The gender and race perspective in History textbooks (PNLD 2019-2022)

Authors

  • Ana Vitória Batista da Silva Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0009-0002-6900-7799
  • Maria Christina Silveira Araujo Lima Universidade Estadual do Ceará
  • Isaíde Bandeira da Silva Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11775

Keywords:

Representation; Gender; Race; History textbook.

Abstract

The aim of this research was to analyze the representation of women, especially black women, from a decolonial perspective in the Ápis História and Liga Mundo História textbook collections approved by the National Textbook Program (PNLD 2019-2022). We investigated the activities, images and sections present in the five volumes of these two history textbook collections for elementary school. It should be noted that the main theorists used were Beauvoir (1980), Matos (2010), Quijano (2000) and Choppin (2004). We also used documents that guide basic education in Brazil, such as the National Common Core Curriculum (BNCC, 2018). Finally, this research investigates paradigms that subject women to Eurocentric parameters through history textbooks, resulting in their under-representation.

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Author Biographies

Ana Vitória Batista da Silva , Universidade Estadual do Ceará

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará e bolsista de Iniciação Científica pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.

Maria Christina Silveira Araujo Lima , Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Fisioterapia pela Faculdade Integrada do Ceará, graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará e bolsista de Iniciação Científica UECE.

Isaíde Bandeira da Silva , Universidade Estadual do Ceará

Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Ceará, Professora do Mestrado Acadêmico Interdisciplinar em História e Letras e do Mestrado Profissional em Ensino de História da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte.

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Published

2023-11-17

How to Cite

BATISTA DA SILVA , A. V.; SILVEIRA ARAUJO LIMA , M. C.; BANDEIRA DA SILVA , I. The gender and race perspective in History textbooks (PNLD 2019-2022). GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11775. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11775. Acesso em: 27 jul. 2024.