The gender and race perspective in History textbooks (PNLD 2019-2022)
DOI:
https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11775Keywords:
Representation; Gender; Race; History textbook.Abstract
The aim of this research was to analyze the representation of women, especially black women, from a decolonial perspective in the Ápis História and Liga Mundo História textbook collections approved by the National Textbook Program (PNLD 2019-2022). We investigated the activities, images and sections present in the five volumes of these two history textbook collections for elementary school. It should be noted that the main theorists used were Beauvoir (1980), Matos (2010), Quijano (2000) and Choppin (2004). We also used documents that guide basic education in Brazil, such as the National Common Core Curriculum (BNCC, 2018). Finally, this research investigates paradigms that subject women to Eurocentric parameters through history textbooks, resulting in their under-representation.
Metrics
References
ALVES, Alexandre. OLIVEIRA, Leticia. Liga Mundo História. Editora Saraiva. 1° edição, 2017.
BERTH, Joice. Feminismos plurais: empoderamento. Pólen. São Paulo, 2019.
BITTENCOURT, C. M. F. Produção didática de história: trajetória de pesquisas, Revista de História, São Paulo, n.164, p. 487-516, jan./jun. 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2018.
CHARLIER, Anna. SIMIELLI, Maria. Ápis História. Editora Ática. 2° edição. 2017.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Revista das revistas. Estudos avançados. 1991.
CHOPPIN, Alan. A história dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e pesquisa. São Paulo, v3, n3. 2004
MOURA, S. L., PRETO, F.F., SILVA, G.F. Perspectiva Decolonial em Educação: Investigando subsídios e práticas pedagógicas para a educação das relações étnico-raciais e ensino de história e cultura afro-brasileira e indígena. IV SIPASE, setembro de 2017.
NASCIMENTO, M. A. do; SOUSA. F. M. do. A abordagem pedagógica da cultura afro-brasileira na lei 10.639/2003. Conedu, VI congresso nacional da educação. 2019.
OLIVEIRA, J. C. de; BERTONI, L. M. Memória coletiva e teoria das representações sociais: confluencias teórico conceituais. Revista Interinstitucional de Psicologia. 2019
PIMENTA, Rafaela. A educação como permanência e possibilidade de superação do eterno feminismo. Anãsi: Revista de filosofia. V2. N1. Salvador, 2021.
PITKIN, Hanna Fenichel. Representação: Palavra, instituições e ideias. Lua nova. São Paulo, 2006.
SILVA, Isaíde Bandeira da. O Livro Didático de História no Cotidiano Escolar. Curitiba: Appris, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 GPOSSHE notebooks
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores possuem direitos autorais, sem restrição, aos seus textos. Os Cadernos do GPOSSHE On-line permitem ao autor os direitos de publicação. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.
Todo o conteúdo da Revista Cadernos Gposshe On-Line é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.