The Theory of Social Representations in Educational Research:

Investigative Possibilities

Authors

  • Géssika Mendes Vieira Universidade Federal de Uberlândia
  • Vânia Maria de Oliveira Vieira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP)
  • Gustavo Rezende dos Santos Universidade de Uberaba (Uniube)

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14408

Keywords:

Social Representations; Educational Research; Central Core Theory.

Abstract

This study is an excerpt from a broader research project that utilized Moscovici's Theory of Social Representations (2007) and Abric's structural approach (2000), also known as the Central Core Theory, as the theoretical-methodological framework for data collection and analysis. The larger research, titled "Learning Assessment Instruments: Social Representations of Higher Education Students," is part of the Research Network on Teacher Professional Development (RIDEP). This study discusses the adopted methodology to assist researchers who use this theoretical- methodological framework.

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Author Biographies

Géssika Mendes Vieira , Universidade Federal de Uberlândia

Mestra em Educação pela Universidade de Uberaba (Uniube). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

Vânia Maria de Oliveira Vieira , Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP)

Graduada em Psicologia, Formação de Psicólogos e Licenciatura - Universidade de Uberaba (Uniube). Graduada em Pedagogia Licenciatura Plena pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ituverava (FFCLI). Mestra em Educação, Formação de Educadores - Uniube. Doutora em Psicologia da Educação - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP).

Gustavo Rezende dos Santos , Universidade de Uberaba (Uniube)

Graduado em Psicologia, Universidade de Uberaba (Uniube). Mestre em Educação, (Uniube). Especialista em Saúde, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

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Published

2025-03-24

How to Cite

MENDES VIEIRA , G.; DE OLIVEIRA VIEIRA , V. M.; REZENDE DOS SANTOS , G. The Theory of Social Representations in Educational Research: : Investigative Possibilities. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14408. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/14408. Acesso em: 7 apr. 2025.

Issue

Section

Fluxo Contínuo