IFCE Pecém’s vocational education policy: perceptions of students and alumni
percepções dos alunos e egressos
DOI:
https://doi.org/10.32335/2238-0426.2022.12.28.7912Keywords:
public policy, vocational education, Federal Institute of CearáAbstract
Education-work-employment relations have played a major role in the arrangement and planning of modern western society. Furthermore, the influence that the French, American, and Industrial Revolutions have exerted on contemporary social relations is widely known, especially in terms of their contributions to the birth of new means of effecting social equality. Public Policy as an academic area is, so to speak, one of the youngest children of this process. It is worth noting that a public educational policy which is pedagogically driven by sovereign State laws shows up as a significant mechanism of political and social domination. Public policy determines, for instance, which sector of society should be trained and disciplined to occupy a worker’s position in the class division and, also, according to market needs, in which area a worker must be professionalized. This article aims to identify, through a questionnaire, the perceptions of those players, specifically active students and alumni, directly influenced by the IFCE Campus Pecém’s vocational education policy. It seeks to understand a student’s perceptions of the vocational education policy adopted by IFCE Pecém. There were literature review, documentary research (laws, decrees, contracts, and agreements), search on official websites, and application of forms to research subjects. It was found that both students and alumni regard the IFCE Pecém’s vocational education policy as something of high quality and great importance for developing the Pecém Industrial and Port Complex.
Downloads
References
Acordo de Cooperação n. 01/2015. (2015, 15 de dezembro). Recuperado de http://imagens.seplag.ce.gov.br/PDF/20151215/do20151215p01.pdf#page=1
Bonfim, J. B. (2006). Palavra de presidente: discursos de posse de Deodoro a Lula. Brasília, DF: LGE.Caires, V. G., & Oliveira, M. A. (2018). Educação profissional brasileira: da colônia ao PNE 2014-2024. Petrópolis, RJ: Vozes.
Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. (1937, 10 de novembro). Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1930-1939/constituicao-35093-10-novembro--1937-532849-publicacaooriginal-15246-pl.html
Constituição Política do Império do Brazil. (1824, 25 de março). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm
Cunha, L. A. (2000). o ensino de ofícios artensanais e manufatureiros no Brasil escravocrata. Brasília, DF: Flasco.
Decreto n. 7.566, 23 de setembro de 1909. (1909). Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html
Decreto-Lei n. 4.048, de 22 de janeiro de 1942. (1942). Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4048-22-janeiro-1942-414390-publicacaooriginal-1-pe.html
Decreto-Lei n. 8.621, de 10 de janeiro de 1946. (1946). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/del8621.htmDecreto-Lei n. 9.403, de 25 de junho de 1946. (1946). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/Del9403.htm
Decreto-Lei n. 9.853, de 13 de setembro de 1946. (1946). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/CCivil_03/Decreto-Lei/1937-1946/Del9853.htm
Dias, R., & Matos, F. (2019). Políticas públicas: princípios, propósitos e processos. São Paulo, SP: Atlas.Fonseca, C. S. (1961). A história do ensino industrial no Brasil (Vol. 1). Rio de Janeiro, RJ: Escola Técnica Federal.
Foucault, M. (2014). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes.
Instituto Federal do Ceará. (2018). Estudo de potencialidades para abertura de novos cursos. Recuperado de https://ifce.edu.br/pecem/campus-pecem/documentos-e-editais-do-campus/documentos-institucionais/estudo-de-potencialidades-06-06-2018.pdf/view
Lei n. 3.552, de 16 de fevereiro de 1959. (1959). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l3552.htm
Lei n. 6.545, de 30 de junho de 1978. (1978). Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-6545-30-junho-1978-366492-publicacaooriginal-1-pl.html
Lei n. 8.948, de 8 de dezembro de 1994. (1994). Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1994/lei-8948-8-dezembro-1994-349799-publicacaooriginal-1-pl.html
Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11892-29-dezembro-2008-585085-norma-pl.html
Lerner, D., & Lasswell, H. (Eds.). (1951). The policy sciences. Stanford, CA: Stanford University Press.
Lopes, B., Amaral, J. N., & Caldas, R. W. (2008). Políticas públicas: conceitos, e casos práticos. São Paulo, SP: Cengage Learning.
Manfredi, S. M. (2017). Educação profissional no Brasil: atores e cenários ao longo da história. Jundiaí, SP: Paco.
Martins, M. D. (2008). Entre a cruz e o capital: as corporações de ofícios no Rio de Jneiro após a chegada da família real (1808-1824). Rio de Janeiro, RJ: Garamond.
Ministério da Educação. (2009, 23 de setembro). Centenário da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/centenario/historico_educacao_profissional.pdf
Monteiro, Karoline Matos; Pessoa Junior, José Raulino Chaves. Educação Profissional e Formação de Professores: Inovação & Tecnologia Social, v. 1, p. 68-79, 2019.
Oliveira, E. C., & Oliveira, P. R. (2019). Uma arquegenealogia histórica da ciência das políticas públicas nos Estados Unidos (1906-1960). Revista Social e Humanas, 32(3), 185-203.
Secchi, L. (2013). Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise e casos práticos. São Paulo, SP: Cengage Learning.Secchi, L. (2020). Análise de políticas públicas: diagnóstico de problemas, recomendação de soluções. São Paulo, SP: Cengage Learning.
Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. (2021). Plataforma Nilo Peçanha. Recuperado de http://plataformanilopecanha.mec.gov.br/2021.html
Souza, C. (2006). Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, 8(16), 20-40.
Wagner, P. (2007). Public policy, social science, and the State: an historical perspective. In F. Fischer, G. J. Miller, & M. Sidney (Eds.), Handbook of public policy analysis: theory, politics and methods(pp. 29-40). New York, NY: Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, and the study is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the study by acknowledging authorship and initial publication in this journal.