Particularities, challenges and approaches among students with ID in Adult Education

Authors

  • Isabelle Emily Ferreira de Souza Tavares Universidade Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0003-2917-2714
  • Géssica Fabiely Fonseca Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Katarina Teixeira de Almeida Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14418

Keywords:

Inclusive Education; Intellectual Disability; Youth and Adult Education; Teaching Practices; Pedagogical Accessibility.

Abstract

This work is an excerpt from the dissertation Teaching Practices and Students with Intellectual Disabilities in Youth and Adult Education and aims to analyze the reports of students with Intellectual Disabilities (ID) about their experiences, challenges and approaches in Youth and Adult Education (EJA). The research was carried out in a school located in the Lagoa Nova neighborhood, in the South Zone of Natal, the capital of Rio Grande do Norte. The institution operates in the afternoon and evening, offering primary education (6th to 9th grade) and EJA (1st and 2nd Segments). The study revealed significant aspects about the experiences of students with ID in the EJA. In particular, the analysis of the reports indicated the need to consider the individual particularities of the students and to plan accessible pedagogical practices. The study concludes that the analysis of the reports shows persistence and a desire to learn, underlining the need for pedagogical practices that consider the particularities and challenges of students with intellectual disabilities in the EJA.

Metrics

PDF views
11
Mar 25 '25Mar 28 '25Mar 31 '25Apr 01 '25Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '25Apr 19 '25Apr 22 '252.0
|

Author Biographies

Isabelle Emily Ferreira de Souza Tavares, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestra em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN. Graduada em Licenciatura plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). 

Géssica Fabiely Fonseca, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Educação pela UFRN. Docente do Centro  de  Educação, do  Programa  de  Pós-Graduação  em  Educação  (PPGEd)  e  do Programa  de  Pós-Graduação  em  Educação  Especial  da Universidade  Federal  do  Rio  Grande  do Norte (UFRN).

Katarina Teixeira de Almeida , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Estudante do Curso de Ciências Biológicas da UFRN. Bolsista de Iniciação Científica.

References

ANGONESE, L. S.; BOUERI, I. Z; SCHMIDT, A. O adulto com deficiência intelectual: concepção de deficiência e trajetória de carreira. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 16, n. 1, p. 23-34, 2015. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902015000100004. Acesso em: 13 maio 2023.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 1. Ed. Lisboa: Edições 70, 1977. p. 9-225.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 13 maio 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Proposta Curricular para a Educação de Jovens e Adultos: primeiro segmento do ensino fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/eja/propostacurricular/primeirosegmento/propostacurricular.pdf. Acesso em: 12 maio 2023.

BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 [recurso eletrônico]. 8. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 12 maio 2023.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF: Presidência da República. Casa Civil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 13 maio 2023.

CABRAL, R. M.; BIANCHINI, L. G. B.; GONÇALVES, T. G. G. L. Educação especial e educação de jovens e adultos: uma interface em construção? Revista Educação Especial, v. 31, n. 62, p. 587–602, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/30841. Acesso em: 13 maio 2023.

CAMPOS, J. A. de P. P.; DUARTE, M. O aluno com deficiência na EJA: reflexões sobre o atendimento educacional especializado a partir do relato de uma professora da educação especial. Revista Educação Especial, v. 24, n. 40, p. 271–283, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/2933. Acesso em: 24 out. 2023.

FRANCO, M. A. S. do R. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 24 out. 2023.

FRIEDRICH, M. et al.. Trajetória da escolarização de jovens e adultos no Brasil: de plataformas de governo a propostas pedagógicas esvaziadas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 18, n. 67, p. 389–410, abr. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/VCpG4Tr5KBvNkfdXj5ShtZG/#. Acesso em: 18 set. 2024.

GADOTTI, M.; ROMÃO, J. E. Educação de Jovens e Adultos: teoria, prática e proposta. 10. ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2008.

GODOY, A. S. Introdução à Pesquisa Qualitativa e Suas Possibilidades. Revista de administração de Empresas, v. 35, p. 57–63, 1995. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38183. Acesso em: 18 set. 2024.

HAAS, C. et al.. Rodas de pesquisa e formação em educação especial: as trajetórias de estudantes com deficiência. Revista Brasileira Educação Pedagógica, v. 97, n. 247, p. 570–582, set. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/sWHQQb4BQpSGXRYT6PtJwJJ/. Acesso em: 18 set. 2024.

HAAS, C.; SILVA, M. C. da; FERRARO, A. R. Escolarização das pessoas com deficiência no Rio Grande do Sul ante o direito à educação. Educação e Pesquisa, v. 43, n. 1. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/K4HKkCYpDq7YZfNtwTbfBZx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 set. 2024.

HABERMAS, J. Comentários à ética do discurso. São Paulo: Instituto Piaget, 1991.

TAVARES, I. E. F. de S. Práticas docentes e os alunos com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos. 2023. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/58035. Acesso em: 18 set. 2024.

KELLER, L.; BECKER, E. L. S. A trajetória da educação de jovens e adultos no brasil. EJA em debate, v. 9, n. 15, p. 30, Jan-Jun 2020. Disponível em: https://ojs.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/2777. Acesso em: 24 out. 2023.

LEITE, G. G.; CAMPOS, J. P. Concepções e práticas pedagógicas de professores de educação de jovens e adultos na inclusão de alunos com deficiência intelectual. European Journal of Special Education Research, v. 2, 2021.

MINAYO, M. C. de S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

PLETSCH, M. D. O que há de especial na educação especial brasileira? Momento - Diálogos em Educação, v. 29, n. 1, p. 57–70, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/9357. Acesso em: 24 out. 2023.

PRODANOV, C. C. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

QUIMELLI, G. A. de S. Considerações sobre o estudo de caso na pesquisa qualitativa. In: BOURGUION, J. A. Pesquisa social: reflexões teóricas- metodológicas. Ponta Grossa: Toda palavra, 2009.

VIGOTSKY, L. S. Obras escogidas V. Fundamentos de defectologia. Madrid: Visor, 2022.

SOEK, A. M.; HARACEMIV, S. M. C. Andragogia: desenvolvimento pessoal e a aprendizagem do adulto. Educação, v. 44, n. 2, p. e33428, 2021. nov. 2023. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/33428. Acesso em: 24 out. 2023.

Published

2025-03-24

How to Cite

FERREIRA DE SOUZA TAVARES, I. E.; FONSECA, G. F.; TEIXEIRA DE ALMEIDA , K. Particularities, challenges and approaches among students with ID in Adult Education. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14418. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/14418. Acesso em: 7 apr. 2025.

Issue

Section

Fluxo Contínuo