Theater as Non-Formal Education
Pedagogical Sensitivity, 60+ Inclusion, and Critical Thinking in Digital Contexts
DOI:
https://doi.org/10.52521/revccc.v2i5.14610Keywords:
Audiodrama, Cognitive Capitalism, Language Teaching, Non-Formal Education, Online TheaterAbstract
This study investigates how Theater, as a Non-Formal Education practice, contributes to human transformation through Pedagogical Sensitivity in creative processes. The research, conducted within the context of the online language-learning theater course ¿Hablas Español?, included the production of the audio drama Los Ciegos and involved participants aged 60+ from the extension program “universIDADE” at Unicamp. Utilizing Augusto Boal's Theater of the Oppressed and Viola Spolin's Theater Games in video calls, the project proposes a horizontal approach between educator and participants, breaking away from social masks as seen in Foucault's “Games of Truth” (1990). Theater is explored as an Active Methodology to address the impacts of “Cognitive Capitalism” (Rolnik, 2006), stimulating creativity and critical expression. Aligned with the UN's 4th SDG, the results indicate reduced isolation, creative unblocking, and increased awareness of fake news, promoting comprehensive and critical education in a connected world.
References
BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1980.
BOAL, Augusto. 200 exercícios e jogos para o ator e o não-ator com vontade de dizer algo através do teatro. 4º edição, Ed: Civilização Brasileira. Coleção TEATRO HOJE, Volume 30. 1982.
DESGRANGES, Flávio. Flávio Desgranges dialoga con Jorge Dubatti sobre su libro Decirse público. Vídeo. "XIV JORNADAS NACIONALES Y IX JORNADAS LATINOAMERICANAS DE INVESTIGACIÓN Y CRÍTICA TEATRAL DE AINCRIT 2023", publicado em 13 de maio de 2023. Acesso em: 24 ago. 2023.
DESGRANGES, Flávio. Decirse público: entre la mediación teatral y el efecto estético. Série: Teatros Latino-Americanos 1. direção de Gina Monge Aguilar & Flávio Desgranges Coleção: Teatro/Artes Cênicas 126 direção de Flávio Desgranges & Rosangela Patriota. São Paulo, 1ª edição, Hucitec Editora. 2022
DORT, Bernard. "Uma propedêutica da realidade", in O Teatro e sua Realidade, trad. Fernando Peixoto. São Paulo: Perspectiva, 1977, p.22 apud SARRAZAC, Jean-Pierre. Léxico do Drama Moderno e Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2004.
DUBATTI, Jorge. Experiência teatral, experiência tecnovivial: nem identidade, nem campeonato, nem superação evolucionista, nem destruição, nem vínculos simétricos. Rebento, São Paulo, no. 14, Jan-Jun 2021, p.. Disponível em:
http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/609. Acesso em: junho de 2023
DUBATTI, Jorge. Filosofía del Teatro III. El teatro de los muertos. Buenos Aires: Atuel, 2014a.
FONTOURA MOTTA, Gabriel. LOS CIEGOS - MAURICE MAETERLINCK. Episódio de podcast (audiodrama). Publicado em 27 de outubro de 2023. Duração: 44 minutos.
FONTOURA MOTTA, Gabriel. Entrevista concedida a PACETE, Luiz Gustavo. Podcast "Habitability", EP 60, “Do cinema ao teatro: as cidades estão acessando as artes no Brasil?”, Episódio de Podcast (videocast) entrevista, canal da Construtora MRV&CO, produção de WePod, realizado em 24 de janeiro de 2024, no Estúdio Jacarandá, no bairro da Liberdade, São Paulo - SP. Duração: 44 minutos.
FONTOURA MOTTA, Gabriel. ¿HABLAS ESPAÑOL?: uma análise metodológica da Sensibilidade Pedagógica no ensino do teatro online com o uso da língua espanhola como instrumentalização digital de pessoas 60+. 2024. 1 recurso online (300 p.) Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Instituto de Artes, Campinas, SP. Disponível em:
https://hdl.handle.net/20.500.12733/22647. Acesso em: 29 nov. 2024
FONTOURA MOTTA, G.; FRANKL SPERBER , S. Noite de Arepas: Uma análise metodológica do processo criativo autoral, um audiodrama, realizado com Jennifer Espitia, imigrante venezuelana, refugiada no Sul do Brasil durante um lockdown. LETRAS EM REVISTA, [S. l.], v. 15, n. 2, 2024.
FOUCAULT, Michel. “A escrita de si”, Corps écrit, nº. 5: L’autoportrait, fevereiro de 1983, ps. 3-23.
FOUCAULT, Michel. Ética, Sexualidade, Política. Tradução Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. (Coleção Ditos & Escritos IV) Título original: Dits et écrits V. (1983)
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1983. (1969-1971)
FOUCAULT, Michel. Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A. 1990
FREIRE, Paulo. Educação e mudança.12ª edição. Rio de Janeiro. Editora Paz e Terra, 2011
LIMA, Estefania. Metodologias ativas ajudam a diversificar e a transformar a sala de aula. Correio Braziliense, Brasília, 6 set. 2024. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/euestudante/educacao-basica/2024/09/6933532-metodologias-ativas-ajudam-a-diversificar-e-a-transformar-a-sala-de-aula.html. Acesso em: 8 set. 2024.
LOVATO, Fabricio Luís; MICHELOTTI, Angela; LORETO, Elgion Lucio da Silva. Metodologias Ativas de Aprendizagem: Uma Breve Revisão. Acta Scientiae, Canoas, v. 20, n. 2, p. 154-171, mar./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss2id3690. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3690
MAETERLINCK, Maurice. LOS CIEGOS. (1890) Versión libre del Teatro Matacandelas, Bogotá, Colômbia. Sobre traducciones de G. Martínez Sierra, Antonio Villasalva y Carlos Vásquez. Año 2001. Disponível para acesso em
https://www.matacandelas.com/Guion-De-LosCiegos-De-MauriceMaeterlinck.html
MAETERLINCK, Maurice. O tesouro dos humildes. São Paulo: Pensamento, 1951. (Trad. Maria José Sette Ribas).
MAETERLINCK, Maurice.; MOLER, L. B. Um teatro de Andróides (1945). Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 88–92, 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8634738 Acesso em: 15 nov. 2023.
RODRIGUES, Larissa. Parlamentares pedem para Itamaraty apurar atuação de embaixadas para impedir espanhol obrigatório. CNN Brasil, 24 jul. 2024
ROLNIK, S. Cartografia sentimental. Porto Alegre: Sulina, 2006.
SANTAELLA, Lúcia. Transcriar, Transluzir. Transluciferar: A Teoria da Tradução de Haroldo de Campos. Céu Acima (Org. Leda Tenório da Motta). São Paulo: Perspectiva, p.221-232 (2005). Disponível em:
http://www.casadasrosas.org.br/crhc/arquivos/revista-circulado-ed5.pdf
SARRAZAC, Jean-Pierre. Léxico do Drama Moderno e Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2004.
SÊNECA, Lettres à Lucilius (trad. H. Noblot), Paris, Les Belles Lettres, “Collection des Universités de France”. 1957, t. III, livro XI, carta 84, § 1, p. 121.
SETTI, Isabel. "O corpo da palavra é fixo deixa-se tocar pelo tempo e seus espaços" In: Sala Preta, Revista do Depto. de Artes Cênicas / ECA / USP. São Paulo, n..7, 2007.
SPERBER, Suzi Frankl. Does suspension of disbelief – and of belief - explain the phenomenon of welcoming fake news?” Published in IJAHSSS Journal, Volume 5 Issue 8, Debasthan, Assam, August 2020. Manuscript Id : 1179451192 / ISSN: 2582-1601 Disponível para acesso em http://www.ijahss.com/Paper/05082020/1179451192.pdf
SPERBER, Suzi Frankl. Efabulação e Pulsão de Ficção. 2009. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/download/8636168/3877/5831
SPOLIN, V. JOGOS TEATRAIS: O FICHÁRIO DE VIOLA SPOLIN. Tradução: Ingrid Koudela. S.P.: Perspectiva, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabriel Fontoura Motta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.