Pedagogical practice beyond teaching: supervised internship experiences at CREE-MOS

Authors

  • Sara Raissa Rodrigues de Lima Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Jackeline Alves Costa Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Fernanda Larissa Fernandes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Keywords:

Teaching, Supervised internship, Special education, Non-school space

Abstract

In addition to teaching the pedagogue is polyvalent and it doesn't just stop in the classroom. Is competent to work in different areas, in which pedagogical knowledge is foreseen. Based on that, the present search It was proposed as an evaluation of the curricular component of Supervised Internship III, of the pedagogy course, the Faculty of Education, State University of Rio Grande do Norte-UERN, aims to report on the activities carried out in the internship in the management of educational processes in non-school spaces, having as locus the Regional Center of Special Education of Mossoró (CREEMOS). Seeking to intervene in a way that it was possible to establish A communication between the educational field and the other areas of experience, enabling the construction of a link between the institution and the family, understanding its importance. Aiming to insert the pedagogue in the non-school environment, providing experience in how to act as a teacher, and assisting in the construction of the students' identity.

Author Biographies

Sara Raissa Rodrigues de Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Bolsista do Programa de Educação Tutorial - PET Pedagogia (SISU/MEC). Membro do grupo de pesquisa Memórias, Auto(biografia) e Inclusão (GEPEMABI). Membro do projeto de extensão Práticas de Leitura e Escrita nas escolas (PraLee). Lattes: http://lattes.cnpq.br/3428013450492441. E-mail: sararaissa@alu.uern.br

Jackeline Alves Costa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Monitora do projeto de extensão Práticas de Leitura e Escrita na Escola – PraLEE. Membro do projeto de ensino Brinquedoteca: interfaces entre saberes e sorrisos. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2058142093559858. E-mail: jackelinealves@alu.uern.br

Fernanda Larissa Fernandes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Bolsista do Programa de Residência Pedagógica (CAPES/CNPq). Membro do grupo de pesquisa Memórias, Auto(biografia) e Inclusão (GEPEMABI). Membro do projeto de extensão Práticas de Leitura e Escrita nas escolas (PraLee). Lattes: http://lattes.cnpq.br/1802166454157312. E-mail: fernandalarissa@alu.uern.br

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997

BRASIL. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 1, DE 15 DE MAIO DE 2006. Disponível em: < > Acesso em: 14 out. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HANK, Vera Lúcia Costa. O espaço físico e sua relação no desenvolvimento e aprendizagem da criança. Meu artigo Brasil escola. 12, abril, 2006 Disponível em: http://www.meuartigo.brasilescola.com/educacao. Acessado em 14/11/2010

LIBANEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 8. ed. São Paulo, Cortez, 2005.

MEC, Ministério da Educação e Cultura, Constituição Federal. Artigo 205, 1988.

MEC, Ministério da Educação e Cultura, Declaração de Salamanca, 1994.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MORAES, Danrley Ferreira et al.. A importância da parceria entre escola e família: desafios a enfrentar. VII CONEDU - Conedu em Casa... Campina Grande: Realize Editora, 2021. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/80892>. Acesso em: 31/08/2023 21:23

Published

2024-01-16

How to Cite

Rodrigues de Lima, S. R., Alves Costa, J., & Fernandes, F. L. (2024). Pedagogical practice beyond teaching: supervised internship experiences at CREE-MOS. Conexão ComCiência, 1(4). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/12047

Issue

Section

Edição Especial - Práticas educativas na Educação Básica e no Ensino Superior