Silenced voices

a post-colonial vision in Beiradão

Authors

  • Fancliene Sousa Batista Universidade Federal de Rondônia
  • Edimilson Sousa Macêdo Universidade Federal de Rondônia
  • Ronilson de Sousa Lopes Universidade Federal de Rondônia
  • Sônia Maria Gomes Sampaio Universidade Federal de Rondônia

Keywords:

Beiradão, Rubbertap, Colonizer, Colonized, Post-Colonialism

Abstract

This article aims to analyze the novel Beiradão by Álvaro Maia. The composition of the novel are the stories and accounts of rowers and bordermen from the Madeira River region. From postcolonial theory, the work focuses on the rubber tapper, who is deconstructed
from his values by the relationship between exploiter boss and exploited rubber tapper.
As a theoretical contribution, there is
Souza (2009), Memmi, (2007) and Bonnici and Zolin (2019).

Author Biography

Sônia Maria Gomes Sampaio, Universidade Federal de Rondônia

Sônia Maria Gomes Sampaio, é professora associada da Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Docente desde 1992. Cursou Graduação em Letras/UNIR, Especialização em Literatura Brasileira pela Pontifícia Universidade Católica - PUC-MG, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998) e Doutorado em Educação Escolar no eixo de Gestão e Políticas Pública pela Universidade Estadual Paulista (2010), também faz parte do Grupo de Pesquisa em Letramento Literário: estudos de narrativas da/na Amazônia (GPELL). Atuando principalmente nos seguintes temas: Literatura, Educação, Estágio, Memória, Pós-colonialismo e Narratologia. 

Published

2021-10-08

How to Cite

BATISTA, F. S.; MACÊDO, E. S.; LOPES, R. de S.; SAMPAIO, S. M. G. Silenced voices: a post-colonial vision in Beiradão. Tensões Mundiais, [S. l.], v. 17, n. 34, p. 55–73, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/tensoesmundiais/article/view/2806. Acesso em: 21 nov. 2024.