A POPULAÇÃO NEGRA NAS FOTOGRAFIAS ESCOLARES NOS TEMPOS DOS SOARES LOPES (1910-1990):

CIRCULARIDADE E ACELERAÇÃO

Authors

  • Lázaro Vasconcelos Oliveira Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Cristiane Batista da Silva Santos Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

DOI:

https://doi.org/10.52521/bilros.v12i24.14149

Keywords:

Black intellectuals, History of Education, Soares Lopes, Acceleration

Abstract

This paper aims to analyze school photographs and identify the presence of the black population and black intellectuals from the population of Ilhéus in the time of Soares Lopes (1910-1970) for the production of educational cards from the material collected in the newspapers of the Regional Documentation and Memory Center. The erasure of the black population is problematized through the bibliography selected in databases of the main history of education magazines, namely the Brazilian Journal of History of Education; History of Education Magazine; History of Education Notebooks and Educative Practices, Memories and Oralities Magazine, and how the use of photographs in documentary collections can be used to make educational cards that serve as an important instrument for anti-racist education, through the dissemination of black intellectuals from southern Bahia in a context of acceleration of social media.

Author Biographies

Lázaro Vasconcelos Oliveira, Universidade Estadual de Santa Cruz

Graduando em ciências sociais pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Integrante do Grupo de pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED) como bolsista no projeto A população negra nas fotografias escolares em Ilhéus nos tempos dos Soares Lopes 1910-1990.

Cristiane Batista da Silva Santos, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Professora do Departamento de Ciências da Educação- DCIE e do Programa de Pós-Graduação em Educação- PPGE - Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação- GRUPPHED.

References

AMORIM, Marília. A questão enunciativa na pesquisa em ciências humanas. In: Ferreira, Tânia; Vorcaro, Angela. Pesquisa e psicanálise: Do campo à escrita (Portuguese Edition) . Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

ARAÚJO, A. de A.; SOARES, E. L. R. Identidade e relações étnico-raciais na formação escolar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–14, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i1.3628. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628. Acesso em: 15 ago. 2024.

BLOCH, Marc. Apologia da história, ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001. BURKE, Peter. História e teoria social.

BRANDÃO, Helena H. Nagamine. Introdução à análise do discurso. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012.

BRASIL. Decreto nº 10639, de 09 de janeiro de 2003.Dispõe sobre as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade datemática "História e Cultura Afro-Brasileira"e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 10 jul. 2024.

BOURDIEU, Pierre, 1930-2002. Ofício de sociólogo: metodologia da pesquisa na sociologia / Pierre Bourdieu, Jean-Claude Chamboredon, Jean-Claude Passe ron; tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2008.

DE ANDRADE LEAL, M. DAS G. Educação e trabalho; raça e classe no pensamento de um intelectual negro. Revista Brasileira de História da Educação, v. 20, n. 1, p. e123, 24 jul. 2020.

FONSECA, M. V. A arte de construir o invisível: o negro na historiografia educacional brasileira>. Revista Brasileira de História da Educação, v. 7, n. 1 [13], p. 11-50, 9 fev. 2012.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cosmos de um moleiro do século XVI. Tradução de Luiz Antonio S. S. de Oliveira. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

GOMES, Ângela de Castro; HANSEN, Patrícia Santos. Apresentação. Intelectuais, mediação cultural e projetos políticos: uma introdução para delimitação do objeto de estudo. In: GOMES, Ângela de Castro; HANSEN, Patrícia Santos (Orgs.). Intelectuais Mediadores: Práticas culturais e Ação Política. 1. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

PACHECO, E. de S.; QUEIROZ, Âni M. A. de; SOARES, L. A. da S.; AYMBERÉ, R. P.; NUNES, H. C. B. Cinema negro e educação antirracista. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 5, p. e10862, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e10862. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862. Acesso em: 20 ago. 2024.

SANTOS, C. B. S. Áfricas reelaboradas a partir da diáspora no sul baiano oitocentista. Histórica (São Paulo. Online), v. 46, p. 01-10, 2011.

SANTOS, C. B. DA S. “Uma Rainha Negra entre os súditos brancos”: trajetória da intelectual negra Conceição Soares Lopes na História da Educação de Ilhéus. Sertanias: Revista de Ciências Humanas e Sociais, v. 4, n. 2, p. 1–23, 27 dez. 2023.

SANTOS, C. B. S. Professores de cor na história da educação a partir da trajetória de Maria Lina das Mercês na Bahia. [s.l: s.n.]. Disponível em:<https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO_EV174_MD1_ID13327_TB1477_01072022203128.pdf>. Acesso em: 1 maio. 2024.

SAVIANI, Demerval. Democracia, educação e emancipação humana: desafios do atual momento brasileiro. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 3, p. 653–662, set. 2017.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11 ed. Campinas- SP: Autores Associados, 2011.

SILVA, Ivaneide Almeida. História e Educação Religiosa em Ilhéus, 1916-1930. Dissertação de Mestrado. Salvador: UFBA, 2004.

SILVA, Marcelo Gomes da; ANDRE, L. A. ENTRELAÇOS DE MEMÓRIA. 2023. (Desenvolvimento de material didático ou instrucional - video documentário).

SIRINELLI, J. F. (2003). Os intelectuais. In R. Remond (Org.), Por uma história política (2a ed., p. 232-253). Rio de Janeiro, RJ: Editora Fundação Getúlio Vargas.

SODRÉ, Muniz. O fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. Petrópolis: Vozes, 2023.

TZIMINADIS, J. L. F. Modernidade dessincronizada: aceleração social, destemporalização e alienação: uma entrevista com Hartmut Rosa. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 22, n. 43, 2018. DOI: 10.52780/res.10462. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/10462. Acesso em: 13 ago. 2024.

VARELLA, Flávia Florentino; BONALDO, Rodrigo Bragio. Todos podem ser divulgadores? Wikipédia e curadoria digital em Teoria da História. Estudos Ibero-Americanos, [S. l.], v. 47, n. 2, p. e38806, 2021. DOI: 10.15448/1980-864X.2021.2.38806. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/iberoamericana/article/view/38806. Acesso em: 20 ago. 2024.

Published

2024-10-15

How to Cite

OLIVEIRA, L. V.; SANTOS, C. B. da S. A POPULAÇÃO NEGRA NAS FOTOGRAFIAS ESCOLARES NOS TEMPOS DOS SOARES LOPES (1910-1990):: CIRCULARIDADE E ACELERAÇÃO. Journal of History Bilros: History(s), Society(ies) and Culture(s), [S. l.], v. 12, n. 24, 2024. DOI: 10.52521/bilros.v12i24.14149. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/bilros/article/view/14149. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS