Teaching in higher education:
work and training during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11780Keywords:
Higher education; Work; Training; Pandemic.Abstract
The article deals with the work and training of History teachers at the Federal University of Maranhão (UFMA) in the face of the tensions and contradictions presented by the reality of higher education during the pandemic. The research methodology is based on a critical qualitative approach, with dialectical historical materialism as the basis for analysis. The theoretical framework is based on the categories of work and teacher training. The analysis as a whole reveals that work and training is a type of work that is affected by time to the detriment of bureaucracy, which reverberates in individuality and competitiveness that was intensified even more during the pandemic.
Metrics
References
APPLE, Michael Whitman. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero na educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2015.
D'ÁVILA, Cristina. Educação e ludicidade: ensaios. Salvador, BA: Universidade Federal da Bahia: Faculdade de Educação, 2007.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 15-41.
MARX, Karl. O capital. v. 1, t. 1. São Paulo: Abril Cultural, 2013.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras Escolhidas. Rio de Janeiro: Vitória, 1984.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de História Oral. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
MESQUITA, Elza da Conceição. Competências do professor: representações sobre a formação e a profissão. Lisboa: Edições Sílabo, 2011.
MOROSINI, Marília Costa. Docência universitária e os desafios da realidade nacional. In: MOROSINI, Marília Costa (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2006.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no ensino superior. São Paulo: Editora Cortez, 2010.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.