Projeto “Família Camponesa - Traçando um Caminho de Liberdade Sustentável”
Formação Crítica de Jovens Extensionistas
Keywords:
Emancipatory Training, University Extension, Agroecological Production, Critical KnowledgeAbstract
This work aims to investigate the contributions of the extension project “Família Camponesa: tracing a path of sustainable freedom” in the critical formation of young students. The final product of the project is the construction of an Agroecological Production Unit in the locality of Carpina I, municipality of Batalha, in the state of Piauí. In addition to healthy production, we seek to provide a pedagogical environment that encourages the creation of critical knowledge. The four young people investigated are volunteer members in the execution of the project. Along the way, young people participate in practical-practical activities, such as conversation circles, field days, workshops and exchanges of experiences. The data is the data of the analysis application a reflective process on open questions aimed at the extension of learning a process that this participation in the construction project built with extension project. The results show that young people are consolidating the critical spirit of thinking and acting with socio-environmental justice.
References
CADENA, M. ‘I Fell in Love with Carlos the Meerkat’: Engagement and Detachment in Human-Animal Relations. American Ethnologist, ano 37, n. 2, p. 241–58, 2010.
CIRELLI, G. L. A concepção de desenvolvimento sustentável sob uma pespectiva crítica. Revista de Direito e Sustentabilidade, v.6, n.1, p. 37-54, jan./jun., 2020.
DALMOLIN, I. S.; PEREIRA, E. R.; SILVA, R. M. C. R. A.; GOUVEIA. M. J. B.; SARDINHEIRO, J. J. Intercâmbio acadêmico cultural internacional: uma experiência de crescimento pessoal e científico. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 66, n. 3, p. 442-457, maio-junho, 2013.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, A. L. C. de.; FREITAS, L. A. de A. A Construção do Conhecimento a partir da realidade social do educando. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v.22, n.1, p. 365-380, jan./abr., 2018.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n.3, p, 20-29, mai./jun. 1995.
HARAWAY, D. When Species Meet. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.
MARQUES, R.; FRAGUAS, T. A formação do senso crítico no processo de ensino e aprendizagem como forma de superação do senso comum. Research, Society and Development, v. 10, n. 7, p. 1-14, 2021.
MILLER, JR. Ciência Ambiental. 11. edição. São Paulo: CENGAGE Learning, 2012.
SAMPAIO, J.; SANTOS, G.C.; AGOSTINI, M.; SALVADOR, A.S. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: uma experiência com jovens no sertão pernambucano. Interface: comunicação, saúde, educação, v. 18, Supl 2, pp.1299-1312, 2014.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação curvatura da vara, onze teses sobre educação política. 39 ed. Campinas, SP. 2007, p. 55.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Keylla Rejane Almeida Melo, Raimundo Nonato de Sousa Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.