Black citizenship and protagonism:

Afro-descendant subjectivity from the EDUCAFRO project

Authors

  • Victória Maria de Freitas Nunes Universidade Estadual da Paraíba https://orcid.org/0000-0001-6574-1860
  • Nilza Alessandra Cardoso Pereira Universidade Estadual da Paraíba
  • Cristina Miyuki Hashizume Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11779

Keywords:

Racism; Coloniality; Subjectivity; Franz Fanon; Mental Health.

Abstract

In this paper, we problematize the formation of Afro-descendant subjectivity based on research carried out with coordinators of the NGO EDUCAFRO, recognized for its effectiveness in affirmative action. The analysis was based on discussions by Franz Fanon. Specifically, we aimed to analyze, based on Fanon's (2008) work, the formation of Afro-descendant subjectivity based on the reports of the coordinators of three projects of the NGO EDUCAFRO, a community educational organization. Based on the analysis, we present, from a post-colonial perspective, three thematic categories grouped by semantic nucleus: i) structural racism and impacts on intra- and inter-psychic subjectivity in institutions; ii) inter- and intrasubjective resistance: emancipatory movement and decolonization and AfroCitizenship; and iii) subjectivity: contextual aspects. These categories allow us to revisit Franz Fanon's discussion of coloniality, specifically in relation to the psychic demands of young people living in the city of São Paulo.

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Author Biographies

Victória Maria de Freitas Nunes , Universidade Estadual da Paraíba

Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual da Paraíba. Pós-Graduanda em Neuropsicologia. Mestranda em Psicologia da Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Saúde da Universidade Estadual da Paraíba.

Nilza Alessandra Cardoso Pereira , Universidade Estadual da Paraíba

Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Integrante do grupo de Pesquisa: Educação, Saúde e Direitos Humanos (UMESP-CNPq). Membro-associada da Sociedade Brasileira de Psicologia (SBP).

Cristina Miyuki Hashizume , Universidade Estadual da Paraíba

Doutora em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da USP. Coordenadora do Grupo de pesquisa Educação, Saúde e Direitos Humanos (CNPq). Professora do Programa de Pós Graduação em Formação de Professores - UEPB.

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Published

2023-11-17

How to Cite

DE FREITAS NUNES , V. M.; CARDOSO PEREIRA , N. A.; MIYUKI HASHIZUME , C. Black citizenship and protagonism: : Afro-descendant subjectivity from the EDUCAFRO project. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11779. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11779. Acesso em: 31 aug. 2024.