School Culture and its influence:

formation of individuals

Authors

  • Ana Paula Tavares Piran niversidade Federal da Grande Dourados https://orcid.org/0009-0005-3095-6438
  • Rosângela Farias da Silva Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14425

Keywords:

School Culture; Subject Formation; Power Relations.

Abstract

The aim of this work was to discuss the influence of school culture on the formation of individuals, understanding it as a historical field. The text explores the complexity of school culture, emphasizing that there is not a single school culture but multiple ones, influenced by social, family, cultural, and historical factors. Research on the history of education reveals this diversity and shows how schools have evolved into spaces that shape individuals, reflecting social and cultural changes. Gatti (2012) highlights the disciplinary diversity in the field of education, questioning the status of education as a science. Chartier (2002) addresses the notion of social representations and how they shape perceptions and social hierarchies, emphasizing the role of schools in constructing these representations. Foucault (1982) analyzes how power is exercised within educational institutions, shaping behaviors and reinforcing norms, illustrating the relationship between physical space and school culture.

Metrics

PDF views
19
Mar 25 '25Mar 28 '25Mar 31 '25Apr 01 '25Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '25Apr 19 '25Apr 22 '257.0
|

Author Biographies

Ana Paula Tavares Piran , niversidade Federal da Grande Dourados

Cursando História pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), finalizando o curso de Tecnólogo em Secretariado pela FAVENI (EAD).

Rosângela Farias da Silva , Universidade Federal da Grande Dourados

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação – UFGD/Faed. Mestra em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (2019). Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário. Bolsista CNPq.

References

CERTEAU, Michel. A escrita da História. Trad. Maria de Lourdes Menezes. 2ª Ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Gahardo. 2. ed. Mem Martins: Difel, 2002.

FOCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.

GATTI, Bernardete Angelina. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S. l.], v. 28, n. 1, 2012. DOI: 10.21573/vol28n12012.36066. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/36066. Acesso em: 21 jul. 2024.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. 4. reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. Disponível em: https://docvirt.com/docreader.net/DocReader.aspx?bib=mi_bibliografico&pagfis=21306. Acesso em: 28 jul. 2024.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749. Acesso em: 05 ago. 2024.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução Bernardo Leitão. (et al.). Campinas: Editora da UNICAMP, 1990. 02 ago. 2024.

POLONIA, Ana da Costa; DESSEN, Maria Auxiliadora. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola: relações família-escola. Psicologia Escolar e Educacional, v. 9, n. 2, p. 303-312, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-

Acesso em: 29 jul. 2024.

SILVA, Fabiany de Cássia Tavares. Cultura escolar: quadro conceitual e possibilidades de pesquisa. Educar. Curitiba, n. 28, p. 201-216, Editora UFPR. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200013. Acesso em: 11 ago. 2024.

VIDAL, Diana Gonçalves.; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 23, no 45, p. 37-70, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-

Acesso em: 21 ago. 2024.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 00, p. 63-82, dez. 1995. Fundação CC. Murcia, Espanha. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141324781995000100005&ln g=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 ago. 2024.

Published

2025-03-24

How to Cite

TAVARES PIRAN , A. P.; FARIAS DA SILVA , R. School Culture and its influence: : formation of individuals. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14425. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/14425. Acesso em: 7 apr. 2025.

Issue

Section

Fluxo Contínuo