The gender and race perspective in History textbooks (PNLD 2019-2022)

Authors

  • Ana Vitória Batista da Silva Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0009-0002-6900-7799
  • Maria Christina Silveira Araujo Lima Universidade Estadual do Ceará
  • Isaíde Bandeira da Silva Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11775

Keywords:

Representation; Gender; Race; History textbook.

Abstract

The aim of this research was to analyze the representation of women, especially black women, from a decolonial perspective in the Ápis História and Liga Mundo História textbook collections approved by the National Textbook Program (PNLD 2019-2022). We investigated the activities, images and sections present in the five volumes of these two history textbook collections for elementary school. It should be noted that the main theorists used were Beauvoir (1980), Matos (2010), Quijano (2000) and Choppin (2004). We also used documents that guide basic education in Brazil, such as the National Common Core Curriculum (BNCC, 2018). Finally, this research investigates paradigms that subject women to Eurocentric parameters through history textbooks, resulting in their under-representation.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Vitória Batista da Silva , Universidade Estadual do Ceará

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará e bolsista de Iniciação Científica pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico.

Maria Christina Silveira Araujo Lima , Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Fisioterapia pela Faculdade Integrada do Ceará, graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará e bolsista de Iniciação Científica UECE.

Isaíde Bandeira da Silva , Universidade Estadual do Ceará

Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Ceará, Professora do Mestrado Acadêmico Interdisciplinar em História e Letras e do Mestrado Profissional em Ensino de História da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte.

References

ALVES, Alexandre. OLIVEIRA, Leticia. Liga Mundo História. Editora Saraiva. 1° edição, 2017.

BERTH, Joice. Feminismos plurais: empoderamento. Pólen. São Paulo, 2019.

BITTENCOURT, C. M. F. Produção didática de história: trajetória de pesquisas, Revista de História, São Paulo, n.164, p. 487-516, jan./jun. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2018.

CHARLIER, Anna. SIMIELLI, Maria. Ápis História. Editora Ática. 2° edição. 2017.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Revista das revistas. Estudos avançados. 1991.

CHOPPIN, Alan. A história dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e pesquisa. São Paulo, v3, n3. 2004

MOURA, S. L., PRETO, F.F., SILVA, G.F. Perspectiva Decolonial em Educação: Investigando subsídios e práticas pedagógicas para a educação das relações étnico-raciais e ensino de história e cultura afro-brasileira e indígena. IV SIPASE, setembro de 2017.

NASCIMENTO, M. A. do; SOUSA. F. M. do. A abordagem pedagógica da cultura afro-brasileira na lei 10.639/2003. Conedu, VI congresso nacional da educação. 2019.

OLIVEIRA, J. C. de; BERTONI, L. M. Memória coletiva e teoria das representações sociais: confluencias teórico conceituais. Revista Interinstitucional de Psicologia. 2019

PIMENTA, Rafaela. A educação como permanência e possibilidade de superação do eterno feminismo. Anãsi: Revista de filosofia. V2. N1. Salvador, 2021.

PITKIN, Hanna Fenichel. Representação: Palavra, instituições e ideias. Lua nova. São Paulo, 2006.

SILVA, Isaíde Bandeira da. O Livro Didático de História no Cotidiano Escolar. Curitiba: Appris, 2014.

Published

2023-11-17

How to Cite

BATISTA DA SILVA , A. V.; SILVEIRA ARAUJO LIMA , M. C.; BANDEIRA DA SILVA , I. The gender and race perspective in History textbooks (PNLD 2019-2022). GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11775. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11775. Acesso em: 24 nov. 2024.