Analysis of nutritional claims and positive claims not provided for by legislation in industrialized products aimed at the child audience marketed in Uberlândia (MG)

Authors

  • Sara Ferreira Nogueira Curso de Graduação em Nutrição, Faculdade de Medicina, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0009-0000-5073-0915
  • Quintiliano Siqueira Schroden Nomelini Faculdade de Matemática, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1738-2151
  • Helen Mara dos Santos Programa de Pós-graduação em Nutrição da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) e Pesquisadora do Observatório de Rotulagem de Alimentos (ORA) da UNIFESP, São Paulo, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-6791-6190
  • Grazieli Benedetti Pascoal Faculdade de Medicina, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, Minas Gerais, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6024-2827

DOI:

https://doi.org/10.59171/nutrivisa-2024v11e12779

Keywords:

food labeling; nutritional claims; positive claims; industrialized foods.

Abstract

The increase in consumption of industrialized foods, especially among children, is a growing concern due to potential impacts on public health. The present study aimed to analyze the nutritional claims and positive claims not provided for by legislation in industrialized products aimed at the child (n=165) audience marketed in Uberlândia (MG). The results revealed a high frequency of nutritional (n=50; 30,3%) and positive claims not provided for by legislation (n=61; 37,0%), mainly in products high in sugars and fats. The presence of these claims, often misleading, can influence dietary choices, leading to unhealthy eating patterns. There is a need for stricter regulation and consumer awareness of marketing strategies in the food industry, aiming to promote healthier food choices for children. This study contributed to understanding the challenges associated with nutritional quality and transparency of information in foods intended for children, emphasizing the importance of preventive measures to promote proper nutrition from childhood.

Author Biography

Sara Ferreira Nogueira, Curso de Graduação em Nutrição, Faculdade de Medicina, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, Minas Gerais, Brasil

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

References

ALLEMANDI, L.; CASTRUNUOVO, L.; TISCORNIA, M. V.; GUTKOWSK, P.; GIJENA, J.; NESSIER, C. Nutritional quality, child-oriented marketing and health/nutrition claims on sweet biscuit, breakfast cereal and dairy-based dessert packs in Argentina. Cadernos de Saúde Pública. v.36, n.9, e00196619, 2020. doi: https://doi.org/10.1590/0102-311X00196619.

ANDRADE, G. C.; MAIS, L. A.; RICARDO, C. Z.; DURAN, A. C.; MARTINS, A. P. B. Promotion of ultra-processed foods in Brazil: combined use of claims and promotional features on packaging. Revista de Saúde Pública. v.57, p.44, 2023. doi: https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2023057004410.

BALLCO, P.; DE-MAGISTRIS, T.; CAPUTO, V. Consumer preferences for nutritional claims: an exploration of attention and choice based on an eye-tracking choice experiment. Food Research International. v. 116, p.37–48, 2019. doi: https://doi.org/10.1016/j.foodres.2018.12.031.

BRASIL. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução da Diretoria Colegiada – RDC n°429 de 08/10/2020. Dispõe sobre a rotulagem nutricional dos alimentos embalados. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Instrução Normativa – IN nº75 de 08/10/2020. Estabelece os requisitos técnicos para declaração da rotulagem nutricional dos alimentos embalados. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira. 2ª edição, Brasília: Ministério da Saúde, 2014. ISBN 978-85-334-2176-9.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº11.265 de 03/01/2006. Regulamenta a comercialização de alimentos para lactentes e crianças de primeira infância e também a de produtos de puericultura correlatos. 2006.

CAPRILES, V. D.; ROSSO, V. V.; TARGINO, C. F.; MONNERAT, C. M. C. Análise da frequência de uso de alegações positivas não previstas pela legislação em rótulos de alimentos. Congresso Acadêmico UNIFESP. Anais do VIII Congresso Acadêmico UNIFESP, 27 de junho a 01 de julho de 2022. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo, 2022. ISBN: 978-65-87312-54-5.

CARVALHO, A.; COELHO, J.F.A.; GUIMARÃES-JR, J.L.; GONDO, M. ACT PROMOÇÃO DA SAÚDE, INSTITUTO ALANA, INSTITUTO BRASILEIRO DE DEFESA DO CONSUMIDOR – IDEC (Org). Publicidade infantil é ilegal no Brasil. São Paulo: Instituto Alana, 2022.

CONSELHO NACIONAL DE AUTORREGULAMENTAÇÃO PUBLICITÁRIA (CONAR). Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária. 60p. 2021/22.

DALLAZEN, C.; SANTOS, K. Alegações nutricionais e estratégias de marketing em rótulos de alimentos ultraprocessados dirigidos ao público infantil. Peer Review. v.6, n.3, p.69–80, 2024. doi: https://doi.org/10.53660/PRW-1794-3424.

DURAN, A.C.; RICARDO, C.Z.; MAIS, L.A.; MARTINS, A. P. B.; TAILLIE, L.S. Conflicting messages on food and beverage packages: front-of-package nutritional labeling, health and nutrition claims in Brazil. Nutrients. v.11, n.12, p.2967, 2019. doi: https://doi.org/10.3390/nu11122967.

FERREIRA, D. F. SISVAR: A computer analysis system to fixed effects split plot type designs. Brazilian Journal of Biometrics. v.37, n.4, p.529–535, 2019. doi: https://doi.org/10.28951/rbb.v37i4.450.

FERREIRA, J. S. G.; DA-SILVA, Y.; MORAES, O. M. G.; TANCREDI, R. P. Marketing de alimentos industrializados destinados ao público infantil na perspectiva da rotulagem. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia. v.3, n.2, p.75-84, 2015. doi: https://doi.org/10.3395/2317-269x.00293.

GOMES, A.R.; SPINILLO, C.G. A influência dos apelos visuais em embalagens alimentícias para crianças e a decisão de compra dos pais: um estudo sob a ótica do design da informação. Congresso Internacional de Design da Informação (CIDI 2019). Anais do IX Congresso Internacional de Design da Informação, 11 a 14 de novembro de 2019. Belo Horizonte: Centro Universitário de Belo Horizonte, 2019.

LEEMIS, L.M.; TRIVEDI, K.S. A comparison of approximate interval estimators for the Bernoulli parameter. The American Statistician. v.50, n.1, p.63-68, 1996. doi: https://doi.org/10.2307/2685046.

LOUZADA, M.L.C.; COSTA, C.S.; SOUZA, T.N.; CRUZ, G.L.; LEVY R.B.; MONTEIRO, C.A. Impacto do consumo de alimentos ultraprocessados na saúde de crianças, adolescentes e adultos: revisão de escopo. Cadernos de Saúde Pública. v.37, sup.1, e00323020, 2021. doi: https://doi.org/10.1590/0102-311X00323020.

NERI, D.; STEELE, E. M.; KHANDPUR, N.; CEDIEL, G.; ZAPATA, M.E.; RAUBER, F.; MARRÓN-PONCE, J.A.; MACHADO, P.; LOUZADA, M.L.C.; ANDRADE, G.C.A.; BATIS, C.; BABIO, N.; SALAS-SALVADÓ, J.; MILLETT, C.; MONTEIRO, C. A.; LEVY, R.B. Ultraprocessed food consumption and dietary nutrient profiles associated with obesity: A multicountry study of children and adolescents. Obesity Reviews. v.23, n.s1, e13387, 2022. doi: https://doi.org/10.1111/obr.13387.

PAGLIAI, G.; DINU, M.; MADARENA, M. P.; BONACCIO, M.; IACOVIELLO, L.; SOFI, F. Consumption of ultra-processed foods and health status: a systematic review and meta-analysis. British Journal of Nutrition. v.125, n.3, p.308-318, 2021. doi: https://doi.org/10.1017/S0007114520002688

SALES-SILVA, A. R. C. Rotulagem de produtos alimentícios voltados para o público infantil: alegações e teor de nutrientes críticos [Dissertação]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2019.

SATO, P. M.; LEITE, F. H. M.; KHANDPUR, N.; MARTINS, A. P. B.; MAIS, L. M. “I like the one with minions”: The influence of marketing on packages of ultra-processed snacks on children’s food choices. Frontiers in Nutrition. v.22, n.9, e920225, 2022. doi: https://doi.org/10.3389/fnut.2022.920225.

SIEGEL, S., CASTELLAN-JR, N. J. Nonparametric statistics for the behavioral sciences. 2ª edition, New York: Mcgraw-Hill Book Company. 1988. ISBN 978-0070573574.

STEELE, E.M.; BARALDI, L.G.; LOUZADA, M.L.C.; MOUBARAC, J.C.; MOZAFFARIAN, D.; MONTEIRO, C.A. Ultra-processed foods and added sugars in the US diet: evidence from a nationally representative cross-sectional study. British Medical Journal Open. v.6, n.3, e009892, 2016. doi: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2015-009892.

ZUCCHI, N. D.; FIATES, G. M. R. Analysis of the presence of nutrient claims on labels of ultra-processed foods directed at children and of the perception of kids on such claims. Revista de Nutrição. v.29, n.6, p.821–832, 2016. doi: https://doi.org/10.1590/1678-98652016000600007.

Published

2024-04-20

How to Cite

NOGUEIRA, S. F.; NOMELINI, Q. S. S.; SANTOS, H. . M. dos; PASCOAL, G. B. Analysis of nutritional claims and positive claims not provided for by legislation in industrialized products aimed at the child audience marketed in Uberlândia (MG). Journal of Nutrition and Health Surveillance, Fortaleza, v. 11, n. 1, p. e12779, 2024. DOI: 10.59171/nutrivisa-2024v11e12779. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/nutrivisa/article/view/12779. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos originais