISTÓTELES, HORÁCIO, LONGINO. A Poética Clássica. 12ª. ed. São Paulo: Cultrix, 2005, p. 53-68.
LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMQ 1999.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Ciência e conhecimento científico. In: Fundamentos da Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas 2003, p. 75-82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.