School Culture and its influence:
formation of individuals
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14425Keywords:
School Culture; Subject Formation; Power Relations.Abstract
The aim of this work was to discuss the influence of school culture on the formation of individuals, understanding it as a historical field. The text explores the complexity of school culture, emphasizing that there is not a single school culture but multiple ones, influenced by social, family, cultural, and historical factors. Research on the history of education reveals this diversity and shows how schools have evolved into spaces that shape individuals, reflecting social and cultural changes. Gatti (2012) highlights the disciplinary diversity in the field of education, questioning the status of education as a science. Chartier (2002) addresses the notion of social representations and how they shape perceptions and social hierarchies, emphasizing the role of schools in constructing these representations. Foucault (1982) analyzes how power is exercised within educational institutions, shaping behaviors and reinforcing norms, illustrating the relationship between physical space and school culture.
Metrics
References
CERTEAU, Michel. A escrita da História. Trad. Maria de Lourdes Menezes. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Gahardo. 2. ed. Mem Martins: Difel, 2002.
FOCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.
GATTI, Bernardete Angelina. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S. l.], v. 28, n. 1, 2012. DOI: 10.21573/vol28n12012.36066. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/36066. Acesso em: 21 jul. 2024.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. 4. reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. Disponível em: https://docvirt.com/docreader.net/DocReader.aspx?bib=mi_bibliografico&pagfis=21306. Acesso em: 28 jul. 2024.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749. Acesso em: 05 ago. 2024.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução Bernardo Leitão. (et al.). Campinas: Editora da UNICAMP, 1990. 02 ago. 2024.
POLONIA, Ana da Costa; DESSEN, Maria Auxiliadora. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola: relações família-escola. Psicologia Escolar e Educacional, v. 9, n. 2, p. 303-312, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-
Acesso em: 29 jul. 2024.
SILVA, Fabiany de Cássia Tavares. Cultura escolar: quadro conceitual e possibilidades de pesquisa. Educar. Curitiba, n. 28, p. 201-216, Editora UFPR. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200013. Acesso em: 11 ago. 2024.
VIDAL, Diana Gonçalves.; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 23, no 45, p. 37-70, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-
Acesso em: 21 ago. 2024.
VIÑAO FRAGO, Antonio. Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 00, p. 63-82, dez. 1995. Fundação CC. Murcia, Espanha. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141324781995000100005&ln g=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 GPOSSHE notebooks

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.