Food and nutrition education in schools based on pedagogical methods for children and adolescents in Brazil and abroad

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59171/nutrivisa-2023v10e10511

Keywords:

Food and Nutrition Education, Education Primary and Secondary, Schools

Abstract

The objective was to verify, through an integrative literature review, whether publications on interventions in Nutritional Education (NE), carried out in primary and secondary education, for children and adolescents in Brazil and abroad, are being carried out with some pedagogical method. EN, when applied with appropriate educational methods, can favor dialogue between the educator and the student and the results can be satisfactory. For data collection, the Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences (LILACS) databases were used; Virtual Health Library (VHL); United States National Library of Medicine (PUBMED); Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES); and Scientific Electronic Library Online (SciELO). After applying the inclusion and exclusion criteria, a sample of 35 publications was obtained. It was noticed that few NE actions used a pedagogical method. The results showed that researchers need to anchor their NE actions in appropriate pedagogical methods, as they can provide the expansion of knowledge about adequate and healthy food, increase autonomy in food choices and the effectiveness of interventions in food and nutrition.

References

AL-JAWALDEH, A.; TAKTOUK, M.; NASREDDINE, L.. Food Consumption Patterns and Nutrient Intakes of Children and Adolescents in the Eastern Mediterranean Region: A Call for Policy Action. Nutrients, v.12, n.11, p.1-28, 2020.

ANDERSON, A.S.; PORTEOUS, L.E.G.; FOSTER, E.; HIGGINS, C.; STEAD, M.; HETHERINGTON, M.; HA, M-A.; ADAMSON, A.J. The impact of a school-based nutrition education intervention on dietary intake and cognitive and attitudinal variables relating to fruits and vegetables. Public Health Nutr., v.8, n.6, p.650-6, 2005.

ARLINGHAUS, K.R.; MORENO, J.P.; REESOR, L.; HERNANDEZ, D.C.; JOHNSTON, C.A.. Compañeros: High School Students Mentor Middle School Students to Address Obesity Among Hispanic Adolescents. Prev Chronic Dis.,v. 14, p.E92, 2017.

ASHFIELD-WATT, P.A.; STEWART, E.A.; SCHEFFER, J.A. A pilot study of the effect of providing daily free fruit to primary-school children in Auckland, New Zealand. Public Health Nutr., v.12, n.5, p.693-701, 2009.

BANDURA, A. Social foundations of thought and action: a social cognitive

theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall; 1986.

BLITSTEIN, J.L.; CATES, S.C.; HERSEY, J.; MONTGOMERY, D.; SHELLEY, M.; HRADEK, C.; KOSA, K.; BELL, L.; LONG, V.; WILLIAMS, P.A.; OLSON, S.; SINGH,A.. Adding a Social Marketing Campaign to a School-Based Nutrition Education Program Improves Children's Dietary Intake: A Quasi-Experimental Study. J Acad Nutr Diet,v.116, n. 8, p.1285-94, 2016.

BOOG, M.C.F. Educação em Nutrição: integrando experiências. 1ª edição. Campinas: Komedi, 2013, 268 p.

BORSOI, A.T.; TEO, C.R.P.A.; MUSSIO, B.R. Educação alimentar e nutricional no ambiente escolar: uma revisão integrativa. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 3, p. 1441–1460, 2016.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria Interministerial nº 1010, de 08 de maio de 2006. Institui as diretrizes para a Promoção da Alimentação Saudável nas Escolas de educação infantil, fundamental e nível médio das redes públicas e privadas, em âmbito nacional. 2006.

______. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Passo a passo PSE: Programa Saúde na Escola: tecendo caminhos da intersetorialidade . Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica, Ministério da Educação. Brasília : Ministério da Saúde, 2011, 46p.

______. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome.Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Brasília, DF: MDS, 2012, 68p.

______. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Alimentação e Nutrição. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica.Básica. – 1. ed., 1. reimpr. – Brasília : Ministério da Saúde, 2013, 84p.

______. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2016.

_______. Lei nº 13.666 de 16 de março de 2018. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir o tema transversal da educação alimentar e nutricional no currículo escolar, 2018.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v.3, n.2, p. 77-101, 2006.

BRONFENBRENNER, U. Ecological systems theory. Annals of Child Development ,v. 6, p.187-249, 1989.

CAMOSSA, A.C.A; COSTA, F.N.A.; OLIVEIRA, P.F.; FIGUEIREDO, T.P. Educação nutricional: uma área em desenvolvimento. Alimentação e Nutrição, v. 16, p. 349-54, 2005.

CARRIL, M.G.P.; NATÁRIO, E.G.; ZOCCAL, S.I. Considerações sobre aprendizagem significativa, a partir da visão de Freire e Ausubel – uma reflexão teórica. e-Mosaicos - Revista Multidisciplinar de Ensino, Pesquisa, Extensão e Cultura do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira, v.6, n.13, 2017, p.68-78.

CERVATO-MANCUSO, A.; VINCHA, K.; SANTIAGO, D. Educação Alimentar e Nutricional como prática de intervenção: reflexão e possibilidades de fortalecimento. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 26, n.1, p. 225-249, 2016.

CHAGAS, C.M.S.; SILVA, T.B.P.; REFFATTI, L.M.; BOTELHO, R.B.A.; TORAL, N. Rango Cards, a digital game designed to promote a healthy diet: a randomized study protocol. BMC Public Health, v. 18, n.1, p.910-919, 2018.

DAVIS, J.D.; PÉREZ, A.; ASIGBEE, F.M.; LANDRY, M.J.; VANDYOUSEFI, S.; GHADDAR, E.; HOOVER, A.; JEANS. M.; NIKAH, K.; FISCHER, B.; PONT, S.J.; RICHARDS, D.; HOELSCHER, D.M.; BERG, A.E.V.D. School-based gardening, cooking and nutrition intervention increased vegetable intake but did not reduce BMI: Texas sprouts - a cluster randomized controlled trial. Int J Behav Nutr Phys Act. , v.18, n.1, p.18, 2021.

DECOSTA, P.; MØLLER, P.; FRØST, M.B.; OLSEN, A. Changing children’s eating behaviour - A review of experimental research. Appetite, v.113, p.327-57, 2017.

EISENMANN, J.C; ALAIMO, K.; PFEIFFER, K.; PAEK, H-J.; CARLSON, J.J.; HAYES, H.; THOMPSON, T.; KELLEHER, D.; OH, H.J.; ORTH, J.; RANDALL, S.; MAYFIELD, K.; HOLMES, D. Project FIT: rationale, design and baseline characteristics of a school- and community-based intervention to address physical activity and healthy eating among low-income elementary school children. BMC Public Health, v. 11, p.607, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido.42ª edição. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005, 107 p.

IULIANO, B.A.; MANCUSO, A.N.C.; GAMBARDELLA, A.M.D. Educação nutricional em escolas de ensino fundamental do município de Guarulhos-SP. O Mundo da Saúde, v.33, n. 3, p. 264–272, 2009.

KATZ, D.D.; TREU, J.A.; AYETTEY, R.G.; KAVSAK, Y.; KATZ, C. S.; NJIKE, V. Testing the effectiveness of an abbreviated version of the Nutrition Detectives program. Prev Chronic Dis. , v.11, p.E57, 2014.

MAGALHÃES, Q.V.B.; CAVALCANTE, J.L.P. Educação alimentar e nutricional como intervenção em hábitos alimentares saudáveis no ambiente escolar. SANARE - Revista De Políticas Públicas, v. 18, n. 8, p.59-67, 2019.

MARQUES, C.L. Metodologia do lúdico na prática docente para a melhoria da aprendizagem na educação inclusiva. Revista Eixo, v. 1, n. 2, p. 80-91, 2012.

MELO, G.R.A.; VARGAS, F.C.S.; CHAGAS, C.M.S.; TORAL, N. Nutritional interventions for adolescents using information and communication technologies (ICTs): A systematic review. PLoS One, v. 12, n.9, p.e0184509, 2017.

MENDES, K.D.S.; SILVEIRA, R.C.C.P.; GALVÃO, C.M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enferm., v. 17, n. 4, p.758-764, 2008.

MOREIRA, M.A. Aprendizagem significativa. Brasília: UnB, 1999.

NITTARI, G.; SCURI, S.; PETRELLI, F.; PIRILLO, I.; DI LUCA, N.M.; GRAPPASONNI, I. Fighting obesity in children from European World Health Organization member states. Epidemiological data, medical-social aspects, and prevention programs. Clin. Ter. , v.170, n.3, p. e223-e230, 2019.

PELEGRINI, A.; BIM, M.A.; SOUZA, F.U; KILIM, K.S.S.; PINTO, A.A. Prevalência de sobrepeso e obesidade em crianças e adolescentes brasileiros: uma revisão sistemática. Revista Bras. Cineantropom. Desempenho Humano, v.23, p. 1-19,2021.

PROCHASKA, J.O.; REDDING, C.A.; EVERS, K.E. The Transtheoretical Model and stages of change. In: Glanz K, Lewis FM, Rimer BK. editors. Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice 2nd ed. California: JosseyBass; 1996.

ROSSI, C.E.; NORONHA, L.A.; TONELLO, P.L. Ações de educação alimentar e nutricional para adolescentes de realeza-PR: relato de um projeto integrado de ensino de graduação. R. Eletr. de Extensão , v. 18, n. 40, p. 199-214, 2021.

SANTOS, A.C.V.; KLEIN, T.A.S. Educação Nutricional no Ensino Fundamental: Implementação de Atividades Baseadas na Teoria da Aprendizagem Significativa. Cadernos PDE [versão online], v. 1, p. 1-18, 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_cien_uel_anaclaudialeoncio.pdf. Acesso em: jun.2021.

SANTOS, L.A.S. O fazer educação alimentar e nutricional: algumas contribuições para reflexão. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 2, p. 453-46, 2012.

SCARPARO, A.L.S; RAMOS, M. Proposta metodológica para o planejamento de Programa de Educação Alimentar e Nutricional de acordo com os pressupostos do Método Paulo Freire, p.34-44, 2021. In: ALVES, G.S.B.; OLIVEIRA, E.; GONÇALVES, M.C.S.; JESUS, B.G., Educação Contemporânea, v.30, p.1-157, 2021.

SGAMBATO, M.R.; CUNHA, D.B.; HENRIQUES, V.T.; ESTIMA, C.C.P.; SOUZA, B.S.N.; PEREIRA, R.A.; YOKOO, E.M.; PARAVIDINO, V.B.; SICHIERI, R. PAAPPAS community trial protocol: a randomized study of obesity prevention for adolescents combining school with household intervention. BMC Public Health, v 16 , n.1 , p.809, 2016.

SHARMA, N.; SRIVASTAV, A.K.; SAMUEL, A.J. Ensaio clínico randomizado: padrão ouro de desenhos experimentais - importância, vantagens, desvantagens e preconceitos. Rev. Pesqui. Fisioter , v. 10, n.3, p. 512-519, 2020.

SHEN,Y-H; LIU, Z.; LI, W-H.; ZHOU, S.; XU, J-H.; JIANG, C.; WANG, H-J. The Smartphone-Assisted Intervention Improved Perception of Nutritional Status among Middle School Students. Int J Environ Res Public Health, v. 17, n.16, p.5932, 2020.

SORDI, M.R.L.; BAGNATO, M.H.S. Subsídios para uma formação profissional crítico-reflexiva na área da saúde: o desafio da virada do século. Rev. Latino-Am. Enfermagem, v. 6, n.2, p.83-88, 1998.

SOUZA M.T.; SILVA M.D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, v.8, n.1, p.102-106, 2010.

STETLER, C.B.; BRUNELL, M.; GIULIANO, K.K.; MORSI, M.; PRINCE, L.; NEWELL-STOKES, V. Evidence-based practice and the role of nursing leadership. J Nurs Adm. v.28, n.7-8, p.45-53, 1998.

VASCONCELOS, M.L.M.C.; BRITO, R.H.P. Conceitos de educação em Paulo Freire. 6. ed. São Paulo: Vozes, 2014.

ZANCUL, M.D.S.; DUTRA-DE- OLIVEIRA, J.E. Considerações sobre ações de educação alimentar e nutricional para adolescentes. Alimentos e Nutrição, v. 18, n. 2, p. 223–227, 2007.

Published

2023-06-13

How to Cite

BENTO, I. C.; NERI NOBRE, L. Food and nutrition education in schools based on pedagogical methods for children and adolescents in Brazil and abroad. Journal of Nutrition and Health Surveillance, Fortaleza, v. 10, n. 1, p. e10511, 2023. DOI: 10.59171/nutrivisa-2023v10e10511. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/nutrivisa/article/view/10511. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos de revisão