THE SOCIAL CONSTRUCTIVIST APPROACH AND THE DIGITAL TECHNOLOGIES

Authors

  • Andrezza Farias Viana UEPB - Mestra em Ensino de Ciências e Educação Matemática
  • Bill Clinton Divino dos Reis UNEB - Especialista em Educação Digital
  • Priscila dos Anjos Costa UNEB - Mestra em Educação
  • Marlene Cunha Santos UNEB - Especialista em Educação Digital

Keywords:

Learning, Remote Learning, Social Constructivism, Information and Communication Technology (ICT), Digital Education

Abstract

The use of digital platforms in remote education has contributed greatly to the autonomy and construction of knowledge in virtual learning environments. Therefore, this work has as general objective to understand the approximations between socioconstructivism and technologies in education. For the development of this article, the qualitative methodology was adopted in order to analyze and interpret the information obtained through the images and experiences of the research subjects. Finally, the conclusions highlight that Padlet is an essential tool for the construction of students' knowledge and for the interaction with everyone involved in the learning process, thus demonstrating the possibility of social interaction in virtual teaching environments.

References

BOIKO, Vanessa; ZAMBERLAND, Maria. A perspectiva sócio-construtivista na psicologia e na educação: o brincar na pré-escola. Psicologia em estudo, Maringá, PR, V. 6, n. 1, p. 51-58, jan/jun. 2001.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. 271 p.

DOS ANJOS COSTA, Priscila. Role Playing Game (RPG) digital como mediador para o ensino/aprendizagem de convivência entre sujeitos multiculturais com religião e valores culturais diversos.: dissertação - / Priscila Dos Anjos Costa.-- Salvador, 2020. 159 fls.

DIAS, Carmen L.; MONDIN, Elza M. C. A profissão docente sob diferentes concepções psicológicas: O enfoque construtivista e o socioconstrutivista. Psicologia em argumento, Curitiba, PR, V.31, n.74, p. 483-494, jul/set. 2013.

EAD EM FOCO. Dossiê Especial: Pesquisaformação na Cibercultura – Experiências da Pandemia. Disponível em: <https://eademfoco.cecierj.edu.br>. Acesso em 14 mai. 2022

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apos-tila.

KOHL, M. Piaget – Vygotsky: Novas contribuições para o Debate, RJ: Ática, 2012.

LA TAILLE, Ives, Dantas, H. e Oliveira, M.K. Piaget, Vygotsky e Wallon. Teorias Genéticas em Discussão. São Paulo: Summus, 1992.

Metodologia ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico - prática [recurso eletrônico] / Organizadores, Lilian Bacich, José Moran. - Porto Alegre: Penso, 2018. E-Pub.

MENDES, L. F., AMORIM, N. O., Uso da plataforma web Google Classroom como ferramenta de apoio à metodologia FlippedClassroom: relato de aplicação no curso de Bacharelado em Sistemas de Informação. In: VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019). Anais [...]. Brasília: 2019. p. 138-147. Disponível em: <https://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/8560>. Acesso em: 08 jan. 2022.

MATTA, Alfredo. Tecnologias de aprendizagem em rede e ensino de história – utilizando comunidades de aprendizagem e hipercomposição. Brasília: LíberLivroEditora, 2006.

MATTA, Alfredo Eurico Rodrigues. Procedimentos de Autoria Hipermídia em Rede de Computadores, um Ambiente Mediador para o Ensino-Aprendizagem de História. Salvador/ BA: Tese de doutorado, 2001, Universidade Federal da Bahia.

OLIVEIRA, Martha Khol de. Vygotsky.São Paulo: Scipione, 1993.

RASHID, A. A., YUNUS, M. M., & WAHI, W. Using Padlet for Collaborative Writing among ESL Learners. CreativeEducation, v.10, p. 610-620. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.4236/ce.2019.103044>. Acesso em: 08 jan. 2022.

SILVA, W.G. O uso das tecnologias da informação e da comunicação no ensino remoto emergencial no Brasil: dificuldades e desafios. Ceres, GO: Instituto Federal Goiano, 2021.

TOLOMEI, B. V. A Gamificação como Estratégia de Engajamento e Motivação na Educação. EAD em Foco: Revista Científica em Educação a Distância, v.7, n2, p.145-156, 2017. Disponível em: <https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/440> Acesso em: 12 d Abr. 2022.

VYGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003. (Trabalho original publicado em 1926. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/269525123_A_PSICOLOGIA_PEDAGOGI CA_DE_VIGOTSKI_-_CONSIDERACOES_INTRODUTORIAS. Acesso em: 30 de nov. 2019.

Published

2022-12-28

How to Cite

Farias Viana, A., Divino dos Reis, B. C., dos Anjos Costa, P., & Cunha Santos, M. (2022). THE SOCIAL CONSTRUCTIVIST APPROACH AND THE DIGITAL TECHNOLOGIES. Conexão ComCiência, 3(1). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8650

Most read articles by the same author(s)