MEMÓRIAS DE DOCENTES LEIGOS(AS) NO ENSINO RURAL DO SUL DE MATO GROSSO

Authors

  • Lucélia da Silva Cavalcanti Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD
  • Alessandra Cristina Furtado Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

DOI:

https://doi.org/10.52521/bilros.v12i25.14167

Keywords:

Teaching Memories, Rural Education, Southern Mato Grosso

Abstract

This This work is part of a Master's research project conducted within the Graduate Program in Education at the Federal University of Grande Dourados (UFGD), titled "History and Memories of Rural School Teachers in Southern Mato Grosso (1968-1978)." The article aims to understand rural school life through the memories of lay teachers who worked in rural education in the municipalities of Dourados and Fátima do Sul. The theoretical framework is based on the contributions of the New Cultural History, and methodologically, the study adopts document analysis combined with Hybrid Oral History. The narratives of these teachers revealed that many became educators without possessing the minimum required knowledge due to a shortage of qualified professionals. These lay teachers shared how they organized their classes, what they taught, their relationships with students and the community, elements that provide visibility into the school culture in these rural schools.

Author Biographies

Lucélia da Silva Cavalcanti, Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD

Mestra em Educação pelo programa de pós-graduação da Universidade Federal da Grande Dourados – UFGD. Membro do grupo de pesquisa GEPHEMES (Grupo de Estudo e Pesquisa em História da Educação, Memória e Sociedade), desde 2018.

Alessandra Cristina Furtado, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Pós-doutora e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestra em História pela Faculdade de História, Direito e Serviço Social UNESP/Franca (2001). Professora associada IV da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

References

ABDALA, Rachel Duarte. Fotografia de e na escola: práticas do olhar e representações sociais. In: MUNHOZ, Fabiana Garcia; MORAES, Felipe Tavares; CALDEIRA-MACHADO, Sandra; ABDALA, Rachel Duarte; ALCÂNTARA, Wiara Rosa Rios (Orgs.). De madeiras e artes de fazer flechas: apontamentos teóricos-metodológicos em História da Educação. Taubaté: Casa Cultura, 2016.

AMARAL, Maria Tereza Marchi. Políticas de habilitação de professores leigos: a dissimulação da inocuidade. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Nacional de Educação Básica. Professor Leigo: institucionalizar ou erradicar? Caderno 3. São Paulo: Cortez; Brasília: SENEB; 1991. p. 37-83.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das letras, 1994.

CHARTIER, Roger. Introdução. Por uma sociologia histórica das práticas culturais. In: CHARTIER, Roger. A História Cultural entre práticas e representações. Col. Memória e sociedade. Trad. Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre incertezas e inquietudes. Tradução de Patrícia Chittoni Ramos. 1. ed. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS, 2002.a

FURTADO, Alessandra Cristina. Arquivos, fontes e instituições: um itinerário de pesquisa sobre o arquivo do Colégio Nossa Senhora Auxiliadora de Ribeirão Preto/SP (1918-1960). Patrimônio e Memória, Assis, v. 8, n. 2, p. 186-209, jul./dez. 2012. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/276. Acesso em: 7 jun. 2023.

FURTADO, Alessandra Cristina. Escolarização e Colonização no Sul de Mato Grosso: as escolas primárias rurais das antigas áreas da Marcha para o Oeste (1948-1974). In: Anais do IX Congresso Brasileiro de História da Educação: História da Educação, Global, Nacional e Regional, 2017. Disponível em: < http://www.sbhe.org.br/anais-cbhe>. Acesso em: 21 de setembro de 2019

FURTADO, Alessandra Cristina.; MOREIRA, Kênia Hilda. Professores leigos em escolas rurais primárias no Sul de Mato Grosso (1930-1970). In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Tensões e Perspectivas para a educação brasileira. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, p. 1-21. 2015b.

MARIA ALICE DE MIRANDA ARANDA. [setembro 2020]. Entrevista concedida a Lucélia da Silva Cavalcanti. Dourados-MS, 2020.

MÁRIO YOSHIDA. [junho 2019]. Entrevista concedida a Lucélia da Silva Cavalcanti. Fátima do Sul-MS, 2019.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de História Oral. 2. ed. rev., ampl. Edições Loyola: São Paulo, 1998.

ROQUE GONÇALVES DA SILVA. [setembro 2020]. Entrevista concedida a Lucélia da Silva Cavalcanti. Vila São José, Vicentina-MS, 2020.

SOUZA, Rosa Fátima. Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX. Educar em Revista, Curitiba, n. 49, p. 103-120, jul./set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/v96Y4G9VS9fbKyQr87cRJ6r/abstract/?lang=pt. Acesso em: 31 ago. 2021.

PERES, Eliane Teresinha.; VAHL, Mônica Maciel.; THIE, Vania Grim. Aspectos editoriais da cartilha Caminho Suave e a participação da Editora Caminho Suave Limitada em programas federais do livro didático. Revista Brasileira História da Educação, Maringá, 16, n. 1, p. 335-372, jan./abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40776. Acesso em: 2 set. 2021.

Published

2024-10-15

How to Cite

CAVALCANTI, L. da S.; FURTADO, A. C. MEMÓRIAS DE DOCENTES LEIGOS(AS) NO ENSINO RURAL DO SUL DE MATO GROSSO. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 12, n. 25, 2024. DOI: 10.52521/bilros.v12i25.14167. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/14167. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS