O ENSINO SUPERIOR EM CAJAZEIRAS:

UM ESPAÇO PREDOMINANTE FEMININO

Authors

  • Kássia Rejane Pereira de Sousa Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
  • Charliton José dos Santos Machado UFPB
  • Vanusa Nascimento Sabino Neves UFPB

DOI:

https://doi.org/10.52521/bilros.v12i25.14170

Keywords:

Women's Education, Higher Education, Training, Teaching

Abstract

This study aimed to understand the influence of the first higher education institution in the municipality of Cajazeiras on the education of women in the high hinterland of Paraíba. The research is exploratory-descriptive with a qualitative approach. Data were obtained from documentary and oral sources. Although intended for both men and women, the Faculty of Philosophy, Sciences, and Letters of Cajazeiras (FAFIC) saw its positions predominantly filled by women (n=1,668, 75.78%) during its first nine years of operation (1970-1979). Most of these women were teachers who viewed higher education as a path to professional advancement. Generally, the college’s alumni filled new teaching positions, including within the institution itself. The significant presence of women among the student body in Cajazeiras' higher education did not represent the overcoming of gender contradictions.

Author Biographies

Kássia Rejane Pereira de Sousa, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Mestra em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), graduada em Licenciatura em História e especialista em História do Semiárido Nordestino pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).  Professora na Faculdade São Francisco de Cajazeiras (FSF).

Charliton José dos Santos Machado, UFPB

Professor Titular da UFPB. Pós-doutor em Educação (Coimbra/Portugal) e em História e Filosofia da Educação pela Unicamp. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e Mestre em Sociologia pela UFPB. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq Nível 1C.

Vanusa Nascimento Sabino Neves, UFPB

Doutora em Educação pela UFPB, mestra em Gestão de Organizações Aprendentes pela UFPB, licenciada em Enfermagem e técnica administrativa em educação na UFPB.

References

BARALDI, Ivete Maria. A CADES e a formação de professores para o ensino secundário: uma campanha nos anos de 1950-1960. Anais do ENAPHEM - Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática, n. 3, p. 34-43, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/ENAPHEM/article/view/6133. Acesso em: 24 jul. 2024.

BARRETO, Andreia. A mulher no ensino superior: distribuição e representatividade. Cadernos do GEA, n. 6, p. 5-46, 2014. Disponível em: http://flacso.org.br/files/2016/04/caderno_gea_n6_digitalfinal.pdf. Acesso em: 24 jul. 2024.

BRASIL. Censo da Educação Superior, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br › documentos › 2022. Acesso em: 24 jul. 2024.

BRANDENBURG, Cristine; PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; FIALHO, Lia Machado Fialho. Práticas reflexivas do professor reflexivo: experiências metodológicas entre duas docentes do ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 1–16, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i2.3527. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3527. Acesso em: 25 jul. 2024.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria Manuela Garlhado. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1988.

FERREIRA, Andréa Tereza Brito. A Mulher e o Magistério: razões da supremacia feminina (A Profissão Docente em uma Perspectiva Histórica). Tóp. Educação. Recife, v.6. n.1-3. p.61, 1998.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; MACHADO, Charliton José dos Santos; NEVES, Vanusa Nascimento Sabino. Trajetórias formativas (auto) biográficas de educadores (as) negros (as) nas teses e dissertações brasileiras (2003-2021). Revista Brasileira de História da Educação, v. 22, p. e220, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e220. Acesso em: 24 jul. 2024.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; FRANÇA, Maria do Socorro Lima Marques; NASCIMENTO, Vanusa Neves. Docência no Ensino Superior: quais saberes mobilizar para formar professores? Pro-Posições [online], v. 34, e20220044, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0044 https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0044EN. Acesso em: 24 jul. 2024.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HONORATO, Herculos Guimarães. A participação feminina nos Cursos de Graduação da Escola Naval. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335596, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5596. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5596. Acesso em: 25 jul. 2024.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

MACHADO, Charliton José dos Santos; LACET, Juliana Aparecida Lemos. Feminismo e republicanismo na imprensa de Portugal: incursão investigativa no jornal A Capital (1910). Ex æquo - Revista da Associação Portuguesa de Estudos sobre as Mulheres, n. 46, p. 155-169, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22355/exaequo.2022.46.10. Acesso em: 14 abr.2024.

MACHADO, Charliton José dos Santos; NUNES, Maria Lúcia da Silva; LACET, Juliana Lemos. In: VIEIRA, Cristina Maria Coimbra (Org.). Temas, contextos e desafios da investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde Coletiva, v.17, n. 3, p. 621-626, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413- 81232012000300007&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 25 jul. 2025.

NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; MACHADO, Charliton José dos Santos. História das instituições escolares de ensino superior nas teses e dissertações brasileiras (2005-2021). Revista Cocar, n. 18, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5783. Acesso em: 25 jul. 2024.

NEVES, Vanusa Nascimento Sabino. A emancipação da medicina paraibana: tessituras constitutivas da Faculdade de Medicina da Paraíba (1950-1974). 2024. 260 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2024.

NUNES, Maria Lúcia da Silva; MACHADO, Charliton José dos Santos; LACET, Juliana Lemos. Catharina Moura e os direitos da mulher: discursos em muitas vozes. Cadernos Cedes, Campinas, v. 44, n. 122, p.37-48, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/CC271174. Acesso em: 24 jul. 2024.

PASSOS, Elizete S. A mulher na Universidade Federal da Bahia: avanços e recuos. Bahia Análise & Dados. Salvador, v.7, n. 2, p. 142-150, 1997.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & história cultural. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

RIBEIRO, A. F. M.; VIEIRA, A. M. D. P. O ingresso de mulheres nas universidades no Brasil (1940-1980). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18, n. 00, p. e023100, 2023. DOI: 10.21723/riaee.v18i00.18047. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18047.

RODRIGUES, Denise S.; FRANÇA, Maria do Perpetuo Socorro G. de S. A. O uso do documento em pesquisa sócio-histórica. In: MARCONDES, Maria I.; TEIXEIRA, Elizabeth; OLIVEIRA, Ivanilde A. de O. (Orgs.). Metodologia e técnicas de pesquisa em educação. Belém: EDUEPA, 2010. pp. 75-91.

SOUSA, Kássia Rejane Pereira de. As relações de poder no processo de criação do Ensino Superior na cidade de Cajazeiras – PB, nos anos de 1970. Monografia. Universidade Federal de Campina Grande – UFCG. Cajazeiras. 2011. 50p.

SOUSA, Kássia Rejane Pereira de. Silêncios e Memórias: a idealização e implantação do ensino superior na cidade de Cajazeiras-PB (1965-1970). Dissertação. Universidade Federal da Paraíba – UFPB. João Pessoa, 2023. 220p

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. 2. ed. Rio de Janeiro, 1992

VENTURINI, Anna Carolinai. A Presença Das Mulheres Nas Universidades Brasileiras: um panorama de desigualdade. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2017. Disponível em: http://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1500230828_ARQUIVO_AnnaCarolinaVenturini_Texto_completo_MM_FG.pdf. Acesso em: 10 abr. 2024.

VERDE, Ana Paula dos Santos Reinaldo; MARTINS, Elcimar Simão. . Docência no ensino superior: entre a experiência e o experimento. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 4, p. e49163, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e49163. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/9163. Acesso em: 25 jul. 2024.

Published

2024-10-15

How to Cite

SOUSA, K. R. P. de; MACHADO, C. J. dos S.; NEVES, V. N. S. O ENSINO SUPERIOR EM CAJAZEIRAS:: UM ESPAÇO PREDOMINANTE FEMININO. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 12, n. 25, 2024. DOI: 10.52521/bilros.v12i25.14170. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/14170. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS