The role of the Superior Council of Instruction in the pedagogical conferences of Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14426

Keywords:

Instructional Councils; Bahia; História da Educação.

Abstract

The objective of this text is to analyze the Superior Council of Public Instruction in the organization of pedagogical conferences, between 1875 and 1879. It is an investigation in the field of the History of Education in Bahia, with an emphasis on documentary research. The analysis of documents such as the Regulations of 1873 and 1875 and the Reports of the Work of the Interim Council of Bahia of the provincial presidents is the basis for the research. It can be seen that the Council's performance stands out in public education, especially in relation to the teachers of the time, establishing itself as a discussion forum focused on topics related to primary education. The Council promoted debates between traditional and innovative practices, in addition to establishing itself as a space for articulation and presentation of theses produced by primary school teachers.

Keywords: Instructional Councils; Bahia; História da Educação.

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Author Biographies

Micaela Souza dos Santos Fernandes , Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciada em Pedagogia e Bacharel em Direito (UESC). Discente do Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação (PPGE/UESC). Bolsista FAPESB. Integrante do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED/UESC).

Cíntia Borges de Almeida , Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação (ProPEd/UERJ). Docente permanente e coordenadora do Programa de Pós- graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação (PPGE/UESC). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED/UESC).

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Published

2025-03-24

How to Cite

SOUZA DOS SANTOS FERNANDES , M.; BORGES DE ALMEIDA , C. The role of the Superior Council of Instruction in the pedagogical conferences of Bahia. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14426. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/14426. Acesso em: 7 apr. 2025.

Issue

Section

Fluxo Contínuo