The literacy process of visually impaired children through the audiodescription of multimodal texts (comic strips)

Authors

  • Francisca Risolene Fernandes Universidade Federal do Ceará
  • Francisca Genifer Andrade de Sousa Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0001-8280-3250

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11784

Keywords:

Inclusion; Specialized Educational Assistance; Audiodescription.

Abstract

School inclusion stipulates that all children have their specificities taken into account in the teaching-learning process, so that their disability, whether physical or intellectual, does not become an obstacle to their intellectual development. Based on this understanding, the aim of this study is to investigate how professionals who work in the regular classroom and in the multifunctional teaching room read multimodal texts to literate children with visual impairments. In this way, it will be possible to see how these professionals use audio description to support teaching for visually impaired children. The qualitative research involved elementary school teachers linked to the municipal network of Horizonte-CE, visually impaired people inserted in society, and a consultant in audio description, and was carried out between the months of May and June 2021. It was found that not all teachers are able to perform audiodescription with disabilities, that is, they are able to adapt the written message to the visually impaired public, which points to the need for initial and continuing training to support teachers in this task.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisca Risolene Fernandes , Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Artes pelo Programa de pós-graduação em Artes (Prof-Artes) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Alfabetização e Multiletramentos; em Gestão Pedagógica da Escola Básica; e em Língua   Portuguesa   e   Literatura   Brasileira pela   Universidade   Estadual   do   Ceará (UECE). 

Francisca Genifer Andrade de Sousa , Universidade Estadual do Ceará

Doutora   e   mestra   em   Educação   pelo   Programa   de   Pós-Graduação   em   Educação   da Universidade   Estadual   do   Ceará (PPGE/UECE). Graduada em Pedagogia pela mesma universidade (2017).  Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculada à Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (FECLI).

References

BIANCHETTI, L. Aspectos históricos da educação especial. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 02, n. 03, p. 07-19, 1995. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65381995000100002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso: 27 set. 2023.

BIRCH, B. Louis Braille. São Paulo: Globo, 1993.

CARMO, A. A do. Deficiência física: a sociedade brasileira cria, “recupera” e discrimina. Brasília: Secretaria dos Desportos/PR, 1991.

DEFENDI, E. L. O livro, a leitura e a pessoa com deficiência visual. São Paulo: Fundação Dorina Dowill para cegos, 2011.

JIMENEZ, R. B. Necessidades educativas especiais. Dinalivro: Lisboa, 1994.

MAYER, F. A importância das coisas que não existem: a construção e referenciação de conceitos de cor por pessoas com cegueira congênita. 2016. 270 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

MINAYO, M. C. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2007.

MOTTA, L. M. V. de M. Audiodescrição na escola: abrindo caminhos para leitura de mundo. Campinas, SP: Pontes, 2016.

SÁ, E. D de.; CAMPOS, I. M de.; SILVA, M. B. C. Atendimento Educacional Especializado. São Paulo: MEC/SEESP, 2007.

SOARES, B. M. Alfabetização e letramento: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.

SANT'ANNA, L. A importância da audiodescrição na comunicação das pessoas com deficiência. In: MOTTA, L. M. V de M.; ROMEU FILHO, P. Transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria dos Direitos das Pessoas com Deficiência do Estado de São Paulo; 2010.

SOUSA, F. G. A de. Irmã Elisabeth Silveira: história e memória de uma freira educadora cearense (1943-1968). 2019. 186f. Dissertação. (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.

TEIXEIRA, E. As três metodologias: acadêmica, da ciência e da pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2005.

Published

2023-11-17

How to Cite

FERNANDES , F. R.; ANDRADE DE SOUSA , F. G. The literacy process of visually impaired children through the audiodescription of multimodal texts (comic strips). GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11784. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11784. Acesso em: 23 nov. 2024.