JOSEPH KI-ZERBO AND EDUCATION FOR AN AFRICAN HISTORICAL PROTAGONISM

Authors

  • Luís Thiago Freire Dantas Dantas UERJ

Keywords:

Filosofia Africana, Filosofia da Educação, Historiografia

Abstract

This essay is based on a writing about Joseph Ki-Zerbo and his reflections on African historical protagonism. To this end, we delve into the conceptions of the educational system and how Ki-Zerbo's proposals include a politicization of knowledge, consequently, it contributes to a philosophy of human formation in which the locality and the emergencies of the community are axes of knowledge production. In this way, the intention of this paper is to think about the principles that for Ki-Zerbo are erected in a global historiography of the human being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIMWENYI-KWESHI, Oscar. Discours théologique négro-africain: Problème des fondements. Paris: Presence Africaine, 1977.

CASTRO-GOMEZ, Santiago. Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero

y el diálogo de saberes. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global / compiladores Santiago Castro-Gómez y Ramón Grosfoguel. – Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivo da racialidade: A construção do Outro como não-ser como fundamento do ser. São Paulo: Jorge Zahar, 2022.

CÉSAIRE, Aimé. Cultura e colonização. In: SANCHES, Marcela Ribeiro. As malhas que os impérios tecem: textos anticoloniais, contextos pós-coloniais. Lisboa: Edições 70, 2011.

DIOP, Cheikh Anta. A unidade cultural de África. Moçambique: Editora Pedago, 2016.

FOÉ, Nkolo. África em diálogo, África em autoquestionamento: universalismo ou provincialismo? “Acomodação de Atlanta” ou iniciativa histórica? Educar em Revista. Tradução de Roberto Jardim da Silva. Curitiba, Brasil, n. 47, p. 175-228, jan./mar, 2013.

KI-ZERBO, Joseph. Introdução Geral. História Geral da África I: metodologia e pré-história da África. Brasília: UNESCO, 2010.

KI-ZERBO, Joseph. Éduquer ou périr. UNICEF-UNESCO. Paris: L’Harmattan, 1990.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez. 1997.

SANTOS, Tinganá Santana. Neves. A cosmologia africana dos bantu-kongo por Busenki Fu-Kiau: tradução negra, reflexões e diálogos a partir do Brasil. Tese de doutorado. Departamento de Letras – USP, 2019.

SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

Published

2024-07-14

How to Cite

DANTAS, L. T. F. D. JOSEPH KI-ZERBO AND EDUCATION FOR AN AFRICAN HISTORICAL PROTAGONISM. Polymatheia - Philosophical Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 455–467, 2024. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revistapolymatheia/article/view/12679. Acesso em: 19 jul. 2024.