Quando o Mario Sobe ao Palco:

Oficinas Teatrais que Saem do Desenho para a Cena!

Authors

  • Diego Brito Bezerra IFCE
  • Fernando Lira Ximenes Instituto Federal do Ceará
  • Amidete Melo de Aguiar Instituto Federal do Ceará
  • Hermenegildo Feitosa Gomes Instituto Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14767

Keywords:

Oficina teatral; Imagens gráficas; Ensino não formal; Artes cênicas; Jogos teatrais.

Abstract

The theater workshop explored in this study uses graphic images from animations and videogames to engage participants in a non-formal educational experience focused on developing body expressiveness and creativity. By transforming virtual characters and scenarios into scenic exercises, the practice provides a dynamic environment for learning theater arts outside traditional classrooms. This approach promotes interaction and cultural appropriation of these visual elements, encouraging artistic development through theatrical games. This article discusses the workshop’s methodology, execution, and impacts, highlighting its relevance to contemporary education.

References

DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Editora Hucitec, 2006.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade . São Paulo: Annablume, 2012.

GEBAUER, G. Mimese na cultura: agir social, rituais e jogos, produções estéticas. São Paulo: Annablume, 2004.

Published

2025-03-18

How to Cite

Brito Bezerra, D., Lira Ximenes, F., Melo de Aguiar, A., & Feitosa Gomes, H. (2025). Quando o Mario Sobe ao Palco: : Oficinas Teatrais que Saem do Desenho para a Cena! . Conexão ComCiência, 2(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14767

Issue

Section

Dossiê - Experiências na Educação Não-Formal