Perspectives on Early Childhood Education:

Challenges and opportunities in the first stage of basic education

Authors

  • Yara Ferreira Lopes Marques Educaler University
  • Larissa Maia de Sousa Nava Absoulute Christian University https://orcid.org/0009-0008-1800-2545
  • Maria Geanne Moreira da Silva Absoulute Christian University

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11773

Keywords:

Early Childhood Education; Evolution; Perspectives; Education.

Abstract

The work is a literature review, based on relevant studies and publications in the area, which aims to discuss the perspectives of legal advances in Early Childhood Education, whose general objective is to present the conceptions of Early Childhood Education as the first stage of basic education. The specific objectives are: to explain the history of Early Childhood Education in Brazil; to discuss the process of valuing Early Childhood Education; to debate the opportunities provided by Early Childhood Education in the education of the student. This study is justified by the need to deepen the debate on Early Childhood Education, which, despite a gradual process of evolution, still has a long way to go. The work is organized into three subtopics: the first outlines a brief history of the area, the second looks at its evolution and concludes with a presentation of its benefits for the full development of children, through experiences with pedagogical intent.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Yara Ferreira Lopes Marques , Educaler University

Pedagoga pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú. Especialista em Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Ceará, Professora da Rede Municipal de Caucaia-CE. Mestranda em Ciências da Educação pela Educaler University, Orlando, EUA.

Larissa Maia de Sousa Nava , Absoulute Christian University

Pedagoga pela Universidade Federal do Ceará – UFC, Especialista em Alfabetização, Letramento e Educação Infantil, Professora da Rede Municipal de Caucaia-CE, Mestranda em Ciências da Educação pela Absoulute Christian University, Flórida, EUA.

Maria Geanne Moreira da Silva , Absoulute Christian University

[1] Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2013), Especialista em Educação Infantil pela Faculdade Plus (2019), Professora de Educação Infantil da Rede Municipal de Caucaia-CE. Mestranda em Ciências da Educação pela Absoulute Christian University, Flórida, EUA.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. LDB – nº 9394/96, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Escola Infantil: Pra que te quero? In: CRAIDY, Carmem; KAERCHER, Gládis E. Orgs. Educação Infantil – Pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001.

COSTA, A. C. M.; OLIVEIRA, M. C. As políticas públicas de Educação Infantil no contexto do neoliberalismo. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 10, p. 89-97, jan./dez. 2011.

FERREIRA, Maria Clotilde R. et al. Rede de significações e o estudo do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2014.

GOMES, E. S.; COSTA FILHO, J. Historicidade da infância no Brasil. El Futuro del Pasado, nº 4, 2013.

GUIMARÃES, Daniela. Relações entre bebês e adultos na creche: o cuidado como ética. São Paulo: Cortez, 2011.

HERMIDA, J. F. (org.) Educação Infantil: políticas e fundamentos. 1 ed. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2007.

HOBSBAWM, Eric. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

KRAMER, S.; NUNES, M. F. R.; CORSINO, P. Infância e crianças de 6 anos: desafios das transições na Educação Infantil e no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.37, n.1, 220p. 69-85, jan./abr. 2011.

KUHLMANN JR. Moysés, M. A circulação das ideias sobre a educação das crianças; Brasil, início do século XX. In: KUHLMANN JR., M.; FREITAS, M. C. de. (ORG.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002.

LOPES, Maurício Antonio Ribeiro. Comentários à Lei de Diretrizes e Bases da Educação. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2014.

MAZZOTTI, Alda J. Alves; GEWANDSZNAJDWER, Fernando. Revisão da bibliografia. In: O Método nas Ciências Naturais e sociais: pesquisa Quantitativa e Qualitativa. São Paulo: Pioneira, 2000.

MEDEIROS, A. F.; NOGUEIRA, E. M. L.; BARROSO, F. C. S. Desatando os nós das políticas de Educação Infantil no Brasil. Espaço do currículo, v.5, n.1, pp.287-293, Junho a Dezembro de 2012.

MORGAN, Dimas Anaximandro da Rocha et al. As políticas públicas no contexto da Educação Infantil brasileira. Constr. psicopedag., São Paulo, v. 22, n. 23, p. 51-58, 2014. Disponível em:<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S 1415-69542014000100004&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 23 jul. 2023.

NASCIMENTO, Edaniele Cristine Machado do. Processo histórico da Educação Infantil no Brasil: Educação ou assistência? In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Paraná. Anais.... Paraná: PUCPR, 2015. v. 2, p. 17439 – 17456.

OLIVEIRA, Alda Maria S. de S. Movimento de luta por creches, Fórum permanente de Educação Infantil do estado do Rio de Janeiro e Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil - resistências, contradições, pactuações e rupturas. Revista Dialogus, Niterói, RJ, n. 01, ano 1, 2012.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de et al (Org.). O trabalho do professor na Educação Infantil. 2. ed. São Paulo: Biruta, 2019.

PINHEIRO, Michelle Oliveira. ZIEDE, Mariangela Lenz. As contribuições da Educação Infantil para o desenvolvimento da criança. Revista Professare, Caçador, v. 3, n. 2, p. 76-99, 2014.

SILVA, Joana da. Educação Infantil: Benefícios proporcionados pela primeira etapa educacional. Porto Alegre: Artmed, 2019.

SILVA, L. H. G. DA.; STRANG, B. DE L. S. A obrigatoriedade da Educação Infantil e a escassez de vagas em creches e estabelecimentos similares. Pro-Posições, v. 31, p. e20160069, 2020.

THOMAS, Rossani; DUARTE, Cássia. Um bom começo. Caderno Meu Filho. Zero Hora. Edição: nº 355. Porto Alegre, 18 de julho 2011.

Published

2023-11-17

How to Cite

FERREIRA LOPES MARQUES , Y.; MAIA DE SOUSA NAVA , L.; MOREIRA DA SILVA , M. G. Perspectives on Early Childhood Education: : Challenges and opportunities in the first stage of basic education. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 7, n. 2, 2023. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v7i2.11773. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/11773. Acesso em: 24 nov. 2024.