MEMÓRIAS DE DOCENTES LEIGOS(AS) NO ENSINO RURAL DO SUL DE MATO GROSSO

Authors

  • Lucélia da Silva Cavalcanti Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD
  • Alessandra Cristina Furtado Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

DOI:

https://doi.org/10.52521/bilros.v12i25.14167

Keywords:

Teaching Memories, Rural Education, Southern Mato Grosso

Abstract

This This work is part of a Master's research project conducted within the Graduate Program in Education at the Federal University of Grande Dourados (UFGD), titled "History and Memories of Rural School Teachers in Southern Mato Grosso (1968-1978)." The article aims to understand rural school life through the memories of lay teachers who worked in rural education in the municipalities of Dourados and Fátima do Sul. The theoretical framework is based on the contributions of the New Cultural History, and methodologically, the study adopts document analysis combined with Hybrid Oral History. The narratives of these teachers revealed that many became educators without possessing the minimum required knowledge due to a shortage of qualified professionals. These lay teachers shared how they organized their classes, what they taught, their relationships with students and the community, elements that provide visibility into the school culture in these rural schools.

Author Biographies

Lucélia da Silva Cavalcanti, Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD

Mestra em Educação pelo programa de pós-graduação da Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD. Membro do grupo de pesquisa GEPHEMES (Grupo de Estudo e Pesquisa em História da Educação, Memória e Sociedade), desde 2018.

Alessandra Cristina Furtado, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Pós-doutora e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestra em História pela Faculdade de História, Direito e Serviço Social UNESP/Franca (2001). Professora associada IV da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

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Published

2024-10-15

How to Cite

CAVALCANTI, L. da S.; FURTADO, A. C. MEMÓRIAS DE DOCENTES LEIGOS(AS) NO ENSINO RURAL DO SUL DE MATO GROSSO. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 12, n. 25, 2024. DOI: 10.52521/bilros.v12i25.14167. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/14167. Acesso em: 31 oct. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS