The literacy process of visually impaired children through the audiodescription of multimodal texts (comic strips)
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11784Keywords:
Inclusion; Specialized Educational Assistance; Audiodescription.Abstract
School inclusion stipulates that all children have their specificities taken into account in the teaching-learning process, so that their disability, whether physical or intellectual, does not become an obstacle to their intellectual development. Based on this understanding, the aim of this study is to investigate how professionals who work in the regular classroom and in the multifunctional teaching room read multimodal texts to literate children with visual impairments. In this way, it will be possible to see how these professionals use audio description to support teaching for visually impaired children. The qualitative research involved elementary school teachers linked to the municipal network of Horizonte-CE, visually impaired people inserted in society, and a consultant in audio description, and was carried out between the months of May and June 2021. It was found that not all teachers are able to perform audiodescription with disabilities, that is, they are able to adapt the written message to the visually impaired public, which points to the need for initial and continuing training to support teachers in this task.
Metrics
References
BIANCHETTI, L. Aspectos históricos da educação especial. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 02, n. 03, p. 07-19, 1995. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381995000100002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso: 27 set. 2023.
BIRCH, B. Louis Braille. São Paulo: Globo, 1993.
CARMO, A. A do. Deficiência física: a sociedade brasileira cria, “recupera” e discrimina. Brasília: Secretaria dos Desportos/PR, 1991.
DEFENDI, E. L. O livro, a leitura e a pessoa com deficiência visual. São Paulo: Fundação Dorina Dowill para cegos, 2011.
JIMENEZ, R. B. Necessidades educativas especiais. Dinalivro: Lisboa, 1994.
MAYER, F. A importância das coisas que não existem: a construção e referenciação de conceitos de cor por pessoas com cegueira congênita. 2016. 270 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
MINAYO, M. C. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2007.
MOTTA, L. M. V. de M. Audiodescrição na escola: abrindo caminhos para leitura de mundo. Campinas, SP: Pontes, 2016.
SÁ, E. D de.; CAMPOS, I. M de.; SILVA, M. B. C. Atendimento Educacional Especializado. São Paulo: MEC/SEESP, 2007.
SOARES, B. M. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.
SANT'ANNA, L. A importância da audiodescrição na comunicação das pessoas com deficiência. In: MOTTA, L. M. V de M.; ROMEU FILHO, P. Transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos das Pessoas com Deficiência do Estado de São Paulo; 2010.
SOUSA, F. G. A de. Irmã Elisabeth Silveira: história e memória de uma freira educadora cearense (1943-1968). 2019. 186f. Dissertação. (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.
TEIXEIRA, E. As três metodologias: acadêmica, da ciência e da pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.