Beyond Modernity: Education, Technologies, and School/Professional Training in the 21st Century
Keywords:
Education, Humanism, Post-modernity, Meanings, Teacher educationAbstract
This article provides an exploratory analysis of Michel Foucault's (2009) assertive statement regarding the end of the modern man, the humanist Self, aiming to understand its implications for the meanings of education and the training of new education professionals in the 21st century. The research method employed is qualitative research, characterized as a literature review narrative, with selected excerpts supporting the argumentative writing of the discussed topics. The phenomenological perspective of education, as presented by Nóbrega (2009), is suggested as a possibility for reevaluating its meanings. In conclusion, it is suggested, drawing from Perrenoud and Thurler (2002) and Edgar Morin (2011),
seven competencies to redirect the training of the education professional in this century.
References
ANASTASIOU, L.G.C.; ALVES, L. P. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 5ed. Joenville-Sc. Univille, 2009.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano / Gert Biesta; tradução Rosaura Eichenberg. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. - (Coleção Educação: Experiência e Sentido).
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação como cultura. Campinas, SP: Mercado das letras, 2002.
CALDERÓN, Adolfo Ignacio. Repensando o papel da universidade. RAE – Revista de Administração de Empresas. Vol. 44, n. 02, 2004 – FGV – Fundação Getúlio Vargas. Disponível em: . Acesso em: 02 ago. 2023.
CURADO, Denise Assis Fleury. O Saber e o sentido do ser na atualidade: Um diálogo com Aristóteles e Merleau-Ponty In Universidade, cultura, saber e formação / Ildeu Moreira Coêlho; Rita Márcia Magalhães Furtado, (Org). – Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal / Pierre Dardot, Christian Laval; tradução Mariana Echalar. - 1. ed. - São Paulo: Boitempo, 2016.
DESCARTES, R. Discurso do Método. Tradução: Ciro Mioranza. São Paulo, SP: Editora Escala, 2009.
DI FELICE, Máximo. 1 Vídeo (1:54:27 Horas). Mesa-redonda Plataformas para deliberação colaborativa. Publicada pelo canal ATOPOS, 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=mSa5cSewxbg>. Acesso em: 02 ago. 2023.
FILGUEIRAS, Vitor Araújo. Trabalho, tecnologias da informação e comunicação e condições de vida: tecnologia para que(m)? “Novas” empresas e “velha” exploração do trabalho. Revista Katálysis [online]. 2022, v. 25, n. 1, pp. 01-05. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1982-0259.2022.e84365>. Acesso em: 02 ago. 2023.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987.
FOUCAULT, Michel. The order of things: An archaeology of the human sciences. New York: Vintage/Random House, 1973.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
GATTI, Bernardete Angelina. Professores do Brasil: novos cenários de formação / Bernardete Angelina Gatti, Elba Siqueira de Sá Barretto, Marli Eliza Dalmazo Afonso de André e Patrícia Cristina Albieri de Almeida (ORGs) – Brasília: UNESCO, 2019.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. - 6. ed. - São Paulo: Atlas, 2008.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro-11. ed. -Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALL, Stuart. O Problema da Ideologia: o marxismo sem garantias. In: HALL, Stuart. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. (Org. Liv Sovik). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011, (1º Edição atualizada).
KANT, Immanuel (1724-1804). Sobre a pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontanella. 2ª ed. Piracicaba: Editora Unimep, 1999
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público [recurso eletrônico] / Christian Laval; tradução Mariana Echalar. - 1. ed. - São Paulo: Boitempo, 2019.
LIBÂNEO, José Carlos e PIMENTA, Selma Garrido. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Educação & Sociedade [online]. 1999, v. 20, n. 68, pp. 239-277. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300013>. Acesso em: 02 ago. 2023.
LOCKE, John. Alguns pensamentos acerca da educação. Cadernos de Educação. Fae/UFPel, Pelotas (13): 147 – 171, ago./dez. 1999
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MORAES, Maria Celia Marcondes de. A teoria tem consequências: indagações sobre o conhecimento no campo da educação. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 30, n. 107, p. 585-607, maio/ago. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v30n107/14.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2023.
MORIN, Edgar. Éloge de la métamorphose. Le Monde, 9 Janeiro 2010.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro; tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. – 2 ed. rev. – São Paulo: Cortez, DF: UNESCO, 2011.
MUNÕZ. Francisco Imbernón. A formação dos professores e o desenvolvimento do currículo. In SACRISTÁN, José Gimeno. (Org). Saberes e Incerteza sobre o currículo; Tradução: Alexandre Salvaterra; revisão técnica: Miguel Gonzales Arroyo. – Porto Alegre: Penso, 2013.
NÓBREGA, Terezinha Petrúcia da. Corporeidade e educação física: do corpo-objeto ao corpo-sujeito. - 3. ed. rev. - Natal, RN: EDUFRN - Editora da UFRN, 2009.
NOGUEIRA, A. W. R.; SENA, E. F. de, & RIBEIRO, L. T. F. (2021). Educação e trabalho: Manifesto dos pioneiros da educação nova (1932). Ensino Em Perspectivas, 2(2), 1–12. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5691>. Acesso em: 02 ago. 2023.
NÓVOA, António. Escolas e Professores Proteger, Transformar, Valorizar. Colaboração de Yara Alvim SEC/IAT Salvador, Bahia 2022, 116p.
PATY, Michel. “Construção do objeto” e objetividade na física quântica. In FREIRE JR, O., PESSOA JR, O., and BROMBERG, JL., (Org). Teoria Quântica: estudos históricos e implicações culturais [online]. Campina Grande: EDUEPB; São Paulo: Livraria da Física, 2011.
PERRENOUD, Philippe. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação/ Philippe Perrenoud, Monica Gather Thurler, Lino de Macedo, Nilson José Machado e Cristina Dias Allessandrini; Trad. Cláudia Schilling e Fátima Murad. – Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
PRADO FILHO, Kleber e MARTINS, Simone. A subjetividade como objeto da(s) psicologia(s). Psicologia & Sociedade [online]. 2007, v. 19, n. 3, pp. 14-19. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000300003>. Acesso em: 02 ago. 2023.
RESENDE, Antônio Muniz de. Concepções fenomenológicas da educação. - São Paulo: Cortez: Autores. Associados, 1990. - (Coleção polêmicas do nosso tempo; v. 38)
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou Da Educação. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. (Paidéia)
SEBARROJA. Jaume Carbonell. As reformas e a inovação pedagógica: discursos e práticas. In SACRISTÁN, José Gimeno (Org). Saberes e Incerteza sobre o currículo; Tradução: Alexandre Salvaterra; revisão técnica: Miguel Gonzales Arroyo. – Porto Alegre: Penso, 2013.
SILVA JÚNIOR, João & SPEARS, Eric. (2012). Globalização e a mudança do papel da universidade federal brasileira: uma perspectiva da economia política. Revista HISTEDBR On-line. Disponível em: <https://doi.org/10.20396/rho.v12i47.8640036>. Acesso em: 02 ago. 2023.
SOARES S. Et al. Problematização e produção criativa: ressignificando o ensino e a aprendizagem na universidade. Salvador: EDUNEB, 2015.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roberta Oliveira, Edimar de Andrade Machado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.