Projeto Dengoso:

uma intervenção pedagógica contra as arboviroses

Authors

  • Bill Clinton Divino dos Reis UFPI/Especialista em Ciências da Natureza, Suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho
  • Alessandra Ribeiro Torres UESPI/Professora Adjunta do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas
  • Luiz Carlos Guilherme Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Cocais/Pesquisador

DOI:

https://doi.org/10.52521/revccc.v2i4.9702

Keywords:

Aedes aegypti, Dengue, Zika, Chikugunya, Educational Practices

Abstract

The diseases transmitted by Aedes aegypti have been spreading rapidly, Dengue being one of the fastest growing in the world. Since 2016, Brazil has been fighting against the proliferation of Zika and Chikugunya. The Dengoso program helps in this fight, using larvophagous fish Phamphorichthys hollandi, popularly known as barrigudinho, in the mosquitoes biological control. Healthcare agents, in their routine, conduct campaigns to raise awareness of the prevention of these diseases, using educational practices. To verify if they are effective, the same questionnaire was Applied twice: one before and the other after interactive educational activities, such as lectures, games, and theater, developed by Dengoso, at the Plautila Lopes do Nascimento Public School – Parnaíba (PI). After the second questionnaire, it was confirmed that the students assimilated knowledge and took this information to their families and community. Thereby, these practices provide awareness and multiply this information, contributing to the decrease of Dengue, Zika, and Chikungunya cases.

 

Keywords: Aedes aegypti; Dengue; Zika; Chikugunya; Educational Practices.

Author Biographies

Alessandra Ribeiro Torres, UESPI/Professora Adjunta do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas

Doutora em Genética e Bioquímica. Professora do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Piauí, Brasil. alessandra@phb.uespi.br. https://orcid.org/0000-0003-0892-6695. http://lattes.cnpq.br/6138915900219763.

Luiz Carlos Guilherme, Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Cocais/Pesquisador

Doutor em Genética e Bioquímica. Pesquisador da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (EMBRAPA). Maranhão, Brasil. luiz.guilherme@embrapa.br. https://orcid.org/0000-0001-6084-7703. http://lattes.cnpq.br/9901101193416432.

References

ARAÚJO, Dayane Holanda de Sousa. A Importância da Experimentação no Ensino de Biologia. 2011. 15f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Universidade de Brasília. Brasília.

BRASIL. Superintendência de Controle de Endemias (SUCEN). Normas e Recomendações Técnicas para Vigilância e Controle do Aedes aegypti no Estado de São Paulo. São Paulo: SUCEN, 2002.

CARMO, Hermano; FERREIRA, Manuela Malheiro. Metodologia da Investigação Guia para Auto-Aprendizagem. 2. ed. Lisboa: Universidade Aberta, 1998.

CLARO, Lenita Barreto Lorena; TOMASSINI, Hugo Coelho Barbosa; ROSA, Maria Luiza Garcia. Prevenção e controle da dengue: uma revisão de estudos sobre conhecimentos, crenças e práticas da população. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 6, p. 1447-1457, nov/dez. 2004.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

DOHME, Vania D´Angelo. Atividades lúdicas na educação: o caminho de tijolos amarelos do aprendizado. Petrópolis: Vozes, 2003.

FISHBASE. Pamphorichthys hollandi (Henn, 1916). Disponível em: https://www.fishbase.se/summary/Pamphorichthys-hollandi.html. Acesso em: 16 de julho de 2019.

FISHBASE. Family Poeciliidae – Poeciliids. 2010. Disponível em: https://www.fishbase.se/summary/FamilySummary.php?ID=216. Acesso em: 16 de julho de 2019.

GOMES, Luciana Helena et al. Abordagem educativa sobre dengue aos adolescentes de uma escola pública federal. Adolescência & Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 40-47, abr/jun. 2014.

GOV.BR. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Dengue. 2020 Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/d/dengue. Acesso em: 30 jun. de 2022.

Governo do Estado do Espírito Santo. Secretaria de Estado da Saúde do Espírito Santo. Aedes Aegypti. Vitória, ES. c2022. Disponível em: https://mosquito.saude.es.gov.br/o-mosquito. Acesso em: 24 set. 2022

Instituto de Tecnologia em Imunobiológicos Bio-Manguinhos. Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Como é o ciclo de vida do mosquito 'Aedes aegypti’? 2019. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/pergunta/como-e-o-ciclo-de-vida-do-mosquito-aedes-aegypti. Acesso em 09 jun. de 2022.

Instituto de Tecnologia em Imunobiológicos Bio-Manguinhos. Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Chikungunya: sintomas, transmissão e prevenção. 2022. Disponível em: http://www.bio.fiocruz.br/index.php/chikungunya-sintomas-transmissao-e-prevencao. Acesso em: 06 de junho de 2022.

Instituto de Tecnologia em Imunobiológicos Bio-Manguinhos. Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Dengue Vírus e Vetor. Disponível em: https://www.ioc.fiocruz.br/dengue/textos/oportunista.html. Acesso em: 06 jun. 2022.

Instituto de Tecnologia em Imunobiológicos Bio-Manguinhos. Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Zika: sintomas, transmissão e prevenção. 2022. Disponível em: https://www.bio.fiocruz.br/index.php/br/zika-sintomas-transmissao-e-prevencao. Acesso em: 09 de junho de 2022.

JUNIOR, Oswaldo Marçal; SANTOS, Almerinda dos. Infestação por Aedes aegypti (Diptera: Culicidae) e incidência da dengue no espaço urbano: um estudo de caso. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 5, n. 13, p. 241-251, out. 2004.

OLIVEIRA, Cláudia Renate Trojahn. Educação ambiental como estratégia de prevenção à dengue nas comunidades rurais de Mata Grande e São Rafael, Município de São Sapé-RS. 2009. 47f. Monografia (Especialização em Educação Ambiental) – Centro de Ciências Rurais. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

RORIZ, Pedro Augusto Costa; PERES, Wiliana Vargas; RAMOS, Raiane Soares. Percepção de estudantes de 9° ano sobre dengue, Zika e Chikungunya. Nexus Revista de Extensão do IFAM, Amapá, v. 2, n. 2, p. 93-100, dez. 2016.

SANTOS, Lucas Bastos dos. Contribuição às estratégias de prevenção e controle da dengue, chikungunya e zika no município de Cruz das Almas-BA. 2018. 123f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas E Segurança Social) – Centro de Ciências Agrárias, Ambientais e Biológicas. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Cruz das Almas.

SILVA, Marcos Emanuel de Barros; PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante. Combate endemia: um protótipo para o ensino de ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 11, n. 6, p. 232-245, out/dez. 2020.

UOL EdTech. PORTAL DA EDUCAÇÃO. A importância do jogo e da brincadeira na Educação Infantil. Disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/esporte/a-importancia-do-jogo-e-da-brincadeira-na-educacao-infantil/53362. Acesso em: 08 set. 2022.

VALLE, Denise; PIMENTA, Denise Nacif; AGUIAR, Raquel. Zika, dengue e chikungunya: desafios e questões. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 25, n. 2, p. 419-422, abril/jun. 2016.

Published

2024-09-02

How to Cite

Divino dos Reis, B. C., Ribeiro Torres, A., & Guilherme, L. C. (2024). Projeto Dengoso:: uma intervenção pedagógica contra as arboviroses. Conexão ComCiência, 2(4). https://doi.org/10.52521/revccc.v2i4.9702

Most read articles by the same author(s)