TRENDS IN MATHEMATICS EDUCATION:

between the formative aspects of the graduate and bachelor in mathematics

Authors

  • Joanderson de Almeida Reis Universidade de Uberaba
  • Lucelindo Dias Ferreira Junior

Keywords:

Mathematics education, Curriculum, Teacher education

Abstract

In order to study the formation of Mathematics graduates and bachelors, we sought to analyze and reflect, based on legislative documents and scientific research, about the curriculum of Mathematics courses, based on the Trends in Mathematics Education, This is because there is a dichotomy in the way mathematics is done, since while undergraduates seek to construct meaning for mathematical concepts, bachelor's degree programs often go unnoticed, giving space only to the structure of algorithms. Since these two modalities are able to teach and research, it is necessary that mathematics has more meaning, leading to a reflection on the reformulation of the curriculum.

References

BELTRÃO, K. I.; MANDARINO, M. C. F. Evidências do ENADE - mudanças no perfil do matemático graduado. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., vol. 22, n.84, Rio de Janeiro, jul./set. 2014.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática. Pro-posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 18-23, mar. 1993.

BICUDO, M. A. V. Ensino de Matemática e Educação Matemática: algumas considerações sobre seus significados. Bolema, Rio Claro, v. 12, n. 13, 1999.

BITTENCOURT, J. Sentidos da integração curricular e o ensino de matemática nos parâmetros curriculares nacionais. Zetetiké, Campinas, v. 12, n. 22, p. 71-88, jul./dez. 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES 1.302/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Matemática, bacharelado e licenciatura. Disponível em: . Acesso em: 12 out. 2020.

JUNQUEIRA, S. M. S.; MANRIQUE, A. L. Reformas curriculares em cursos de licenciatura de Matemática: intenções necessárias e insuficientes. Ciênc. Educ., Bauru, v. 21, n. 3, p. 623-635, 2015.

KITOR, M. M. Tendências metodológicas contemporâneas em educação matemática: uma contribuição para o curso normal de formação de docentes Secretaria do Estado de Educação.

Superintendência de Educação. In: PARANÁ. Secretaria do Estado de Educação.

Superintendência de Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: produções didático-pedagógicas, 2014. Curitiba: SEEDE/PR., 2016. V. 2 (Cadernos PDE). Disponível em: . Acesso em: 12/10/2020. ISBN: 978-85-8015-079-7.

SILVA, C. L. A.; GODOY, E. V. Tendências de pesquisa em educação matemática que privilegiam as dimensões social, cultural e política da matemática escolar. REnCiMa, v.7, n.4, p. 128-148, 2016.

Published

2022-12-28

How to Cite

de Almeida Reis, J., & Dias Ferreira Junior, L. (2022). TRENDS IN MATHEMATICS EDUCATION:: between the formative aspects of the graduate and bachelor in mathematics. Conexão ComCiência, 3(1). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8692

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.