The Conversation Circle in the Construction of the Portrait of the School of São Cirático, in Várzea de Santarém-PA

Authors

  • Kamila de Sousa dos Santos Universidade Federal do Oeste do Pará
  • Adrielle Nara Serra Bezerra Universidade Federal do Oeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14488

Keywords:

Floodplains, School education, Conversation circle, Results

Abstract

The Várzea is a socio-set of ecosystems that also includes cultural diversity in the experiences of the varzeiros, their potential, which lies in complex and unique issues, so that it is necessary, through scientific study, to understand how school education passes between generations, giving them the leading role in the act of reporting on the educational process, examining the interfaces of the reality of the Várzea community. The general objective is to analyze the historical educational context through participatory listening. The specific objectives are to understand the process of building the community's identity, and to portray the establishment of the community's culture and citizenship. In order to carry out this qualitative research, characterized as exploratory and descriptive, it was necessary to review bibliographical references in order to build up knowledge about Várzea, specifically the São Ciríaco do Urucurituba school, in which schooling was highlighted as a reality that is still distant for some community members.

Author Biographies

Kamila de Sousa dos Santos, Universidade Federal do Oeste do Pará

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia, do Instituto de Ciências da Educação (ICED) da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Bolsista do Programa Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão (PEEx/UFOPA).

Adrielle Nara Serra Bezerra, Universidade Federal do Oeste do Pará

Doutoranda em Educação pelo PGEDA/UFOPA. Mestre em Recursos Naturais da Amazônia pelo PPGRNA/UFOPA. Técnica em Assuntos Educacionais na UFOPA.

References

ANDERSON, L. O.; PINHEIRO, R. L. G.. Impacto das cheias na estrutura física das escolas da várzea de Santarém. Revista Ibero Americana de Ciências Ambientais, v.13, n.3, p.294-313, 2022. DOI: http://doi.org/10.6008/CBPC2179- 6858.2022.003.0024

CAVALCANTE, Marcelo et al. Potenciais produtivo e genético de clones de batata- doce. Acta Scientiarum Agronomy, EDUEM, Maringá, n. 31, p. 421-426, 2009.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/asagr/a/5dmhzLM889ZWLKZ4dhJfRZR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 mar. 2024.

COLARES, A. A.; COLARES, M. L. I. S. Retratos das Escolas de Várzea na Amazônia Brasileira (PA). Um Mar de Escolas: Mergulhos na História da Educação (1850-1980). Alexandra Lima da Silva, Aline de Morais Limeira, Paula Leonardi (orgs.). -1. ed. -Curitiba: Appris, 2021, p. 35-48.

DOMINGUES, Andrea Silva et al. Ações de Extensão, o direito à memória e as questões étnico-raciais no espaço escolar. Revista UFG, v. 21, 2021.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. 1. ed. Rio de Janeiro, Rio deJaneiro: Paz e Terra, 1987. 312p.

GAMA, Antônia Socorro Pena. Educação Ambiental e a Construção da Sustentabilidade na Região de Várzea de Santarém (PA) - Brasil. Tese (Doutorado em Educação) ─ Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estatual de Campinas, São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=457006. Acesso em: 15 jul. 2024

MOURA, Adriana Borges Ferro; LIMA, Maria da Glória Soares Barbosa. A Reinvenção da Roda: Roda de Conversa, um Instrumento Metodológico Possível. Interfaces da Educ., Paranaíba, v.5, n.15, p.24-35, 2014. Disponível em: https://www.periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso 22 jan. 2024.

PEREIRA, Ronilsa Maria Braga. Sistematização de produções acadêmicas sobre a educação na várzea amazônica (2009-2019). Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Oeste do Pará, Pará, 2023. Acesso em: 15 dez. 2023.

SÁ, Wendell Rocha. Educação e Organização Política dos moradores da Ilha de São Miguel - SANTARÉM - PARÁ. Dissertação (Mestrado em Educação) ─ Programa de Pós-Graduação, Universidade Federal do Oeste do Pará, Pará, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/778. Acesso em: 20 jul. 2024.

SANTAMARINA, Cristina; HERRERAS, José M. Marinas. Histórias de vida e história oral. In: DELGADO, Juan M.; GUTIÉRREZ, Juan (Org.). Métodos e Técnicas de investigação qualitativa em ciências sociais. Madri: Síntesis, 1995. p. 259-287.

SANTOS, Aline Paixão Prezotto. Corpo-Natureza-Cultura numa Várzea Amazônica: um estudo das experiências vividas por ribeirinhos com o fenômeno das terras caídas em são Ciríaco do Urucurituba/Santarém-PA. 2020. Tese (Doutorado em Ciências), Universidade Federal do Oeste do Pará, Pará, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/356. Acesso em: 30 mai. 2024.

THOMPSON, Paul. A Voz do Passado. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Published

2025-01-13

How to Cite

de Sousa dos Santos, K., & Nara Serra Bezerra, A. (2025). The Conversation Circle in the Construction of the Portrait of the School of São Cirático, in Várzea de Santarém-PA. Conexão ComCiência, 1(5). https://doi.org/10.52521/revccc.v1i5.14488