Frequenters of organic fairs: consumption and gender relations in Brazilian territories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59171/nutrivisa-2023v10e10922

Keywords:

Organic fairs, women, work, agroecology

Abstract

One of the marketing channels for organic products in large cities are organic and agroecological fairs, whose expansion has allowed greater accessibility for the population to healthy foods. There seems to be an increase in the search for and consumption of organic products by the Brazilian population. This panorama can be evaluated as a resource for health and food security. Considering this scenario, the objective of the present study was to identify who are the goers of organic fairs, in addition to analyzing whether they identify women as participants in the process of producing the food that is sold in these spaces. Through a structured questionnaire, answered online by 185 people from different states of the country, it was possible to characterize the target population. In this study, 84.4% of respondents identified themselves as female. People with a graduate degree and monthly income between medium and high are those who visit organic fairs more frequently. They are interested in buying healthy food, and in purchasing fresh products, sold in short circuits, in addition to being motivated to support environmental care and sustainability. Only a portion of 32.7% of respondents identifies the role of women in production and marketing in the context of agroecology. It is concluded, therefore, that a discourse that does not make visible the role of women, still prevails in society, even if their participation in agroecological production is wide.

 

References

BARBOSA S.C.; MATTEUCCI M.; LEANDRO W.; LEITE A.F.; CAVALCANTE E.; ALMEIDA, G. Perfil do consumidor e oscilações de preços de produtos agroecológicos. Pesquisa Agropecuária Tropical. 41(4), 602-609. 2011. doi: 10.5216/pat.v41i4.11854

BRASIL. Presidência da República. Lei Nº 10.831 de 23 de dezembro de 2003, Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. 2003. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.831.htm

CARVALHO, W.; QUITÁ, C.; PAES, M.; SOARES, M.; CANTUÁRIA L. Perfil dos Consumidores de Produtos Orgânicos do Rio de Janeiro. In Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (Org.), 6º Simpósio de Gestão Ambiental e Biodiversidade, Três Rios. 2017. https://itr.ufrrj.br/sigabi/

COSTA, M. DA G.; DIMENSTEIN, M.; LEITE, J. Narrativas e feminismos em disputa na construção do conhecimento agroecológico no Brasil. Pesquisas e Práticas Psicossociais. 15(4), p. 1-13. 2020.

CUERVO, M.; HAMANN, C.; PIZZINATO, A. Feira agroecológica enquanto comunidade de prática: redes de sociabilidade, consumo e resistência. Sociedade e Cultura. 22(1), 281-298. 2019. doi: 10.5216/sec.v22i1.43743.

CUERVO, M.; HAMANN, C.; PIZZINATO, A. Dimensões Psicossociais e Possibilidades Políticas de Ação no Comércio de Feira Agroecológica. Revista Subjetividades. 20(2), 1-13. 2020. doi: 10.5020/23590777.rs.v20i2.e9304

DOS SANTOS, N. A Divisão Sexual do Trabalho na Agricultura Familiar: Entre a invisibilidade e a desvalorização do trabalho (re)produtivo de mulheres trabalhadoras rurais do município de Brejo/MA frente à expansão da monocultura de soja. Revista Políticas Públicas. 20, Número Especial, 331-337. 2016.

FERREIRA, G.; CEPOLINI, E. A territorialização das feiras orgânicas e agroecológicas no Brasil: algumas leituras sobre a construção de um mercado camponês. Revista Espaço Acadêmico. 203, 14-26. 2018.

GAIA, J.; GOMES, A.; OLIVEIRA, A; SOUZA, B.; WANDERLEY, T.; SILVA, G. Alimentos orgânicos em feiras de produtores são mais caros que convencionais em supermercados? Revista Brasileira de Agroecologia. v. 17, n. 3, p. 176-191. 2022. DOI: https://doi.org/10.33240/rba.v17i3.23542

GOMEZ, M.; DE LUCENA, E.; MANDARINO, A.; GOMBERG, E. Empoderamento da mulher através de feiras agroecológicas na cidade de Ilhéus, Bahia/Brasil. Forum Sociológico série II. 29, 1-14. 2016.

HERRERA, K.M. Da invisibilidade ao reconhecimento: mulheres rurais, trabalho produtivo, doméstico e de care. Política & sociedade. 208-233. 2016. doi: 10.5007/2175-7984.2016v15nesp1p208

KARAM, K. F. A mulher na agricultura orgânica e em novas ruralidades. Revista Estudos Feministas. 12(1), 303- 320. 2004. doi: 10.1590/S0104-026X2004000100016

MACIAZEKI-GOMES, R.; NOGUEIRA, C.; TONELI, M. Mulheres em contextos rurais: um mapeamento sobre gênero e ruralidade. Psicologia & Sociedade. 28(1), 115-124. 2016. doi: 10.1590/1807-03102015v28n1p115

MARQUES, G.; QUARESMA DA SILVA, D. R Invisibilidade das Mulheres Trabalhadoras Rurais: As Produções Científicas da Psicologia no Brasil. Psicologia em Estudo. 23, 1-16. 2018. doi: 10.4025/psicolestud.v23i0.41050

MARTIL G.; ANJOS F. Redes agroalimentares alternativas e consumo crítico: o caso das feiras orgânicas de Porto Alegre. Política & Sociedade. 19(44), 172-203. 2020. doi: 10.5007/2175-7984.2020v19n44p172

MASSON, D.; BASTIEN, E. The Relational Dynamics of Becoming Popular Feminist Subjects. The World March of Women and Rural/Peasant Women’s Organizing in Brazil in the 2000s. Latin American Perspectives. 48 (5), 42–58. 2021. doi: 10.1177/0094582X211015171

MORAIS, F.; SILVEIRA, M.; OLIVEIRA, L.; CAMARGO, R.; CALIARI M. Perfil dos consumidores de produtos orgânicos da feira agroecológica do mercado municipal de Goiânia-GO. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável. 7(4), 64-70. 2012.

NASCIMENTO, B.; DAL POZZO, S. Ecofeminismo e comunidade Sustentável. Estudos Feministas. 23, 1. 11-34. 2015. doi: 10.1590/0104-026X2015v23n1p/011

PAULILO, M. O peso do trabalho leve. Ciência Hoje. 5 (28), 64-70. 1987.

PAULILO, M. Trabalho familiar: Uma categoria esquecida de análise. Revista Estudos Feministas. 12(1) 229-252. 2004. doi: 10.1590/S0104-026X2004000100012.

PEREIRA, M.; MULLER, C.; RODRIGUES, F.; MOUTINHO, A.; RODRIGUES, K.; BOTELHO, F. Mudança no perfil sociodemográfico de consumidores de produtos orgânicos. Ciência & Saúde Coletiva. 20(9), 2797-2804. 2015. doi: 10.1590/1413-81232015209.12002014.

PIMENTA, V.; SENA, J.A.; MOURA, L.P.; CUNHA, D.; RUPP, L.; HISANO, L.; CALDAS, R.; FREITAS, I.; VIEIRA, D. Percepção dos Consumidores Quanto aos Produtos Orgânicos na Região de Maringá - Paraná, Brasil. Revista Brasileira de Agroecologia. 4(2), 2903-2907. 2009.

R FOUNDATION FOR STATISTICAL COMPUTING. R: A language and environment for statistical computing. Austria: R Core Team. (2021). http://www.R-project.org/

RODRÍGUEZ-IBARRA, A.C.; PIZZINATO, A.; OLIVEIRA, M. Mulheres agricultoras do Rio Grande do Sul: Suas trajetórias no contexto da produção agroecológica. Psicologia & Sociedade. 35, 1-17. 2023.

SANTOS, M.; GLASS, V. Atlas do Agronegócio: Fatos e números sobre as corporações que controlam o que comemos. Rio de Janeiro: Fundação Heinrich Boll. 2018.

SANTOS, M. G.; MERLO, A.R.C. Temporalidades rurais: trabalho feminino, sentidos e organização do tempo. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho. 22 (2) 199-216. 2019. doi: 10.11606/issn.1981-0490.v22i2p199-216.

SILIPRANDI, E. Ecofeminismo: Contribuições e limites para a abordagem de políticas ambientais. Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável. Porto Alegre, 1(1), 61-71. 2000.

SILIPRANDI, E. Mulheres e Agroecologia: Transformando o campo, as florestas e as pessoas. Rio de Janeiro: Editora UFRJ. 2015.

SILVA, D. O perfil do consumidor da feira de transição agroecológica do bairro Valentina Figueiredo, na cidade de João Pessoa – PB. Revista Espaço Acadêmico. 107, 124-128. 2010.

SILVA, J.H.; BARBOSA, A. A inserção da agroecologia em um novo sistema alimentar por COVID-19. Revista Brasileira de Educação Ambiental. 15(4), 148-159. 2020. doi: 10.34024/revbea.2020.v15.10618

SILVA, E.; CARDOSO, F.; SOUZA G.; ALMEIDA A. Perfil sócio econômicos de consumidores de produtos orgânicos. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável. 8(2), 83 - 89. 2013.

SOUZA, K. J.; MORAES FILHO, R. Perfil dos consumidores de produtos orgânicos no Brasil. XIX Encontro Internacional sobre Gestão Empresarial e Meio Ambiente. São Paulo: Universidade de São Paulo. 2017. https://www.engema.org.br/

VENANCIO, L.; SILVA, V.; ROSSI, M. Perfil dos consumidores de alimentos orgânicos das feiras agroecológicas do estado de São Paulo. Nutrivisa Revista de Nutrição e Vigilância em Saúde. 4(2), 27-37. 2017.

Published

2023-09-10

How to Cite

RODRIGUEZ IBARRA, A. C.; BAPTISTA RAMOS, N.; PIZZINATO, A.; HALINSKI, R.; ZIEBELL DE OLIVEIRA, M. Frequenters of organic fairs: consumption and gender relations in Brazilian territories. Journal of Nutrition and Health Surveillance, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. e10922, 2023. DOI: 10.59171/nutrivisa-2023v10e10922. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/nutrivisa/article/view/10922. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos originais