Reflections on research constitution processes in a master's degree in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11790

Keywords:

Education; Research Project; Methodological Procedures.

Abstract

The text analyzes the process of setting up a Master's research project in Education and Teaching, at a Brazilian state public university, through the contributions of teachers who, by mediating the curricular components along the path of the students' research, contributed significantly to understanding the object of study. The aim of this article is to reflect on the initial writings of the research project, based on the contributions of each subject taken to give theoretical direction to the project. The data presented is guided by the teachers' readings of the project, where we were able to improve it with suggestions made by them in the rich debate meetings in the classroom, as well as clarifying the issues raised. In the analysis, we can see the importance of the sharp eyes of the teachers who point out the paths to be explored in the research, providing greater scientific consistency in the work under development, understanding and reflecting the particularities presented by each student.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Willian Moraes Pinheiro , Universidade Estadual do Ceará

Mestrando pela Universidade Estadual do Ceará - UECE/Mestrado Acadêmico em Educação e Ensino – MAIE; Licenciado em Pedagogia pela FECLESC/UECE; Professor efetivo da Secretaria Municipal de Educação – SME/Fortaleza-CE.  

Ana Cristina de Moraes, Universidade Estadual do Ceará

Pós-Doutora em Educação. Professora Adjunta do Centro de Educação – CED – da Universidade Estadual do Ceará – UECE; Professora do Mestrado Acadêmico em Educação e Ensino – MAIE e do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/UECE.

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: PERSPECTIVA, 2019.

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

BRASIL. Secretaria de educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais –

Arte. Brasília: MEC/SEF, 1997.

DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. São Paulo: Edipro, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 160p. 2018.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. Edição e tradução Carlos Nelson Coutinho; co-edição Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira, Vol. I, 2004.

HOOKS, Bell. Alisando o Nosso Cabelo. Revista Gazeta de Cuba – Unión de escritores y Artista de Cuba, janeiro-fevereiro de 2005. Tradução do espanhol: Lia Maria dos Santos.

JAPIASSU, Ricardo Ottoni Vaz. Metodologias do ensino de teatro. Campinas, SP. Papirus, 2001.

LONGAREZI, Andrea M.; SILVA, Jorge Luiz. “Pesquisa-formação: um olhar para sua constituição conceitual e política”. Revista Contrapontos. V. 13, nº. 03, p. 214-225. 2013.

LOVY, Michael. As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Munchhausen: marxismo e positivismo na sociedade do conhecimento. São Paulo: Cortez, 2007.

LUCKESI. Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011.

MARX, Karl. O Capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MORAES, Ana Cristina. Peripécias do Saci, formação docente e aulas antropofágicas. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, V.8, N.1 - pág. 148-164 jan-maio de 2022: “Por uma pedagogia macunaímica”.

MORAES, A. Cristina; OLIVEIRA, G. T. Lima; RIBEIRO, L. T. Furtado. Saberes artísticos permeando a formação de pedagogos e seu Eco nas Escolas. Revista portuguesa de educação, v. 34, p. 151-166, 2021.

PEIXOTO, Fernando. O que é teatro? 5ª ed. Editora Brasiliense, vol. 10. 1988. (Primeiros passos).

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. 3 ª Ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009. (Tradução de Álvaro Cabral e Cristiano Monteiro Oiticica).

PIMENTA, Selma Garrido. Professor-pesquisador: mitos e possibilidades. Contrapontos, v. 5, n. ja/abr. 2005, p. 9-22, 2005. Acesso em: 05 jul. 2023.

RUBIM, Antonio Albino Canelas. (2007) “Políticas culturais no Brasil: tristes tradições e enormes desafios”, em: RUBIM, Antonio Albino Canelas. BARBALHO, Alexandre (orgs.) Políticas Culturais no Brasil, Salvador, EDUFBA, 2007.

SACRISTÁN, José Gimeno. O que significa currículo? In: SACRISTÁN, José Gimeno (Org.). Saberes e incertezas sobre currículo. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 16-35.

SANTOS, Deribaldo. Arte-educação, estética e formação humana. Maceió: Coletivo Veredas, 2020.

SANTOS, Wanderley Guilherme dos. Crise e castigo: partidos e generais na política brasileira. São Paulo: Vértice, Editora Revista dos Tribunais; Rio de Janeiro: Instituto Universitário do Rio de Janeiro, 1987.

SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula. São Paulo: Perspectiva, 2008.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1998.

YOUNG, M. Para que servem as escolas? Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. DOI: 10.1590/S0101-73302007000400002.

Published

2023-11-17

How to Cite

MORAES PINHEIRO , W.; DE MORAES, A. C. Reflections on research constitution processes in a master’s degree in education. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11790. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11790. Acesso em: 22 jul. 2024.