Between classroom and pedagogical coordination: the creation of Jornal do Lumumbá

Authors

  • Luciana Jesus de Souza Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do RJ
  • Cristiane Santos da Fonseca Secretaria Municipal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14487

Keywords:

Educational Projects, Pedagogical Coordination, Technologies in Education, Pedagogical

Abstract

His project proposes to dialogue about the connections that can be made between the pedagogical coordination and the teachers in the classroom, showing that this exchange can be successful and replicated to other educational spaces. Through the Pedagogical Intervention, it was possible to create the school newspaper (Jornal do Lumumbá) that worked on this textual genre and expanded the repertoire of themes and concepts that cross the walls of the school, making use of the methodology of Pedagogical Intervention. This study is supported by: Lima (2023), Soares (2013), Garcia (1995), Schön (1995). The concepts were systematized and culminated in the debut of the newspaper for the entire school community. The newspaper had its physical and virtual dissemination, being replicated on the school's social networks and gained space on the news platform of the municipal education network of Rio de Janeiro.

Author Biographies

Luciana Jesus de Souza, Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do RJ

Mestre em Novas Tecnologias Digitais na Educação (Unicarioca); licenciada em História na UNISUAM e em Pedagogia na UNIRIO. Especialista em História e Cultura Afro-Brasileira pela UCAM. Professora do Ensino Fundamental I na SME/RJ e Tutora presencial na Fundação CECIERJ, no curso de Licenciatura em Pedagogia, vinculado à UERJ.

Cristiane Santos da Fonseca, Secretaria Municipal do Rio de Janeiro

Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro desde 2001, tendo atuado na Educação de Jovens e Adultos, Educação Infantil, Ensino Fundamental I, atualmente é Coordenadora pedagógica na SME- RJ, graduada em Pedagogia na Área de Gestão, Supervisão Escolar – Orientação Pedagógica e Educacional, Pós-graduação em Educação Infantil e Desenvolvimento.

References

GARCIA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In.: NÓVOA, A. (coord.) Os professores e a sua formação. Tradução de Graça Cunha, Cândida Hespana, Conceição Afonso e José A. S.Tavares. Lisboa: Dom Quixote, 1995, p 51-76.

LIMA, Christiane Valêska Araújo Costa. Impactos da educomunicação na educação e sua contribuição para a prática docente. Rev Ciência & Contemporaneidade, v. 1, n. 1, pág.89-96, jul-dez, 2023.

PEREIRA, Rita Marisa Ribes; MACEDO, Nélia Mara Rezende (Orgs.). Infância em Pesquisa. Rio de Janeiro: Nau, 2012.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, p. 77-91, 1995.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: as múltiplas tradições de um campo emergente de intervenção social na Europa. estados unidos e américa latina. In: IPEA, Panorama da comunicação e das comunicações no Brasil, Brasília, v. 4, 2013.

Published

2025-01-24

How to Cite

Jesus de Souza, L., & Santos da Fonseca, C. (2025). Between classroom and pedagogical coordination: the creation of Jornal do Lumumbá. Conexão ComCiência, 1(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14487