Instituto Federal de Educação: dilemas e desafios atuais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52521/kg.v22i2.14860

Keywords:

Educação Profissional. Institutos Federais. Educação Profissional, Contexto histórico

Abstract

Abstract

This article analyzes the ideological character of Brazilian education, with a focus on the professional education offered by Federal Institutes. From a historical perspective, it examines how education in Brazil has been shaped by specific contexts, meeting the demands of different periods and class interests. It highlights the importance of understanding education as an ongoing process that requires informed planning and critical knowledge. It concludes by highlighting Federal Institutes as a relevant alternative to promote comprehensive education and contribute to a transformative educational project aligned with contemporary needs.

Keywords: Professional education. Federal Institutes. Vocational education. Historical context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vicente Estevam Sandeski, IFPR/UTP

Vicente Estevam Sandeski

Doutor em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná – UTP (2016). Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo UPF (2006). Especialização em Didática Aplicada a Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação do Rio de Janeiro – CEFET-RJ (1996). Especialização em Gestão Pública MEC/IFPR – (2013). Graduado (bacharelado e licenciatura) em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC (1986). Diretor Geral do Colégio Agrícola de Frederico Westphalen – CAFW/UFSM (1997-2003). Diretor Geral do Campus Umuarama – IFPR (2010-2013). Diretor Geral Campus Colombo – IFPR (2013-2014). Diretor Geral Campus Pitanga – IFPR (2018). Diretor Geral Campus Assis Chateaubriand – IFPR (2019-2023). É professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Paraná (IFPR).

Published

2025-04-09

How to Cite

SANDESKI, V. E. Instituto Federal de Educação: dilemas e desafios atuais. Kalagatos, [S. l.], v. 22, n. 2, p. e25014, 2025. DOI: 10.52521/kg.v22i2.14860. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/kalagatos/article/view/14860. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Ensino de Filosofia nos Institutos Federais