Art, Geometry and Symmetry:
an application of Escher's Tessellation Technique in the teaching and learning process
Keywords:
geometry, art, escher, following, teachingAbstract
Addressing in the classroom the harmony that geometry has with other areas of knowledge makes students use creativity and logical reasoning, which can be explored, for example, through art. Among so many methods of making art, Escher is a driving force in playing with his mosaics, using the so-called tessellation technique. The objective of this work is to present the tessellation technique, applied to 2nd year high school students, in the city of Frei Gaspar/MG. For this, a didactic sequence with the definition of content, themes, activities and duration was used. As a result, the students developed mosaics, using Escher's tessellation technique, that is, 'bite technique', using geometric figures and symmetry. Qualitative results were obtained, noticing the engagement of the students present.
References
ALVES, C. M. F.. O estudo da simetria através da arte de Maurits Cornelis Escher. 2009. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto de Matemática Pura e Aplicada, Rio de Janeiro, 2014.
BARROS, F. de C.. Pavimentações do plano: propostas lúdicas de aula. Trabalhando com ângulos internos, simetrias, isometrias, obras de arte e mediatrizes. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto de Matemática Pura e Aplicada, Rio de Janeiro, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN’s): Matemática/Secretaria de Educação. Brasília: MEC/SEF, 1998a. 148 p.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Para o Ensino Médio. 1998b.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação. Currículo Básico Comum (CBC). 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de estudos e pesquisas educacionais Anísio Teixeira (INEP). ENEM: provas e gabaritos. 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017.
CHAVES, D. R. C.. A matemática é uma arte: Uma proposta de ensino ligando a matemática e a arte. 2008. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2008.
DELMONDI, N. N.; PAZUCH, V.. Um panorama teórico das tendências de pesquisa sobre o ensino de transformações geométricas. Rev. Bras. Estud. Pedagog., v. 99, n. 253, p. 659-686, set/dez, 2018.
GERHARDT, T. E. (Org.); SILVEIRA, D. T. (Org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. 120 p.
ISOTANI, S.; BRANDÃO, L. O. O papel do professor e do aluno frente ao uso de um software de geometria interativa: iGeom. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 45, p. 165-192, abr. 2013.
LEITÃO, M. R. Tesselações no ensino de geometria Euclidiana. 2015. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Ceará, Juazeiro do Norte, 2015.
LIMA, R. C.; BEZERRA, F. J. B.; VALVERDE, M. A. H. Uso de materiais manipulativos: a oficina “mãe dinada” como introdução ao estudo de probabilidade e estatística. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais... São Paulo: ENEM, 2016.
MLODINOW, L. A janela de Euclides: a história da geometria, das linhas paralelas ao hiperespaço. São Paulo: geração editorial, 2004.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (NCTM). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston: NCTM, 1989.
REYS, R. E.. Considerations for teachers using manipulative materials. The Arithmetic Teacher, vol. 18, n. 8, p. 551-558, dez. 1971.
SANTOS, M. R.; BICUDO, M. A. V. Uma experiência de formação continuada com professores de Arte e Matemática no ensino de Geometria. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 53, p. 1329-1347, dez. 2015.
SEMMER, S.. O Ensino De Geometrias Não-Euclidianas Usando Arte e Matemática. 2013. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Federal Tecnológica do Paraná, Paraná, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Joanderson de Almeida Reis, Lucelindo Dias Ferreira Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.