Making a serial album as a tool of encouragement of health eating habits for illiterate individuals
DOI:
https://doi.org/10.52521/nutrivisa.v12i1.14986Keywords:
healthy diet; food and nutrition; feeding behavior; vulnerable populationsAbstract
The term “Inclusive Nutrition” refers to a professional approach grounded in the use of tailored strategies and resources aimed at promoting inclusion, health, and healthy eating among vulnerable populations, including individuals with disabilities, those deprived of liberty, and illiterate individuals. The objective of this study was to develop a flip chart containing nutritional guidance on healthy eating, to be used as an educational tool by nutritionists working in Primary Health Care (PHC) during individual or group-based educational activities targeting illiterate populations. This is a methodological study with a developmental design. The study encompassed the stages of planning and material development; however, the validation phase was not included. The final version of the flip chart, entitled “Nutritional Guidelines for Illiterate Individuals”, comprises 56 pages and addresses the following topics: food choices based on processing levels, illustrative meal models, portion sizes, and water intake recommendations. The tool was designed to support educational interventions aimed at illiterate individuals, in both individual and group settings. Its application seeks to foster autonomy in dietary choices and enhance adherence to nutritional recommendations, thereby contributing to health promotion and the prevention and management of Noncommunicable Diseases (NCDs).
References
BAGNI, U. V.; BORGES, T. L. D.; FERREIRA, A. A. Nutrição inclusiva:(re) conhecendo os caminhos da inclusão na prática do nutricionista. DEMETRA: Alimentação, Nutrição & Saúde, v. 18, p. e66037-e66037, 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/demetra.2023.66037
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira: promovendo a alimentação saudável. Brasília: Ministério da Saúde, 2008.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.
CABRAL, B. T.; ALVES, S. A. A.; MARTINS, R. M. G.; ALBUQUERQUE, G. A.;
CAVALCANTE, E. G. R.; LOPES, M. D. S. V. Validação de cartilha educativa para promoção do autocuidado à pessoa com hanseníase. Revista Recien-Revista Científica de Enfermagem, v. 11, p. 289-299, 2021. DOI: https://doi.org/10.24276/rrecien2021.11.36.289-299
CHAVES, M. A. A.; SANTOS, R. F. D.; MOURA, L. K. B.; LAGO, E. C.; SOUSA, K.
H. J. F.; ALMEIDA, C. A. P. L. Elaboração e validação de um álbum seriado para prevenção do pé diabético. Revista Cuidarte, v. 12, p. e1233, 2021. DOI: https://doi.org/10.15649/cuidarte.1233
COSTA, C. DOS S.; SATTAMINI, I. F.; STEELE, E. M.; LOUZADA, M. L. DA C.;
CLARO, R. M.; MONTEIRO, C. A. Consumption of ultra-processed foods and its association with sociodemographic factors in the adult population of the 27 Brazilian state capitals (2019). Revista De Saúde Pública, v. 55, p. 47, 2021. https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2021055002833
GONÇALVES, M. D. S.; CELEDÔNIO, R. F.; TARGINO, M. B.; DE OLIVEIRA ALBUQUERQUE T.; FLAUZINO, P. A.; BEZERRA, A. N.; LOPES, S. C. Construção
e validação de cartilha educativa para promoção da alimentação saudável entre pacientes diabéticos. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 32, p. 7781, 2019. DOI: https://doi.org/10.5020/18061230.2019.7781
INSTITUTO PAULO MONTENEGRO. Indicador de Analfabetismo Funcional – INAF [Internet]. Acesso em: 21 jan. 2025. Disponível em: https://alfabetismofuncional.org.br/alfabetismo-no-brasil/
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE [Internet].
Painel de Indicadores. Acesso em: 21 jan. 2025. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/indicadores.html
LOUZADA, M. L. D. C.; CRUZ, G. L. D.; SILVA, K. A. A. N.; GRASSI, A. G. F.;
ANDRADE, G. C.; RAUBER, F.; MONTEIRO, C. A. Consumo de alimentos ultraprocessados no Brasil: distribuição e evolução temporal 2008–2018. Revista de Saúde Pública, v. 57, p. 12, 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/s1518-
2023057004744
MAGALHÃES, V. M. D. P. R.; SANTOS, R. F. D.; RAMOS, C. V., FEITOSA; L. G.
G. C.; LAGO, E. C.; SOUSA, E. K. S.; ALMEIDA, C. A. P. L. Validação de álbum
seriado para enfermeiros da atenção básica sobre a violência doméstica contra a mulher. Cogitare enfermagem, v. 25, p. e62729, 2020
MALDONADO, L.; FARIAS, S. C.; DAMIÃO, J. D. J.; CASTRO, L. M. C.; SILVA, A.
C. F. D.; CASTRO, I. R. R. D. Proposta de educação alimentar e nutricional integrada ao currículo de Educação Infantil e Ensino Fundamental. Cadernos de Saúde Pública, v. 37,
p. e00152320, 2022. DOI: 10.1590/0102-311X00152320
MARTINS, G. D. S.; DA SILVA, A. V. V.; MATIAS, N. S. L.; BEZERRA, A. N.; DE ARAÚJO NOGUEIRA, M. D.; BORGES, L. P. S. L.; MAIA, C. S. C. A regionalidade
da alimentação brasileira em cartilhas educativas para a promoção da saúde de escolares: uma revisão integrativa. Nutrivisa-Revista de Nutrição e Vigilância em Saúde, v. 11(1),
p. E12822-E12822, 2024. DOI: https://doi.org/10.59171/nutrivisa-2024v11e12822
MOREIRA, MARIA DE FÁTIMA; NÓBREGA, MARIA MIRIAM LIMA DA; SILVA,
MARIA IRACEMA TABOSA DA. Comunicação escrita: contribuição para a elaboração de material educativo em saúde. Revista brasileira de enfermagem, v. 56, p. 184-188, 2003.
POLIT, DENISE F.; BECK, CHERYL TATANO. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. Artmed Editora, 2018.
SARAIVA, N. C. G.; CAVALCANTE, L. M.; DE ARAUJO, T. L. Promoção do controle
de peso corporal infantil: validação de álbum seriado. Rev Rene, v. 21, p. 29, 2020. DOI: https://doi.org/10.15253/2175-6783.20202143642
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisca Nathalia Costa de Almeida, Alane Nogeuira Bezerra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.








