DIALOGUES BETWEEN ZOOLOGY AND MUSEUMS IN ELEMENTARY SCHOOL I: LEARNING ABOUT BIODIVERSITY AND CONSERVATION OF MARINE ANIMALS.

APRENDENDO SOBRE A BIODIVERSIDADE E CONSERVAÇÃO DE ANIMAIS MARINHOS.

Authors

  • Dayana Rodrigues Silva Universidade Federal Fluminense
  • Karla Diamantina Araújo Soares Federal University of Rio de Janeiro
  • Simone Rocha Salomão Federal Fluminense University

Keywords:

Elementary School, Teaching Zoology, Museums, Marine Life, Scientific Dissemination

Abstract

Abstract

This study aims to reflect on the teaching of Zoology, focused on the knowledge of biodiversity and the conservation of marine life in Elementary School, articulating didactic playful activities, such as games and comics, and focusing on museums as spaces of research and scientific dissemination. In this context, the museum educational potential was mobilized in dialogues with the school, observing whether the connection between the museum's exhibits and biological collections and the children's previous knowledge can constitute ways to enrich science teaching. To work with these themes, we applied classes on "Marine Life" and "Marine Biodiversity present in Museums", in the remote teaching model, held with 4th and 5th grade classes of a municipal school in Niterói/RJ, through the Zoom teaching platform, as part of a university extension project of a public university.

 

Keywords: Elementary School; Teaching Zoology; Museums; Marine Life; Scientific Dissemination.

References

Referências

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Ministério da Educação. Brasília, DF, 2017.

ISZLAJI, C.; MARANDINO, M. Museu e criança: a importância dos espaços de educação e cultura no ensino de ciências. In: MARTINEZ, S. A. (Org.) A criança e o ensino de ciências: pesquisas, reflexões e experiências. Campos dos Goytacazes, RJ: EdUENF – MEC. 2014.

LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio, Belo Horizonte, v. 3, n. 1. 2001. p. 1-7.

LOPES, E. M.; SALOMÃO, S. R. O uso da literatura no ensino de Ciências no primeiro segmento do ensino fundamental: desafios e possibilidades. In: VII Enpec - Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC. Atas do VII Enpec - Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. 2009.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. 1a. Ed. São Paulo: EPU, 1986.

MARANDINO, M. Educação em museus e divulgação científica. Revista Eletrônica de Jornalismo Científico. 2008. p. 1-4.

MARANDINO, M.; RODRIGUES, J.; SOUZA, M. P. C. Coleções como estratégia didática para a formação de professores na Pedagogia e na Licenciatura de Ciências Biológicas. Revista da SBENBIO, v. 7, 2014, p. 5754-5765.

MARQUES, A. C. T. L.; MARANDINO, M. Alfabetização científica, criança e espaços de educação não formal: diálogos possíveis. Educação e Pesquisa, 44, e170831, 2018.

MESSINA, L. S. B.; SALOMÃO, S. R. Circuito “vida marinha”: coleções, modelos e experimentos em diálogo com os desenhos das crianças. In: LIMA, J. R.; OLIVEIRA, M. C. A.; CARDOSO, N. S. (Orgs.). ENEBIO: itinerários de resistência - pluralidade e laicidade no Ensino de Ciências e Biologia. Campina Grande: Realize Editora, 2021, p. 1062-1072.

SALOMÃO, S. R.; AMARAL, M. B.; SOARES, K. D. A. Ciências na Educação Infantil e séries iniciais: experiências de brincar e aprender. Revista da SBEnBio, n. 7, 2014. p. 6923-6931.

SILVA, T. Os filmes infantis e a aprendizagem de Ciências na sala de aula. In: Luís Henrique Sacchi dos Santos. (org.). Biologia dentro e fora da sala de aula: meio ambiente, estudos culturais e outras questões. Porto Alegre: Editora Mediação. 2003.

SOARES, J. B. “Peixe é peixe”: Trabalhando gêneros textuais em aula de Ciências nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Monografia de Licenciatura em Ciências Biológicas. Niterói, RJ: Instituto de Biologia da Universidade Federal Fluminense. 2014.

SOARES, K. D. A.; MACHADO, R. G. T. Entre traços e cores: descobrindo as impressões e concepções de crianças sobre os animais. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 7. 2014. p. 4449-4456.

SOUZA, D. M. V. Ciência para todos? A divulgação científica em museus. Ciência Da Informação. Brasília, DF. v. 40, n. 2. 2011. p.256-265.

Published

2022-08-27

How to Cite

Rodrigues Silva, D., Diamantina Araújo Soares, K., & Rocha Salomão, S. (2022). DIALOGUES BETWEEN ZOOLOGY AND MUSEUMS IN ELEMENTARY SCHOOL I: LEARNING ABOUT BIODIVERSITY AND CONSERVATION OF MARINE ANIMALS.: APRENDENDO SOBRE A BIODIVERSIDADE E CONSERVAÇÃO DE ANIMAIS MARINHOS. Conexão ComCiência, 2(2). Retrieved from https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8146

Issue

Section

Dossiê - Extensão Universitária