KNOWLEDGE EXCHANGE: NECESSARY DIALOGUES FOR TEACHER TRAINING
DIÁLOGOS NECESSÁRIOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE
Keywords:
University, Communities, Education, Extension, CultureAbstract
In the search for overcoming gaps in the university extension, it becomes important to promote in a collaborative way moments that allow dialogues, exchange and construction of knowledge. Thus, we sought to share the experiences of the meetings "Exchange of knowledge", promoted during three semesters of the discipline of Principles of Ethnobiology and Environmental Education, of the Biological Science Course, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM). To evaluate these meetings, a survey of the documents of organization and records was carried out. The three encounters exchange of knowledge were very different, but with the same proposal for dialogue between the subjects. They provided the interaction and reflection of knowledge and important emotions for the formation of future teachers, but also for all involved, who were able to exercise the reflective process of what was experienced, contributing to the proposal to curriculate the extension at the university.
References
ALVES, Rubem. A educação dos sentidos. São Paulo: Planeta do Brasil, 2018.
CARVALHO, Edgar de Assis. Religação dos saberes e educação do futuro. In: COELHO, Teixeira. (Org.) Cultura e educação. São Paulo: Iluminuras: Itaú Cultural, 2011. p. 29-41.
DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 4.ed. Tradução de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.
FREIRE, Paulo. EXTENSÃO OU COMUNICAÇÃO? Paz e Terra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
GUARÁ, Isa Maria F. Rosa. É imprescindível educar integralmente. Cadernos Cenpec: Educação Integral, n.2, São Paulo: Cenpec, 2006. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/168/197 . Acesso em 22 jan. 2022.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
LALANDE, André. Vocabulário Técnico e Crítico da Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
MEC/CNE/CES. RESOLUÇÃO Nº 7, DE 18 DE DEZEMBRO DE 2018. Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Superior. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 22 jan. 2022.
MORIN, Edgar. Os setes saberes necessários à educação do futuro. 3.ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
MORIN, Edgar. O método 5: a humanidade da humanidade. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2012. 309 p. Tradução de: Juremir Machado da Silva.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2015.
NASCIMENTO, João Luís Joventino; LIMA, Ivan Costa. Nas trilhas da memória e da História: Cumbe um museu a céu aberto. Anais do XI Encontro Regional Nordeste de História Oral. Universidade Federal do Ceará. Fortaleza. 2017.
PINTO, Marcia Freire; NASCIMENTO, João Luís Joventino; BRINGEL, Paulo Cunha Ferreira; MEIRELES, Antônio Jeovah de Andrade. Quando os conflitos socioambientais caracterizam um território? Gaia Scientia, Ed. Esp. Populações Tradicionais: 271-288. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/gaia/article/view/22721. Acesso em: 22 de jan. 2022.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SANTOS, Boa Ventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, 63: 237–280, 2002.
SANTOS, Boa Ventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 5o ed. São Paulo: Cortez, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 MARCIA FREIRE PINTO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.