Educação, Comunicação e Extensão no Projeto Mundo Quandu (FACEDI/UECE)
desafios e possibilidades
Keywords:
Extensão Universitária, Comunicação, Educação, Paulo Freire, Mundo QuanduAbstract
This article discusses the relationship between education, communication and extension in the Mundo Quandu Extension Project: social communication, culture and environment, developed at the Faculty of Education of Itapipoca, State University of Ceará (FACEDI/UECE). From the theoretical contribution of the educator Paulo Freire, mainly the one contained in his book: “Extension or Communication?” (1985), the relations between education, communication and extension in the Quandu World are problematized, perceiving its conditions, impasses and perspectives. For this analysis, a qualitative methodology was used, combined with bibliographic research, aiming at a better understanding of the topic discussed here. In this way, the discussion of the existing relationships between education, communication and extension inscribed in the Mundo Quandu Project enables the social, cultural, political and educational contextualization of a series of actions and practical activities experienced between the teaching and student field, the projects extension, the university and society. Among these activities, we list the theoretical and practical development of collective work skills that involve research, teaching and extension, thematic guidelines and research, reading and writing processes, textual revisions, the development of interviews, of books and documentaries and the production of digital content for Portal Quandu. The article points out the challenges and possibilities existing in the relations between this range of activities, the perspective of a democratic Public University and the processes of democratization and internalization of access to quality information among the population residing in the municipality of Itapipoca and region.
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação: um campo em acção. In: FIDALGO, António; SERRA, Paulo (orgs.). Campos da comunicação. Corvilhã, PT: Universidade da Beira Interior, 2005. Cap. 2, p. 281-450. Disponível em: http://www.labcom-ifp.ubi.pt/livro/72. Acesso em: 26 fev. 2022.
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Tradução de Marcus Pechel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor. 1999.
BORDENAVE, Juan Enrique Díaz. O que é comunicação. 2ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1997.
CASTELLS, Manuel. La comunicaciónenla era digital. In: ______. Comunicación y poder. Madrid, ESP: Alianza Editorial. 2009. Cap. 2, p. 87-189.
DEUS, Sandra de. Apresentação. In: NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel (org.) et al. Avaliação da extensão universitária: práticas e discussões da comissão permanente da avaliação da extensão. Belo Horizonte: FORPROEX/CPAE; PROEX/UFMG, 2013. p. 12-16.
FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre. RS: Artmed Editora, 2009.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira. 8ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra. 1985.
______. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 64. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
GAJARDO, Marcela. Procurando Paulo Freire no Chile, algumas observações sobre a origem e a evolução de suas ideias pedagógicas. Ideação, [S.l.], v. 23, n. 1, p. 72-104. 2021. DOI: https://doi.org/10.48075/ri.v23i1.26701. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/26701. Acesso em: 19 mar. 2022.
GIDDENS, Antony. Sociologia. Tradução de Alexandre Figueiredo et al. 6. ed. Lisboa: Fundação CalousteGulbenkian, 2008.
KAPLÚN, Mario. Una pedagogía de La comunicación. Madrid, ES: Ediciones de la torre, 1998.
MARCONI, Marina de Andade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2003.
SOUSA, André Lima. Fortaleza, Metrópole Distópica: [manuscrito]: Conflitos Territoriais e Produção do Espaço Transitório no Início do Século XXI. Instituto de Estudos Sócio-Ambientais da Universidade Federal de Goiás, 2018 (Tese de Doutorado).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 André Lima Sousa, Vanesa Lima Braga, Valeria Lima Braga, Felipe Franklin de Lima Neto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.