Analysis of Elementary School childrens’s reading and writing test

Authors

  • Mateus Pereira Freire Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Keywords:

Lecto-writing, Learning, Psychogenesis, Emilia Ferreiro

Abstract

Lecto-writing tests were carried out with Elementary School students, along with a survey of theories and terms defined and developed by the author Emilia Ferreiro (which have been discussed by other authors), to analyze and define the different levels of psychogenesis of children submitted to the test and then think about how important it is for the professional to be able to perceive the need and be able to carry out an adequate intervention so that the student evolves and has their specificities respected and understood during the learning process. The tests were carried out with three children (one of them neurodivergent and the rest being neurotypical), who were evaluated and defined as being at the syllabic-alphabetic and alphabetic levels, making it clear that the teaching of reading and writing can and should be remodeled and adapted to meet the needs of different students, considering the entire social context of the child inserted in the appropriate representation practices.

Author Biography

Mateus Pereira Freire, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduando em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Bolsista do Programa de Educação Tutorial – PET. Lattes: https://lattes.cnpq.br/4178131099479939. E-mail: mateuspereira2061@gmail.com.

References

ARGENTI, Marcia Cristina; PERSICHETO, Aline Juliana Oja. Diálogos sobre alfabetização e letramento no universo da Educação Infantil. Dialogia, São Paulo, n. 43, p. 1-17, e23895, jan./abr. 2023. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23895. Acesso em 08 de agosto de 2023.

COUTINHO, Marília de Lucena. Psicogênese da língua escrita: O que é? Como intervir em cada uma das hipóteses? Uma conversa entre professores. In: MORAIS, Artur Gomes; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia de; LEAL, Telma Ferraz. Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 47-87.

Educação infantil na pandemia: impactos causados e o que esperar do futuro? Kumon Brasil. 18 de julho de 2022. Acesso em: 20 de agosto de 2023. Disponível em: https://www.kumon.com.br/blog/vamos-juntos-educar/educacao-infantil-na-pandemia/.

GIL, A.C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MINAYO, C. de S. (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

SILVA, Mellina; PINTO, Ana Lúcia Guedes. Práticas de Letramento com Crianças Pequenas: possibilidades na alfabetização. Revista Brasileira De Alfabetização, Edição n.17, ISSN: 2446-8584, p.15-26, abr./jun. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.47249/rba2022619. Acesso em 08 de agosto de 2023.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2021.

Published

2024-01-16

How to Cite

Pereira Freire, M. (2024). Analysis of Elementary School childrens’s reading and writing test. Conexão ComCiência, 1(4). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/12038

Issue

Section

Edição Especial - Práticas educativas na Educação Básica e no Ensino Superior