Youth in eja and its implications in School curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14405

Keywords:

Youth; Youth and Adult Education; Human Training.

Abstract

Youth and Adult Education (EJA) is a teaching modality that aims to guarantee the right to education for those who have been marginalized, forgotten by public policies in regular education, resulting in school dropout in childhood and adolescence. Thus, the purpose of the text is to discuss the presence of the majority of young people in the EJA in the municipalities of Maciço de Baturité, in Ceará. The research is characterized as qualitative with a descriptive-interpretative nature based on the analysis of data from the Basic Education Census (INEP/MEC) in the years 2018 to 2022, complemented by reports from EJA students. The selected statements supported the analysis and discussion categories. The theoretical basis comes from Carrano (2007), Sposito (2003) and Ferreira (2020). In this way, the return of the young majority to EJA is justified by academic failure and the intention to improve their lives, dreams and desires for transformation through studies.

Metrics

Visualizações em PDF
54
Mar 25 '25Mar 28 '25Mar 31 '25Apr 01 '25Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '25Apr 19 '25Apr 22 '2515
|

Author Biographies

Luís Carlos Ferreira , Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Humanidades (UNILAB) e Professor Adjunto do curso de Pedagogia. Bolsista Produtividade em Pesquisa pela Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP)

Iara Santos Vieira , Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Estudante de Licenciatura em História pela Universidade da Integração Internacional Afro-Brasileira (UNILAB/CE). Bolsista de Iniciação Científica pela Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP).

Édmara Silva de Souza , Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Humanidades da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB-CE, Bolsista CAPES

References

BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 20 jul. 2024.

BRASIL. Lei n° 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança de do Adolescente e dá outras providências.

BRASIL. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Estatuto da Juventude. Brasília: Diário Oficial da União, 2013. Disponível em:

<https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm> Acesso em: 20 jul. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 25 jul. 2023.

BRASIL. Parecer CNE 11/2000: Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: Câmara de Educação Básica, 2000. Disponível em:

<https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PCB11_00.pdf?query=Escola s>. Acesso em: 20 jul. 2024.

CANDAU, Vera Maria. Reinventar a escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

CARRANO, Paulo. Educação de jovens e adultos e juventude: o desafio de compreender os sentidos da presença dos jovens na escola da “segunda chance”. Revista de Educação de Jovens e Adultos, Belo Horizonte,v. 1,n.0,p.55- 67,ago. 2007.

DI PIERRO, Maria Clara. A atualidade das políticas de EJA. In: Escola pública: Práticas e pesquisas em Educação. Santo André, SP: UFABC, 2024. p. 163-171.

FERREIRA, L. C. A escolaridade dos pais dos estudantes da educação de jovens e adultos em debate. Revista Diálogo Educacional, v. 24, n.80, p. 230-242, 2024.

FERREIRA, L. C.; ARAÚJO, J. . 'Muitos só querem aprender a assinar o nome': desafios e perspectivas da relação com o saber ensinar leitura e escrita na Educação de Jovens e Adultos.. REV. TRIANGULO, v. 16, p. 56-75, 2024.

FERREIRA, L. C.; MONTEIRO, A. M. S. ; PEREIRA, P. B. L. . Uma educação para mais

jovens que adultos: a produção da pesquisa e da extensão na UNILAB.. In: Geranilde Costa e Silva; Maria do Socorro Moura Rufino; Joaquim Torres Filho. (Org.). Pesquisa e desenvolvimento: desafios e oportunidades em ciência, tecnologia e engenharia.. 1ed.Fortaleza: Imprece, 2020, v. 1, p. 337-351.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO

TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2017 - 2023. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao- basica>. Acesso em: 16 jul. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO

TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2018.Brasília:Inep,2019. Disponível em:

<http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica>. Acesso em: 16 jul. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO

TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2019. Brasília:Inep,2020. Disponível em:

<http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica>. Acesso em: 16 jul. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO

TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2020. Brasília: Inep, 2021.Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados- abertos/sinopses- estatisticas/educacao-basica>. Acesso em: 16 jul. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO

TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2021. Brasília: Inep,2022. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados- abertos/sinopses- estatisticas/educacao-basica>. Acesso em:16 jul. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO

TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2022. Brasilia: Inep, 2023. Disponível em:<https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados- abertos/sinopses-

estatisticas/educacao-basica>. Acesso em: 16 jul. 2023.

KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: SAVIANI, D.; SANFELICE, J.L.; LOMBARDI, J.C. (Org.). Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed, Campinas: Autores Associados, 2005. p. 77-96.

MIRON, Kerén Talita Silva; SCHARDOSIM, Chris Royes. Juvenilização da EJA: possibilidades e desafios na escolarização. EJA em Debate, v. 10, n. 17, 2021.

SAMPAIO, C. E. M.; HIZIM, L. A.. A educação de jovens e adultos e sua imbricação com o ensino regular. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 103, n. 264, p. 271–298, maio 2022.

SPOSITO, M. P; CARRANO, Paulo Cesar. Juventudes e políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 16 - 39, São Paulo, 2003.

SPOSITO, Marilia Pontes. Uma perspectiva não escolar no estudo sociológico da escola. Revista USP, São Paulo, v. 57, p. 210-226, 2003.

Published

2025-03-24

How to Cite

FERREIRA , L. C.; SANTOS VIEIRA , I.; SILVA DE SOUZA , Édmara. Youth in eja and its implications in School curriculum. GPOSSHE notebooks, [S. l.], v. 8, n. 2, 2025. DOI: 10.33241/cadernosdogposshe.v8i2.14405. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/CadernosdoGPOSSHE/article/view/14405. Acesso em: 5 jun. 2025.

Issue

Section

Fluxo Contínuo