Children's books to include mathematics teaching in the first year of elementary school

Authors

  • Ivonete Ferreira da Silva PROFECM- Dourados
  • Edvonete Souza de Alencar Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14415

Keywords:

Children's literature; Elementary School; Mathematical literacy.

Abstract

This qualitative documentary study seeks to understand mathematical concepts in the first year of elementary school through children's literature, highlighting the relevance of mathematics in academic and everyday training. The research will analyze children's literature books from the National School Library Program 2012, Category 3 - Early Years of elementary school, exploring how they can help children understand mathematical concepts in a playful way. The theoretical basis includes Lev Vygotsky's constructivist theories, emphasizing the social and cultural context in learning. The general objective is to explore how the story of "Who's Afraid of the Ridiculous" by Ruth Rocha can be applied to support inclusive practices and facilitate the teaching of mathematics in the first year of Elementary School. A detailed analysis of the pages of the book Quem Tem Medo do Ridículo by Ruth Rocha demonstrates the effectiveness of integrating children's literature with mathematical concepts, promoting inclusive learning in elementary school. This study demonstrates how the book's illustrations and text enrich mathematical understanding and meet students' diverse learning needs.

Metrics

Visualizações em PDF
50
Mar 25 '25Mar 28 '25Mar 31 '25Apr 01 '25Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '25Apr 19 '25Apr 22 '254.0
|

Author Biographies

Ivonete Ferreira da Silva, PROFECM- Dourados

Mestranda em Educação Científica e Matemática (PROFECM- Dourados). Graduada em Pedagogia (UFGD). Especialista em Inclusão escolar e o transtorno do Espectro Autista - (Faculdade Iguaçu). Professora efetiva dos anos iniciais, na rede municipal de ensino da Prefeitura Municipal de Dourados.

Edvonete Souza de Alencar , Universidade de Brasília

Professora Adjunta da Universidade de Brasília e Doutora em Educação Matemática pela PUC-SP e UNB- Universidade de Brasília.

References

BARBOSA, J. M. S. Percepções dos egressos do programa nacional escola de gestores da educação básica sobre formação acadêmica e suas práticas. 2019. 228 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação: Conhecimento e Inclusão Social, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, Belo Horizonte – Minas Gerais, 2019.

BARUFFI, H. Metodologia científica: Manual para elaboração de monografias, dissertações, projetos e relatórios de pesquisas. 3. ed. rev. e atual. Dourados: Hbedit, 2002.

BRASIL. Constituição (1988) - Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, 2016. Disponível

em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 jul. 2024.

CERQUETTI, F. A. O ensino da matemática na educação infantil. Porto Alegre. Artes Médicas, 1997.

COSTA, A. L., PEREIRA, M. R. Integração da Literatura e Matemática: Estratégias para a Educação Infantil. Editora Educação, 2022.

COSTA, D. Adaptação curricular para a inclusão do aluno com deficiência: contribuições da Psicopedagogia. TCC (Graduação) - Curso de

Psicopedagogia, Universidade Federal– UFPB, João Pessoa, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/4430/1/DSC11092014.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.

FEITOSA, W. N.; PINTO, J. C. Software educativo para ensino e aprendizagem de Matemática e seus usos no Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, Amapá, v. 6, n. 1, p. 1-16, jan. 2003.

FERREIRA, L. F. Abordagens Inovadoras no Ensino da Matemática: práticas e desafios. Editora Acadêmica, 2024.

GEARY, D. C. Mathematics and Learning Disabilities. Journal Of Learning Disabilities, [S.L.], v. 37, n. 1, p. 4-15, jan. 2004. SAGE Publications. Disponível em:

http://dx.doi.org/10.1177/00222194040370010201. Acesso em: 20 jul. 2024.

KAMII, C. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação junto a escolares de 4 a 6 anos. 2. ed. Campinas: Papirus, 2004.

LAKATOS, M. E.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1992.

LIMA, F. S.; MARTINS, R. P. Adaptações curriculares para alunos com necessidades educacionais específicas e os desafios de sua operacionalização. Educação Pública, [s. l],

v. 22, n. 42, p. 1-7, nov. 2022.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MALE, D. B. The impact of a professional development programme on teachers' attitudes towards inclusion. Support For Learning, [S.L.], v. 26, n. 4, p. 182-186, nov. 2011. Wiley. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9604.2011.01500.x. Acesso em: 20 jul. 2024.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1992.

MORAES, M. C. V. Educação matemática e deficiência intelectual, para inclusão escolar além da deficiência: uma metanálise das dissertações e teses 1995 a 2015. 2017. 241 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

OLIVEIRA, F. M.; ALENCAR, E. S. Literatura infantil como recurso metodológico para o ensino da matemática inclusiva. Science And Knowledge in Focus, [S.L.], v. 1, n. 2, p. 21, 12 jan. 2019. Universidade Federal do Amapá. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18468/sc.knowl.focus.2018v1n2.p21-35. Acesso em: 20 jul. 2024.

OLIVEIRA, G. S. Tecnologias assistivas no ensino de matemática para alunos autistas na educação infantil. O Ensino de Matemática na perspectiva da educação inclusiva, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 1-130, maio 2020. Disponível em: https://www.unifucamp.edu.br/wpcontent/uploads/2020/11/LIVRO-8-O-ensino-mat- ed-inclusiva.pdf. Acesso em: 14 dez. 2023.

OLIVEIRA, K. M. F; ALENCAR, E. S. A educação matemática inclusiva em livros do 1º ano do ensino fundamental no Pnaic. Cadernos Cenpec | Nova Série, [S.L.], v. 8, n. 1, p. 30-53, 16 ago. 2018. Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e AcaoComunitaria (CENPEC). Disponível em: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v8i1.388. Acesso em: 20 jul. 2024.

OLIVEIRA, R. S. Ensino Inclusivo: práticas e metodologias. Editora Inclusão, 2023.

PAIS, L. A. O. A literatura infantil e a formação de conceitos matemáticos. In: PEREIRA,

L. R. P. (Org.). Formação continuada de professores de matemática. São Paulo: Musa, 2009. p. 107-128.

PLESCH, M. Estratégias educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais. Asadad: Eduerj, 2013. 201 p.

ROCHA, R. Quem tem medo do ridículo? São Paulo: Editora Moderna - Salamandra, 2012. 24 p.

SANTOS, R. O. F. et al. O lúdico e as metodologias ativas, uma leitura da Teoria da Aprendizagem de Vygotsky na Educação Infantil. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 20, 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/20/oludico-e-as-metodologias-ativas- uma-leitura-da-teoria-da-aprendizagem-de-vygotsky-naeducacao-infantil. Acesso em: 20 jul. 2024.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, E. D. A importância da literatura infantil no desenvolvimento da aprendizagem matemática. São Paulo: Cortez, 2015.

SILVA, E. D.; PACHECO, W. R. S. A literatura infantil como recurso potencializador da aprendizagem matemática no ensino fundamental. Revista Valore, [S.L.], v. 5, p. 344-361, 31 dez. 2022. Instituto de Cultura Tecnica Sociedade Civil Ltda. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22408/reva5020201058344-361. Acesso em: 20 jul. 2024.

SILVA, J. A. Educação Acessível: estratégias para alunos com necessidades especiais. Editora Inclusiva, 2021.

SILVA, R.; PEREIRA, M. Literature-based math activities in primary education: a case study. Revista Brasileira de Educação Matemática, 25(1), 87-104, 2019.

SMITH, J.; JONES, A. The impact of story-based learning mathematical understanding in early childhood education. Journal of Early Childhood Education Research, 18(3), 123- 145, 2020.

SMOLE, K. A Matemática na educação infantil. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

SMOLE, K. C. S. et al. Matemática e Literatura Infantil. 4. ed. Belo Horizonte: Ed. Lê, 1999.

SMOLE, K. C. S.; DINIZ, M. I. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades Básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VIGOTSKII, L. S. et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Icone Editora, 2010. 234 p.

VYGOTSKY, L. S. Estudio del desarrollo de los conceptos científicos en la edad infantil. In: Obras Escogidas. T. II. Segunda Edición. Madrid: Visor, p. 181-285, 1997.

VYGOTSKY, L. S. Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press. BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018.

ZACARIAS, E.; MORO, M. L. F. A matemática das crianças pequenas e a literatura infantil. Educar em Revista, [S.L.], n. 25, p. 275-299, jun. 2005. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.377. Acesso em: 20 jul. 2024.

Published

2025-03-24

How to Cite

FERREIRA DA SILVA, I.; SOUZA DE ALENCAR , E. Children’s books to include mathematics teaching in the first year of elementary school. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14415. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/14415. Acesso em: 18 jun. 2025.

Issue

Section

Fluxo Contínuo