Education and Barbarism: Educational Propositions in times of Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52521/kg.v22i3.16293

Keywords:

Arts, barbarism, education, philosophy

Abstract

The article is the result of a conference, whose aim was to bring into discussion and reflection the role of art and philosophy in the process of human sensitization and development. As educational propositions in times of pandemic, the possibility of including animated short films, photographic images, and texts about art and philosophy is presented as relevant materials in the process of human development sensitization. Regarding the problem of barbarism, it seems fundamental to adopt educational practices that lead to an anti-barbarism process, as art does, by sensitizing and awakening critical thinking to ensure education for emancipation in a democratic society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dalva de Souza Lobo

Doutorado na área de Letras (Literatura).Professora na Universidade Federal de Lavras(UFLA). Docente na Faculdade de Filosofia, Ciências Humanas, Educação e Letras da Universidade Federal de Lavras (FAELCH), nos cursos de Graduação em Pedagogia e de Pós-Graduação em Letras  – Mestrado acadêmico. Coordenadora do Grupo de Pesquisa e de Extensã o INTERSIGNOS  –  Literatura, Linguagem, Tradução intersemiótica e formação docente, no qual pesquisa temáticas afetas  à  literatura em diálogo com diferentes linguagens, e  às performances de voz e de leitura. Membro do Grupo de Pesquisa Teoria Crítica em Educação (UFSCar-UFLA)

Luzia Batista de Oliveira Silva

Pós-Doutorado em Antropologia pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais –  PEPG da PUC-SP  (2011-2013) com Estágio  Pós-Doutoral e Professora  Visitante na  Faculté de Philosophie de l'Université de Bourgogne - Dijon/France (2011-2012); Doutorado em Educação pela FE/USP (2004); Mestrado em Filosofia pela PUC-SP  (1997) ; Bacharelado em Filosofia  –  PUC/SP (1995); Membro da AIGB -  L`Association Internationale Gaston Bachelard - Dijon-FR e membro do SETC - Sociedad de Estudios de Teoría Crítica. Atuou como professora do PPGE/ UNIMEP (02/2010-02/2015), orientou pesquisas de Iniciação Científica, Dissertações e Teses; atuou como professora do PPGSSE/USF (02/2015 à 02/2022), orientou pesquisas de Iniciação Científica, Dissertações, Teses e  Supervisionou três Pós-Doutorados. É pesquisadora no campo da Filosofia e da Educação, autora e organizadora de obras no campo da filosofia e da educação, autora de contos, ensaios e crônicas. Pesquisadora com ênfase em Filosofia e Educação Crítica da Infância; Filosofia Moderna e Contemporânea; Filosofia Bachelardiana; Teoria Crítica e Educação; Poéticas da Infância e Imaginação  Criadora. Foi Líder dos Grupos de Pesquisa: Walter Benjamin, Filosofia, Educação (UNIMEP/CNPq - 2013-2015); Estética, Formação Superior e Infância (UNIMEP/CNPq - 2015-2015); Estética, Formação Superior e Infância (USF/CNPq - 2015-2022); TCTCLAE - Teoria Crítica e Teorias Críticas Latino-Americanas e Educação (USF/CNPq- 2017-2022); membro do Grupo Teoria Crítica e Educação (UFSCar).

References

ABRAMS, J (Org.). O reencontro da criança interior. São Paulo: Cultrix, 2006

ADORNO, Theodor. ADORNO, Theodor W. A arte é alegre? In: RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton; ZUIN, Antônio Álvaro Soares; PUCCI, Bruno (Orgs.). Teoria crítica, estética educação. Campinas: Unimep, 2001. p. 11-18.

ADORNO, Theodor. Educação e Emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

AGAMBEN, G. Nudez. Tradução de Davi Pessoa Carneiro.Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BAUMAN, Zygmunt. A ética é possível num mundo de consumidores? Tradução de Alexandre Werneck. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

BENJAMIN, W. Pequena história da fotografia. In: Magia, arte e técnica: ensaios sobre a literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985. Obras Escolhidas, v.1.

BENJAMIN, Walter. Teses sobre a Filosofia da História. in: Sobre Magia, Técnica, Linguagem e Políica. Trad. Maria Luiz Moita, Maria Amélia Cruz e Manuel Alberto. 2012, Lisboas: Relógio D’Água.

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política. Tradução de Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. A modernidade e os modernos. Tradução de Henrique K. M da Silva, Arlete de Brito e Tania Jatobá. 2 ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2000.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: Zouk, 2012a.

BENJAMIN, Walter. Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política (Introd. de T.W. Adorno). Trad. de Maria Luz Moita, Maria Amélia Cruz e Manuel Alberto. Rio de Janeiro: Relógio D’Água Editores, 2012b.

BETLINSKI, Carlos; LOBO, Dalva de Souza. Formação Estética: o trágico, o estranhamento e a embriaguez criadora. In: ACTAS DEL 1 SIMPOSIO INTERNACIONAL 5 ENCUENTRO DE INVESTIGADORES. P. 27

BORCK, Igor Sulaiman Said Felicio. Achiles Mbembe e o escancaramento dos mundos de morte. Disponível em: <https://www.ihu.unisinos.br/categorias/160-cepat/619034-achille-mbembe-e-o-escancaramento-dos-mundos-de-morte>. Acesso em 20/08/2022.

BRAUNE, Fernando. O surrealismo e a estética fotográfica. Rio de Janeiro: 7Letras, 2000.

DURÃES, Ivan de Oliveira Silva; SILVA, Luzia Batista de Oliveira. Direito e educação em Giorgio Agamben: O educador em tempos de pós-verdade, estado de exceção e distopias. IN: SILVA, Luzia Batista de Oliveira; BALBINO, Antonio Gilberto. Teoria Crítica e Teorias Críticas Latino-Americanas e Educação. São Paulo: Livraria da Física, 2020, p.135. ISBN 978-65-5563-020-6.

FLUSSER, Vilém; CODIFICADO, O. Mundo. Por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec, 1985.

SILVA, Thalia Ferreira. Acervo pessoal, 2020.

MBEMBE, Achiles. A era do humanismo está terminando. Disponível em: <https://www.ihu.unisinos.br/categorias/186-noticias-2017/564255-achille-mbembe-a-era-do-humanismo-esta-terminando>. Acesso em 20/07/2022.

Published

2025-09-27

How to Cite

LOBO, D. de S.; SILVA, L. B. . de O. Education and Barbarism: Educational Propositions in times of Pandemic. Kalagatos, [S. l.], v. 22, n. 3, p. e25039, 2025. DOI: 10.52521/kg.v22i3.16293. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/kalagatos/article/view/16293. Acesso em: 5 dec. 2025.