The use of Google Classroom as a technological tool in teaching

Authors

  • Bill Clinton Divino dos Reis Especialista em Educação Digital – UNEB
  • Andrezza Farias Viana Mestra em Ensino de Ciências e Educação Matemática – UEPB
  • Priscila dos Anjos Costa Mestra em Educação –UNEB
  • Marlene Cunha Santos Especialista em Educação Digital–UNEB

Keywords:

Socioconstructivism, ICTs, Remote Learning

Abstract

This paper analyzes the use of the Google Classroom platform in the teaching-learning process, aiming to discuss an important helping ally for teachers. For this, it is taken as theoretical reference Araújo (2016), Prandini (2009), Vygotsk (1991), among others. Throughout this text, it can be observed how much the ICTs have, over the years, gained much visibility and usability in the most diverse educational processes, especially in Remote Education, since they enable a practicality regarding the follow-up of immediate results, enabling the student to interact, participate, contribute, in addition to speeding up necessary interventions in the development of pedagogical work on the part of teachers.

 

Keywords: Socioconstructivism; ICTs; Remote Learning.

Author Biographies

Bill Clinton Divino dos Reis, Especialista em Educação Digital – UNEB

Specialist in Digital Education–UNEB, ORCID: 0000-0002-9207-4407, billclintonreis@gmail.com

Andrezza Farias Viana, Mestra em Ensino de Ciências e Educação Matemática – UEPB

Master in Science Teaching and Mathematics Education – UEPB, ORCID: 0000-0002-8312-8493, andrezzafviana@hotmail.com

Priscila dos Anjos Costa, Mestra em Educação –UNEB

Master in Education – UNEB, ORCID: 0000-0001-7742-8724, costapriscilla@outlook.com.br

Marlene Cunha Santos, Especialista em Educação Digital–UNEB

Specialist in Digital Education–UNEB, ORCID: 0000-0002-9645-7579,mmsccunha28@gmail.com

References

ARAÚJO, H. M. C. O uso das ferramentas do aplicativo "Google sala de aula" no ensino de matemática. 2016. 93p. Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Unidade Acadêmica Especial de Matemática e Tecnologia. Universidade Federal de Goiás Regional Catalão.

DAUDT, L. 6 Ferramentas do google sala de aula que vão incrementar sua aula. Disponível em: https://blog.qinetwork.com.br/6-ferramentas-do-google-sala-de-aula-que-vao-incrementar-sua-aula Acesso em 15 fev. 2023.

KENSKI, V. M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, v. 4, n. 10, 2003, p. 1-10 PUC-PR, Brasil.

PRANDINI, R. C. Formação do formador para a atuação docente mediatizada pelas tecnologias da informação e comunicação. In: HESSEL, A.; PESCE, L.; ALEGRETTI, S. Formação online de educadores: identidade em construção. São Paulo: RG Editores, 2009, p. 63-88.

SCHIEHL, P. E.; GASPARINI, I. Contribuições do Google Sala de Aula para o Ensino Híbrido. CINTED-UFRGS Novas Tecnologias em Educação. Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 01-10, dez. 2016.

TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. Aprendizagem Colaborativa: Teoria e Prática. ResearchGate. Berlim, v. , n. 1, maio 2014.

VALENTE, J. A. O computador e o conhecimento - repensando a educação. São Paulo: Gráfica UNICAMP, 1999.

VARELLA, P. G. et al. Aprendizagem colaborativa em ambientes virtuais de aprendizagem: a experiência inédita da PUC-PR. Revista Diálogo Educacional. Paraná, v. 3, n. 6, p. 01-17, maio/ago. 2002.

VYGOTSKY, L.S.; A formação social da mente. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2023-05-05

How to Cite

Divino dos Reis, B. C., Farias Viana, A., dos Anjos Costa, P., & Cunha Santos, M. (2023). The use of Google Classroom as a technological tool in teaching. Conexão ComCiência, 3(2). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10471

Issue

Section

Dossiê - Tecnologia e Educação

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.