Teaching in higher education:

work and training during the pandemic

Authors

  • Ana Paula dos Santos Reinaldo Verde Universidade Federal do Maranhão
  • Elcimar Simão Martins Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira https://orcid.org/0000-0002-5858-5705

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11780

Keywords:

Higher education; Work; Training; Pandemic.

Abstract

The article deals with the work and training of History teachers at the Federal University of Maranhão (UFMA) in the face of the tensions and contradictions presented by the reality of higher education during the pandemic. The research methodology is based on a critical qualitative approach, with dialectical historical materialism as the basis for analysis. The theoretical framework is based on the categories of work and teacher training. The analysis as a whole reveals that work and training is a type of work that is affected by time to the detriment of bureaucracy, which reverberates in individuality and competitiveness that was intensified even more during the pandemic.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Paula dos Santos Reinaldo Verde, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Professora Adjunta do Curso de Ciências Naturais -Biologia Campus Codó, MA.

Elcimar Simão Martins , Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Doutor em Educação; Professor na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira em cursos de graduação e pós-graduação; coordenador institucional do PIBID; colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação (UECE); Líder do EDDocência.

References

APPLE, Michael Whitman. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero na educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2015.

D'ÁVILA, Cristina. Educação e ludicidade: ensaios. Salvador, BA: Universidade Federal da Bahia: Faculdade de Educação, 2007.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman; LINCOLN, Yonna (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 15-41.

MARX, Karl. O capital. v. 1, t. 1. São Paulo: Abril Cultural, 2013.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras Escolhidas. Rio de Janeiro: Vitória, 1984.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de História Oral. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2002.

MESQUITA, Elza da Conceição. Competências do professor: representações sobre a formação e a profissão. Lisboa: Edições Sílabo, 2011.

MOROSINI, Marília Costa. Docência universitária e os desafios da realidade nacional. In: MOROSINI, Marília Costa (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no ensino superior. São Paulo: Editora Cortez, 2010.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

Published

2023-11-17

How to Cite

DOS SANTOS REINALDO VERDE, A. P.; SIMÃO MARTINS , E. Teaching in higher education:: work and training during the pandemic. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11780. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11780. Acesso em: 22 nov. 2024.