The Place of Physical Education in The New High School of Ceará
Keywords:
Curriculum, New Secondary Education, Physical EducationAbstract
The coup that ousted Dilma Roussef from the presidency, education in the country underwent
regulatory reforms adapting to business interests. In this context, Ceará created its Curricular
Guidelines References-DCRC in High School. Thus, Physical Education has always fought for
its legitimation and legalization and the school context could not be left out. With that, we raise
the following question: what is its place in the DCRC of Ceará in High School? General
objective: to understand the place of Physical Education in the DCRC, considering the BNCC
and the High School reform. Supported by dialectical historical materialism, documentary
research was carried out. This analysis observed a setback: the understanding of the object of
knowledge solely as language, its curricular subordination, conditioning its knowledge to the
acquisition of skills and abilities, hegemony of sports, biologicist discourses, evaluation
processes based on experimentation. Finally, these reforms affected all of education in the
country, promoting a business model that meets capitalist aspirations.
References
ALBUQUERQUE, J. O; TAFFAREL, C. N. Z. Projeto histórico e projeto de escolarização: contribuições das teorias histórico-cultural, pedagogia histórico-crítica e abordagem crítico superadora do ensino da educação física. Unisul, Tubarão, v.14, n. 25, p. 52-70, Jan/Jul 2020. By Zumblick. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8965. Acesso em: 21 de nov. 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 3ª reimp, 2016.
BELTRÃO, José Arlen. Novo ensino médio: o rebaixamento da formação, o avanço da privatização e a necessidade de alternativa pedagógica crítica na educação física. Tese (doutorado) - Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, Salvador, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/28890?mode=full. Acesso em: 13 de out. 2021.
BELATRÃO, J. A; TAFFAREL, C. Z; TEIXEIRA, D. R. A educação física no novo ensino médio: implicações e Tendências promovidas pela reforma e pela BNCC. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia - Brasil, v. 16, n. 43, p. 656-680, Edição Especial, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7024. Acesso em: 12 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é Base – Versão final. Brasília: MEC, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf; Acesso em: 29 de jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica (CEB). Resolução CNE/CEB n. 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, 22 nov. 2018b, seção 1, p. 21-24.
CEARÁ. Governo do Estado. Secretaria da Educação do Estado do Ceará-SEDUC. Diretrizes Curriculares Referenciais do Ceará. Versão Lançamento Virtual (Provisória). Fortaleza, Set. 2021.
CEARÁ. Governo do Estado. Secretaria da Educação do Estado do Ceará-SEDUC. Catálogo: Unidades Curriculares Eletivas, 2023a.
CEARÁ. Governo do Estado. Secretaria da Educação do Estado do Ceará-SEDUC. Catálogo: Trilhas de Aprofundamento, 2023b.
COLETIVO DE ALTORES. Metodologia de ensino da educação física. São Paulo:Cortez,1992.
DUARTE, N. Relações entre conhecimento escolar e liberdade. Cadernos de pesquisa, v.46, n.159, p. 78-102, jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/sBKhCjTtQV6cJXPtqyT77cG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 de jan. 2022.
MALANCHEN, J; TRINDADE, D. C; JOHANN, R. C. Base Nacional Comum Curricular e reforma do ensino médio em tempos de pandemia: considerações a partir da Pedagogia Histórico-Crítica. Momento: diálogos em educação, v. 30, n. 01, p. 21-45, jan/abr, 2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13095. Acesso em: 10 de Mar. 2022.
NOZAKI, H. T. O mundo do trabalho e o reordenamento da educação física brasileira. Revista da Educação Física, 10 (1), 3-12, 1999. Disponível em: https://www.academia.edu/72007376/O_Mundo_Do_Trabalho_e_O_Reordenamento_Da_Educa%C3%A7%C3%A3o_F%C3%ADsica_Brasileira. Acesso em: 10 de set. 2021.
PAULO NETTO, J. Introdução ao estudo do método em Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
SILVA, W. J. L. Crítica à Teoria Pedagógica da Educação Física: para além da formação unilateral. Universidade Federal da Bahia, PPGE/FACED, Dissertação (Mestrado), 2011. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/15065/1/William%20Jos%C3%A9%20Lordelo%20Silva.pdf. Acesso em: 12 de set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rhimaykon Teotonio de Sousa Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.