Contributos de Gaston Bachelard para uma educação da e para a imaginação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52521/kg.v21i3.13478

Keywords:

Educação da Imaginação, Pedagogia do Não, Gaston Bachelard, Imaginação Poética, Racionalismo Científico

Abstract

The article discusses the key contributions of Gaston Bachelard's thought to an education focused on imagination, based on the complementarity between concept and image. The primary goal is to develop a pedagogy of the "non," inspired by Bachelard's philosophy of the non, which encourages an education that transitions between scientific rationalism and poetic imagination. Drawing on the works of Gaston Bachelard, Gilbert Durand, and Jean-Jacques Wunenburger, the relationship between imagination and education is studied from a hermeneutic methodological perspective. By mobilizing the pedagogy of the non and the dreaming cogito, and based on material and formal imagination, as well as the euphemizing function of imagination, it is concluded that such a pedagogy, inspired by Bachelard's contributions, can effectively achieve an education of and for imagination by offering a new perspective on the appreciation of both scientific knowledge and imaginative development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério de Almeida, USP

Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Coordena o Lab_Arte (Laboratório Experimental de Arte-Educação Cultura) e o GEIFEC (Grupo de Estudos sobre Itinerários de Formação em Educação e Cultura). Atualmente é Chefe do Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação (EDA) e Presidente da Câmara de Avaliação Institucional da USP (CAI). Bacharel em Letras (1997), Doutor em Educação (2005) e Livre-Docente em Cultura e Educação, todos os títulos pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutoramento na Universidade do Minho (2016). Trabalha com temas ligados a Cinema, Literatura, Filosofia da Educação e Imaginário.

Alberto Filipe Araújo, UMinho

Alberto Filipe Araújo é Doutor em Educação pela Universidade do Minho (Braga – Portugal). Professor Catedrático do Instituto de Educação da Universidade do Minho e membro integrado do Centro de Investigação em Educação (CIEd) do Instituto de Educação da Universidade do Minho. “Este trabalho é financiado pelo CIEd – Centro de Investigação em Educação, projeto UID/CED/01661/2019, Instituto de Educação, Universidade do Minho, através de fundos nacionais da FCT/MCTES-PT”. País de Origem: Portugal. E-mail: afaraujo@ie.uminho.pt.

 

References

ADICHIE, C. N. O perigo de uma história única. Trad. Julia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ARAÚJO. Albeto Filipe; ALMEIDA, Rogério de. Bachelard Pédagogue, éduquer à la nouveauté. Bachelar Studies, Editorial, No 1, 2023, pp. 13-19. Disponível em: https://www.mimesisjournals.com/ojs/index.php/bachelardstudies/article/view/2794/2204

BACHELARD, Gaston. Le rationalisme appliqué. 4e éd. Paris : PUF, 1970.

____________ . L’engagement rationaliste. Paris : PUF, 1972.

____________ . La philosophie du non. Essai d’une philosophie du nouvel esprit scientifique. 6e éd. Paris : PUF, 1973.

____________ . L’Eau et les Rêves. Essai sur l’imagination de la matière. 13e Réimp. Paris : Librairie José Corti, 1976.

____________ . La poétique de la rêverie. Paris : PUF, 1984.

____________ . La Terre et les rêveries de la volonté. Essai sur l’imagination de la matière. 15e Réimp. Paris : José Corti, 1992.

____________ . L’Eau et les Rêves. Essai sur l’imagination de la matière. Paris : Le Livre de Poche/Librairie José Corti, 1993.

____________ . La psychanalyse du feu. Paris : Gallimard, 1994.

____________ . L’air et les songes. Essai sur l’imagination en mouvement. Paris : Le Livre de Poche/Librairie José Corti, 2004.

BARROS, MANOEL de. Poesia Completa. Lisboa : Relógio D’Água, 2016.

BEIGBEDER, Marc. La Contradiction et nouvel entendement. Paris : Bordas, 1973.

CHARBONNEL, Nanine. La tâche aveugle. Les Aventures de la Métaphore. 3 Vols. Strasbourg : PUde Strasbourg, 1991-1993.

DUBORGEL, Bruno. Imaginário e Pedagogia. Trad. de Maria João Batalha Reis. Lisboa: Instituto Piaget, 1995.

DURAND, Gilbert. Science de l’homme et tradition. Le nouvel esprit anthropologique. Paris : Berg International, 1979.

____________ . Les Structures Anthropologiques de l’Imaginaire. Introduction à l’archétypologie générale. 10è edit. Paris: Dunod, 1984.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 2ª ed. Porto: Afrontamento, 1975.

JEAN, Georges. Bachelard, L’Enfance et la Pédagogie. Paris : Éditions du Scarabée, 1983.

HAMELINE, Daniel. L’Éducation, ses Images et son Propos. Paris: Éditions, ESF, 1986.

____________ . Courants et contre-courants dans la pédagogie contemporaine. Paris : ESF, 2000.

LUPASCO, Stéphane. Logique et Contradiction. Paris: PUF, 1947.

MORIN, Edgar. Amor, poesia, sabedoria. Trad. Edgar de Assis Carvalho. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

SCHEFFLER, Israel. Le langage de l’éducation. Trad. par Michel Le Du. Paris : Klincksieck, 2003.

WUNENBURGER, Jean-Jacques. La raison contradictoire. Sciences et philosophie modernes : la pensée du complexe. Paris : Albin Michel, 1990.

____________ . La « Bildung » ou l’imagination dans l´éducation. In : BOUVERESSE, Renée (Textes réunis et publiés par). Education et philosophie. Écrits en l’honneur d’Olivier Reboul. Paris: PUF, 1993, p. 59-69.

____________ . Philosophie des images. Paris : PUF, 1997.

____________ . La Vie des Images. Grenoble : PUG, 2002.

____________ . Gaston Bachelard. Poétique des Images. Paris: Mimesis, 2012.

Published

2024-09-08

How to Cite

ALMEIDA, R. de; ARAÚJO, A. F. Contributos de Gaston Bachelard para uma educação da e para a imaginação. Kalagatos, [S. l.], v. 21, n. 3, p. eK24068, 2024. DOI: 10.52521/kg.v21i3.13478. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/kalagatos/article/view/13478. Acesso em: 3 dec. 2024.

Issue

Section

140 anos de nascimento de Gaston Bachelard